• cocosbollen

Grönt hår- tips på toning

Mitt hår har för tillfället ett shimmer av grönt. Har slingat det 2 ggr från (färgat) mellanbrunt och sedan lagt i en ljusblond 8.0. Nu måste håret vila i några dagar men sedan tänkte jag lägga i en toning för att dämpa det lilla gröna som är. Tycker även det är lite för ljust nu. Några förslag om vad jag kan lägga i?

• Svar på tråden Grönt hår- tips på toning
  • nikitakatt

Jag är hundra på att askorbinsyra används när vattenledningarna missfärgar håret, om man tex har gamla ledningar och därför har fått grönt hår men det kan ju vara möjligt att bikarbonat fungerar liknande eller att man kan använda det till någon annan typ av missfärgning..

Är det inte bikarbonat man använder om nygjorda slingor knappt syns pga kemikalier i vattnet?

Gud jag tror vi båda behöver damma av våra gamla frisörkemikunskaper =) Tror inte man vågar googla faktiskt, då kanske man blir lurad av någon som tror sig kunna och egentligen är lika halvförvirrad som vi är =)

• Alexxxi

Hahaha, aa jag håller med dig, vi utesluter google men jag ska säga att jag kollade och en va 110% säker på att d va askorbinsyra och andra att det va bikarbonat, hahahaha. Vi låter det va, men nåt av dem är det.

Hur länge har du varit frisör?

• cocosbollen

Kolla i bildgalleriet så får ni se bilder på bedrövelsen :).Samma hår- olika ljus.

Katja B

Då frissan brände av håret på mig sist när blekning var inblandat ville jag inte ha i det för länge. Slingorna blev ganska gula, men det räknade jag med. Mitt mål denna gång är inte att bli ljusblond utan mer åt blonda/mellanblonda.

• nikitakatt

Haha ja men det är så det är på internet, folk kan skriva att de är heeeelt säkra och så har dom helt fel =) Det skrev iof jag också att jag är men jag dubbelkollade med min frisörkompis och hon sa lika, så lite trovärdig är jag kanske haha

Jag har jobbat i ca tre år efter utbildningen men nu har jag faktiskt börjat plugga till lärare för att ha något att falla tillbaka på utifall ryggen inte vill längre eller att jag blir allergisk.. Hur länge har du jobbat?

cocosbollen:
    Hur länge sen var det du var hos frisören? Du borde verkligen prata med henne/honom om det var nyligen. Kanske kan de fixa så att du får en jämn färg. Men litar du inte på den frisören eller om det var länge sen, gå till en annan som du vet är bra istället.

• perfektionista

Det är svårt att se på bilderna om det verkligen skimrar i grönt eller om det är ljus på fotot som gör det.

Jag skulle tro att det är svårt att få bort några skiftningar utan att göra håret mörkare eftersom det är så pass ljust. Det är ju svårt att förpigmentera för någon färg eftersom det skulle innebära en mycket mörkare nyans, men du hade inget emot att bli mörkare, va? När håret redan är preparerat så är det dessutom ännu svårare att förutse hur resultatet av en färgning kommer att bli.

Du har absolut inget annat val än att gå till en frisör. Om du ska köpa en produkt att använda hemma så måste du veta exakt hur håret kommer att reagera på den så att du vet vilken nyans du ska välja och de som jobbar i vanliga kosmetikahandeln brukar inte kunna särskilt mycket om hårfärgning. Jag skulle definitivt inte gå på några rekommendationer från dem, iallafall. När håret redan är preparerat så är det dessutom ännu svårare att förutse hur resultatet av en färgning kommer att bli.

För säkerhets skull tycker jag att du helt ska skippa tanken på alla typer av askfärger och tänka mer på varma färger istället.

Lycka till!

• cocosbollen

Det är grönt, jag lovar :). Men eftersom rött är komplementfärgen till grönt så måste (borde) ju det det gröna försvinna med en röd toning el färg. Vad annat är möjligt...? Det som däremot verkar trixigt är att få till en snygg blond färg efter. Vill ju inte bli kopparblond, grön el grå. Jag skulle vilja ha lika mörkt som på bilden ungefär, den är bara lite mörkare än vad min riktiga. www.insidesocal.com/outinhollywood/DrewBarrymoreCoverGirl2.jpg. Men som skrivet, får bege mig till frisören och hoppas på att de får till det :).

• KatjaB

aj då.. du har inte funderat på att byta frisör?

• cocosbollen

Har haft sju frisörer och en frisörelev (inte bott här så länge och testar runt) sedan nov 08. Olika salonger då. Den salongen gjorde jag dock misstaget att gå till 2 ggr. Fick pengarna tillbaka men det var ingen när jag fick klippa av flera decimeter. Detta gjorde jag i min hemstad så nio olika frisörer har jag faktiskt haft på lite mer än ett år, jisses haha. Saknar mitt långa tjocka hår vilket numera är kort, risigt och för närvarande grön/orange-blont som ni kan se. Men men, nu kan det bara bli bättre :).

• perfektionista

Jag tycker att det ser ut som om Drew har grönare hår än dig men det beror väl på att ingen av bilderna är i verkligt bra sken.

Drews hår ser hursomhelst ut vara i en askig nyans, och om du ska få till det så måste du förpigmentera, men risken är kanske ändå att du inte får till den askiga tonen och att de blir mörkare än du tänkt dig.

Nej, du måste gå till frissan. Till en bra frissa! Och låta någonnnan ta risken, liksom...hihi

• perfektionista
    FelizLane skrev 2009-12-14 22:07:55 följande:
    silvershampo?
    Silverschampo används inte mot gröna skiftnigar. Tvärtom.
  • cocosbollen

Var duktig och gick till frisören :). Hon började med att bleka utväxten, som var orange, med "svag" blekning. Sedan förpigmenterade hon det gröna håret och slutligen la hon i en grundfärg 7.0. Precis som jag trodde :). Blev lite mörkt/brunt, så till veckan lägger hon i några slingor gratis om jag vill. Ser inte längre ut som en utomjording, vilket känns rätt bra måste jag säga hihi.

• Malin

Om håret går i gröna skiftningar så behöver du lägga i något med röda nyanser i.
    Om det är ljusbrunt hår du vill ha så kolla på något färgschampo eller lätt-toning med röda pigment i, helt enkelt en färg som du vill ha, men som är lite för röd.

vad är din naturliga hårfärg? Det är jättevanligt att man får gröna nyanser om man färgar blont hår till brunt, eller för gul/oranga om man bleker håret väldigt mycket.

Kolla med en frisör med bra produkter!

Lycka till!

Svar på tråden Grönt hår- tips på toning