• cocosbollen

Grönt hår- tips på toning

Mitt hår har för tillfället ett shimmer av grönt. Har slingat det 2 ggr från (färgat) mellanbrunt och sedan lagt i en ljusblond 8.0. Nu måste håret vila i några dagar men sedan tänkte jag lägga i en toning för att dämpa det lilla gröna som är. Tycker även det är lite för ljust nu. Några förslag om vad jag kan lägga i?

• Svar på tråden Grönt hår- tips på toning
  • cocosbollen

Om man förpigmenterar håret med en röd skumtoning då, tex wella vivas en kort stund och sedan lägger i beigeblond...? Lever på hoppet här haha.

• nikitakatt

Ang motsvarighet till silvershampo så finns ingen. På ett mörkt hår kan man använda tex en röd inpackning för att få tillbaka varma nyanser men på ett ljust kan det bli så att det fäster på det som inte är missfärgat och resultatet blir då som jag skrev, röd/orange hår med gröna slingor eller inslag.

Det kan gå att förpigmentera och sedan färga men gör det inte utan att visa håret för en frisör först. Lägg absolut inte något som heter beige på ditt hår! Beige är en kall färg, åt det gröna hållet så det kommer garanterat förvärra.

Om håret är missfärgat så det sitter ordentligt så kommer du inte kunna fixa det hemma så rådfråga innan du lägger någon färg. Jag skulle nog inte gå till en frisörskola heller eftersom det kan vara ganska svårt att fixa och det kan kräva en frisör som har lite tempo och erfarenhet.

• cocosbollen

Menar du att det kan slå över i grönt igen då? Om man lägger i en ask/beige efter man förpigmenterat el tonat med den röda/koppriga färgen? Funkar en grundfärg el måste man lägga en blond färg med guld över? Rödblond vill jag ju helst inte bli utan mer såhär static.reelmovienews.com/images/gallery/cameron-diaz-pic.jpg. Passar allra bäst i kalla färger men "lagom" som bilden funkar.

Ska gå till frisör och rådfråga också men är lite nyfiken på detta :).

• KatjaB

menar du alltså att du har orangeröda längder i håret nu, lite som det kan bli när blekningen inte tagit tillräckligt mycket?

Det bästa är om du går till en frisör och frågar vad du ska göra. Säg som det är, att du inte har råd med en frisörtid. Många säljer ju även färger själva, så kanske kan du få tips om just vilken toning du ska ha i.

• nikitakatt

Ja, lägger du en kall färg så blir det garanterat värre! Jag kan inte säga vad som händer om du förpigmenterar, då måste man ha sett håret i verkligheten och känt på det. En grundfärg fungerar inte, den gör håret mörkare (tänk att du har 1 färg i håret och så plussar du på en till då blir det inte ett utan 2). En ljus grundfärg kan inte heller täcka det gröna, det kan inte ens en mörk grundfärg göra alltid.

Det finns ju regler, som att en färg tar ut en annan men det är inte alltid så enkelt. Det är oftast inte så enkelt till och med. Så det är därför du bör låta en erfaren frisör kolla på det. Lycka till nu, hoppas du blir fin i håret till slut =)

• Alexxxi

I skolan prövade vi med en påse bikarbonat och vatten. Det ska få bort ganska mkt av det gröna men ibland får man göra det i omgångar.

Nu har jag inte gjort det själv dem senaste åren, men jag vet folk som har och det ska funka.

MEN jag rekommenderar verkligen ändå inte att du gör detta själv. Gå till en frisör och fråga om denna metoden iafl.=)

• Chris24
    Alexxxi skrev 2009-12-11 09:32:47 följande:
    I skolan prövade vi med en påse bikarbonat och vatten. Det ska få bort ganska mkt av det gröna men ibland får man göra det i omgångar.Nu har jag inte gjort det själv dem senaste åren, men jag vet folk som har och det ska funka.MEN jag rekommenderar verkligen ändå inte att du gör detta själv. Gå till en frisör och fråga om denna metoden iafl.=)
    Hahaha, klart du är här inne din lilla frisör!
    bra, då vet jag vad jag har o se fram emot eller faaaaasa sen när det är dags för mig själv! haha :-P
  • lecaroline

Om jag förstor rätt så var det frisören som gjort färgningen och det blev grönt..?
    I så fall hade jag gått tillbaka och krävt att de ska fixa till det!
    Lycka till!!

• nikitakatt

Bikarbonat? Det har jag inte hört förut, man lär sig verkligen något nytt hela tiden =) Askorbinsyra tar ju bort gröna missfärgningar från kopparledningar men inte felfärgat hår men det kanske bikarbonat kan?

Ett tips för hår som är missfärgat grönt av klor är att ha tomatpuré som en innpackning, det gjorde jag i brist på annat när jag var i asien i tre månader =)

Som Alexxxi skriver och jag också har tjatat om så är det viktigt att man går till en frisör som kan se vad som behövs göras med just ditt hår.

Alexxxi skrev 2009-12-11 09:32:47 följande:
    I skolan prövade vi med en påse bikarbonat och vatten. Det ska få bort ganska mkt av det gröna men ibland får man göra det i omgångar.Nu har jag inte gjort det själv dem senaste åren, men jag vet folk som har och det ska funka.MEN jag rekommenderar verkligen ändå inte att du gör detta själv. Gå till en frisör och fråga om denna metoden iafl.=)
  • Alexxxi

Nikitakatt nu blir jag osäker, hahaha. Men jag hänvisar till någon frisör i närheten för TS och jag får kolla upp vilket av det det är.

Jag va väldigt osäker på om det va bikarbonat lr askorbinsyra. Vågar man googla sånt? Jag lär inte hitta mina anteckningar från skolan, haha.

Min kollega är lika osäker, inte ofta man gör en sån behandling ju.

Chriiis, hahaha vem vet, jag kanske gör dig lila?

nikitakatt skrev 2009-12-11 10:51:39 följande:
    Bikarbonat? Det har jag inte hört förut, man lär sig verkligen något nytt hela tiden =) Askorbinsyra tar ju bort gröna missfärgningar från kopparledningar men inte felfärgat hår men det kanske bikarbonat kan? Ett tips för hår som är missfärgat grönt av klor är att ha tomatpuré som en innpackning, det gjorde jag i brist på annat när jag var i asien i tre månader =)Som Alexxxi skriver och jag också har tjatat om så är det viktigt att man går till en frisör som kan se vad som behövs göras med just ditt hår.
Svar på tråden Grönt hår- tips på toning