• 123ost

Pengar och brudtärna, hur ska man göra?

Jag har lite funderingar på hur ni andra har gjort när det gäller brudtärna/tärnor.

Betalar ni klädsel, smink och hår?

Har ni "regler" på hur dom får se ut?

Jag oroar mig mycket över att brudtärnan ska se finare ut än mig. Jag vill absolut inte låta ego, men det är jag nog när det gäller min bröllopsdag. Jag vill vara vackrast!

Kan man säga att hon inte får se ut så och så och så?
    Då syftar jag på klänning, smink och hår?

Hjälp!

• Svar på tråden Pengar och brudtärna, hur ska man göra?
  • BlackWIngedAngel

I mitt fall känns det hela ganska enkelt. Mina tärnor är två personer som inte är särskilt bossiga. Den ena skulle möjligen opponerat sig om jag hade sagt att hon skulle ha en rosa klänning eller väldigt höga klackar. (Fast hon skulle nog tagit på sig det också, om det verkligen var viktigt för mig.) Nu har jag ju räknat in allt det där och mkt annat medan jag planerat färger, stil etc så det kommer inte bli något problem.

Tyget betalar tärnorna, mönstret har jag valt efter att ha övervägt vad som skulle passa bådas kroppformer bäst och sedan har de fått godkänna mönstret. Färgen på klänningarna har jag tänkt ut, men naturligtvis har jag valt en färg som båda passar i och båda har också sagt att det är okej.
    Skorna kommer de köpa själva. Grundmodellen och färgen på skon ska de enas om, övriga dekorationer på skorna samt klackhöjd väljer de efter eget tycke. Hår och smycken lägger jag mig inte i alls.

Det kan låta som att jag bestämmer väldigt mkt, men faktum är att mina blivande tärnor verkar vara helt överens med mig om det mesta...

• KatjaB

vet inte om jag redan svarat här men jag betalar deras klänningar. Beställer billigt från kina och så förmodar jag att de är snygga i håret och sminkar sig själva. Ena tärnan är dessutom inte typen som sminkar sig så mycket heller, så jag tror inte att hon skulle tycka att det var lika kul att bli sminkad på salong som jag gör

• CeKe

Amen! Skriver under på vart enda ord =) Underbart att se fler som har samma syn på tärneriet som jag!

nikitakatt skrev 2009-12-08 13:19:50 följande:
    Precis! Vissa glömmer att det handlar om att gifta sig med den man älskar och leva sitt liv med den personen, att bröllopet bara är början på resten av livet med honom/henne. Istället blir bröllopet en föreställning som ska vara perfekt och vänner blir rekvesita som bara ska passa in. Tror som du säger att man måste tänka på om den enda dagen är värd att förlora sina vänner över. Förmodligen kommer ens vänner vara jätte glada att få vara tärnor men jag tror det är en mer sund inställning att vara tacksam att de vill och se det som en ära att de ställer upp för mig och finns där. Samma med gästerna, var glad att de kommer med eller utan barn, klädda i svart, vitt eller jeans. Njut av att du har så många vänner som vill vara med istället för att vara bekymrad över hur snygga eller uppklädda de kommer vara.
  • AlaM

Det där har jag också funderat på. Man hör överallt att tärnan har så mycket att göra och att man till och med har speciella "planerings-dejter" men jag har inte kommit på något alls. Själva bröllopet planerar jag ju givetvis med min blivande man. Det är ju inte mitt bröllop. Den enda anledningen till att jag ville ha en tärna var nog egentligen att ge henne en "hedersroll" på bröllopet därför att hon alltid varit en fantastisk vän och syster. Självklart tror jag att hon klarar att klä sig själv precis som övriga 364 dagar på året. Angående vem som är vackrast tror jag inte att jag kommer att bli mer jämförd med henne än någon av övriga kvinnliga gäster och deras klädsel lägger jag mig ju inte i. En vacker yta har sällan särskilt mycket med själva ytan att göra. Den grundar sig oftast i ett glittrande inre och vem kan glittra mer än den som ska få ge den hon älskar ett livslångt löfte.

Sebastiána skrev 2009-12-08 10:59:34 följande:
    Det där är nog lite olika. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min tärna ska göra. Kanske kommer hon att ordna med någon möhippa. Jag och min BM fixar festprogrammet, catering, våra kläder mm. Kanske lånar vi hennes bil för att åka till Tyskland och köpa alkohol till festen. Jag kommer inte att ha något släp som hon måste hålla reda på. Dukning/avdukning kan vi ev få hjälp med av cateringfirman. Stolar och bord blir det några manliga släktingar/vänner som hjälper oss med. Vad brukar tärnan göra? Själv fixade jag möhippa och festprogram i två språkversioner.
  • lecaroline

Min tärna hjälpte till dagen innan, men det gjorde många av våra vänner med. Sedan var det ju att hålla tal och inget mer.
    Men hon var en sååå söööt tärna och den bästa!!

AlaM skrev 2009-12-16 11:05:46 följande:
    Det där har jag också funderat på. Man hör överallt att tärnan har så mycket att göra och att man till och med har speciella "planerings-dejter" men jag har inte kommit på något alls. Själva bröllopet planerar jag ju givetvis med min blivande man. Det är ju inte mitt bröllop. Den enda anledningen till att jag ville ha en tärna var nog egentligen att ge henne en "hedersroll" på bröllopet därför att hon alltid varit en fantastisk vän och syster. Självklart tror jag att hon klarar att klä sig själv precis som övriga 364 dagar på året. Angående vem som är vackrast tror jag inte att jag kommer att bli mer jämförd med henne än någon av övriga kvinnliga gäster och deras klädsel lägger jag mig ju inte i. En vacker yta har sällan särskilt mycket med själva ytan att göra. Den grundar sig oftast i ett glittrande inre och vem kan glittra mer än den som ska få ge den hon älskar ett livslångt löfte.
  • 0Maria0

Min tärna har jag valt för att hon tillhör mina bästa vänner och för att jag visste att hon gladeligen skulle säga ja.
    Hon bor i Sthlm och jag bor i Skåne och när hon tex var här i november för att kolla på klänning med mig betalade hon tågresan själv, men allt annat betalade vi för - allt käk + att vi betalade inträde på en bröllopsmässa vi gick på på söndagen.
    Klänningen kommer hon att betala själv, hon får ganska fria händer; jag har sagt lite om färg som jag tror skulle funka och hon föreslog en modell som jag tyckte var jättefin och som kommer att bli bra. Det kommer med största sannolikhet att bli en klänning som hon kan ha vid fler tillfällen.

Min brors tjej (frisör) kommer att fixa håret på henne och det kommer vi att stå för, vi kommer också att stå för övernattningen där vi har festen (några fåtal rum där vi, tärna och bestman + föräldrar får plats typ).

När det gäller planeringen står jag och min blivande för den - min tärna kommer dock med en massa bra småsaker som vi inte har tänkt på så jag är enormt tacksam för hennes hjälp - å andra sidan vet jag att hon tycker det är roligt!

När det gäller bröllopsdagen så är jag inte orolig att hon ska överglänsa mig - och då menar jag inte att hon är fulare än mig, för hon är jättesnygg - men vi är så olika i utseendet; jag brunhårig och brunögd, hon är väldigt ljus (inte bloderad, utan ljus i sig själv) och blåögd - vi kommer att vara snygga på varsitt sätt!

• micca

Jag planerar bröllop nu och köpte min brudtärnas klänning rätt nyligen.. Med betalningen gör man ju som man vill... Men det känns väldigt roligt att få bekosta den tycker jag. Hår och smink får hon dock stå för själv...

..Ang det där med att vara vackrare än bruden så är ju det en regel som ej får överträdas! Bruden ska och kommer också vara vackrast!! vit klänning, strålande förälskad, vackert hår, smink, smycken osv osv osv.. En brud är alltid en brud :)

Jag har ställt krav på min brudtärna, eller rättare sagt så sa hon såhär när hon svarade ja på förfrågan: "Det är du som bestämmer, hur vill DU att jag ska se ut?" ...det va jag tacksam för! Självklart ska hon få känna sig fin också. man kan ju inte sätta på dem vadsomhelst :P hehe...

Men lycka till med allt! Och testa klänning tillsammans, gå igenom färgtemat osv osv :) Det kommer bli kanonbra!

• Strand och ballonger

Mine tärnor har alle folkdräkt från olika landskap, så det har jeg bedt om at de skal ha på seg under vigseln. Om de vil byta om sen er det helt ok, även om många gäster kommer ha folkdräkt hela festen:)

• iregnet2010

oj...jag har inte ens tanken att mina tärnor skulle kunna vara snyggare än jag...måste nog vara rätt ego

Jag tycker det är coolt med snygga tärnor, höjer ju stämningen på hela festen. Ja menar jag kommer ju ändå vara gift på festen så bara min föräldrar och min m2b tycker jag är snyggast så räcker det för min del.

• trendig

du har ju själv valt din tärna eller hur? då är det kanske inte supersmart att välja värsta snygga tjejen isf hehe... min tärna har jag inga problem med, vet ändå att jag kommer vara snyggast såklart :) det är ju min dag och jag som är huvudpersonen :) och min blivande man såklart :) dessutom går min tärna och marskalken in i kyrkan med brudnäbben en liten stund innan vi, till helt annan musik... skulle de gå in samtidigt som vi så skulle man kanske tänka att hon kan konkurrera men nej, det skulle hon inte gjort ändå ;)

jag betalar hennes klänning med tänker mig inte mer än 700, det ska vara en silvergrå klänning har jag sagft till henne, hon väljer fast jag ger förslag så det kommer ändå bli en sån klänning som jag vill :)

smink o hår står hon för själv men jag står för övernattningen i vårt hus både natten innan och natten efter. vi kommer ändå så inte bo där på bröllopsnatten såklart.

oroa dig inte, klart du är snyggast på ditt eget bröllop, nåt annat finns inte!

• mojikanan

Jag kommer att betala mina tärnors klänningar eftersom ja vill att de ska ha samma modell..

Hår och smink kommer jag också stå för likadant boende..

Mina tärnor kommer att få ett halsband med som en gåva.

jag är väldigt givmild i detta men det är en stor dag för mig och mian tärnor står mig nära!

• Isabella85

Hej!

Jag ska gifta mig den 10 April och ska ha 4 tärnor och 2 brudnäbbar.

Jag och tärnorna ha bestämt att de får ha på sig en klänning som står för vem hon är, bara den är av siden och enfärgad och ej lång=). Jag betalar ej klänningarna men jag bjuder tärnorna på en uppsättning med mig innan hos frissan. Självklart är det min dag och det kommer det att vara men är det meningen att tärnorna ska ha "fula klänningar", för mig är det viktigt att dem trivs i vad dom har på sig.

Sen ska jag ha 2 brudnöbbar och där hittade mina svägerskor en jättesöt rosa klänning på ellos i många stolekar med tyll under.=)

Svar på tråden Pengar och brudtärna, hur ska man göra?