• 123ost

Pengar och brudtärna, hur ska man göra?

Jag har lite funderingar på hur ni andra har gjort när det gäller brudtärna/tärnor.

Betalar ni klädsel, smink och hår?

Har ni "regler" på hur dom får se ut?

Jag oroar mig mycket över att brudtärnan ska se finare ut än mig. Jag vill absolut inte låta ego, men det är jag nog när det gäller min bröllopsdag. Jag vill vara vackrast!

Kan man säga att hon inte får se ut så och så och så?
    Då syftar jag på klänning, smink och hår?

Hjälp!

• Svar på tråden Pengar och brudtärna, hur ska man göra?
  • lecaroline

Vi betalade klänningen och hyrde kostym till bestman.
    Hår och smink fick hon göra som hon ville.
    Hon valde dock att följa med mig och atomatiskt så får de inte en lika fin uppsättning och detaljerad sminkning. Tror att det är någon hemlig kod
    Du ska inte oroa dig om utseende. Det är din dag och det är dig de kommer att titta på. Det är er släkt och era vänner och de bryr sig inte om tärnan på det sättet...

• FramtidaFruSandberg

Jag och mina tärnor har skojat ganska mycket om det här. Det är väl klart att man som brud vill vara vackrast på sin bröllopsdag. Men som många skriver; det är dig som alla kommer att titta på (och om du är orolig så gör som Vilhelmina i Ugly Betty och ge dem skitfula klänningar och lågskor)

• 100717

När jag var tärna betalade jag klänningen själv och fick bestämma själv hur den såg ut dock ville jag ju självklart ha brudens önskemål i fokus, det är ju hennes dag och det är en stor ära att få vara brudtärna. Vad gäller sminkningen och frisör så hade jag räknat med att betala det själv men fick det i present. Som brudtärna tycker jag att det är självklart att man tonar ner sig själv och låter bruden glänsa tex genom att ha en enklare frisyr och enklare smycken.

Nu har jag en bra relation med "min brud" så jag visste att hon aldrig skulle föreslå något som jag inte gillade och jag skulle inte föreslå något hon inte gillar vi känner varandra för bra för det. Men om hon hade sagt något i stil med en rosa knälång puff klänning så hade jag vägrat.... det finns gränser även för en brudtärna....

Nästa sommar ska jag själv vara brud och ska ha ganska många tärnor... jag har sagt en färg sen får de göra vad de vill. De behöver inte ha en enfärgad klänning bara den färgen finns med någonstans i någon ton så att man ser att de hör ihop. Har också sagt att det kanske är bra om de pratar ihop sig och har ungefär samma typ av klädsel så att inte en står i värsta balklänningen och den andra i shorts.... I övrigt har jag inga som helst synpunkter mer än att de ska vara bekväma i kläderna. Känner att dessa "lösa tyglar" ger mina brudtärnor mer bryderi än vad det var för mig som ändå hade ganska klart för mig vad bruden ville ha i färg och form.

Jag tänker att mina tärnor betalar klänning och eventuell sminkning/frisör själva. Jag köper dem varsin tärnbukett och kanske ett smycke som de får använda om de vill (mer som en tackgåva).

• Korallbruden

Klokt tänkt!

För stackars arma tärnor/slavar... det förväntas att jobba gratis mycket och rejält...och vara upp över öronen lyckliga för att kompisen skall tacka ja till sin älskling.

Vad får de som tack? Silver smycke? Behandlande som vänner behandlar vänner?

Det är kul att testa tanken: Är det en ÄRA för mig som brud att min bästa vänner vill släppa "allt" för att hjälpa mig med vår stora dag? Är vännerna värda att få vara vackra på våran dag eller skall de vara " de fula syvsystrarna" för att jag skall känna mig trygg? Har jag råd eller inte att betala för hår, smink osv...

Era gäster är inbjudna av Er och där för Eran skull. Alla kommer att ha fullt fokus på bruden. Jag lovar

Lycka till med eran planering och var rädda om vännerna.

Har varit med om ett bröllop där båda "hederstärnorna" ( jag var en av dem) sa upp sig både som och vänner och tärnor...

Cylt skrev 2009-12-08 09:58:03 följande:
    Vi kommer att betala mina tärnors klänningar, då jag är lite kontrollig och vill vara med och bestämma. De var helt inställda på att själva betala sina klänningar, men det är vår present till dem, då deras insats kommer att vara värd sin vikt i guld. Självklart är det en pengafråga, men vi har valt att göra så. De kommer däremot betala håruppsättning och smink själva. Jag räknar iskallt med att mina tre best girls kommer att vara drop dead och blir besviken om de inte är det. Håller med Paper Feed om det hon så klokt skriver: Lycka är en fantastisk skönhetskur och risken att någon glittrar mer än du på din bröllopsdag är ganska liten!
  • Sebastiána
    Korallbruden skrev 2009-12-08 10:48:57 följande:
    Klokt tänkt!För stackars arma tärnor/slavar... det förväntas att jobba gratis mycket och rejält...och vara upp över öronen lyckliga för att kompisen skall tacka ja till sin älskling. Vad får de som tack? Silver smycke? Behandlande som vänner behandlar vänner?Det är kul att testa tanken: Är det en ÄRA för mig som brud att min bästa vänner vill släppa "allt" för att hjälpa mig med vår stora dag? Är vännerna värda att få vara vackra på våran dag eller skall de vara " de fula syvsystrarna" för att jag skall känna mig trygg? Har jag råd eller inte att betala för hår, smink osv...Era gäster är inbjudna av Er och där för Eran skull. Alla kommer att ha fullt fokus på bruden. Jag lovar Lycka till med eran planering och var rädda om vännerna. Har varit med om ett bröllop där båda "hederstärnorna" ( jag var en av dem) sa upp sig både som och vänner och tärnor...
    Det där är nog lite olika. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min tärna ska göra. Kanske kommer hon att ordna med någon möhippa. Jag och min BM fixar festprogrammet, catering, våra kläder mm. Kanske lånar vi hennes bil för att åka till Tyskland och köpa alkohol till festen. Jag kommer inte att ha något släp som hon måste hålla reda på. Dukning/avdukning kan vi ev få hjälp med av cateringfirman. Stolar och bord blir det några manliga släktingar/vänner som hjälper oss med.

Vad brukar tärnan göra? Själv fixade jag möhippa och festprogram i två språkversioner.
  • CeKe

Har du strikta tankar på vad hon ska ha på sig, kan jag tycka att det är på plats att hjälpa till med kostnaden för hennes kläder... Vi kommer inte stå för min tärnas kläder och hon får ha vad hon vill på sig. Jag vet att hon kommer att vara fin =)

Sen tror jag itne att du behöver bekymra dig över att din tärna kommer att ta uppmärksamheten från dig. Det är du som kommer att vara bruden och tror nog uppmärksamheten komemr ligga på dig och din man oavsett hur snygg hon är =)

• Korallbruden

Gillar dina tankar!

Resten av texten går till alla som tycker att en tärna har fått ett hedersuppdrag och skall vara otroligt tacksam och betala dyrt både när det gäller kläder och tid. Detta utan att blinka/ reflektera från brudens sida.

Sebastiána skrev 2009-12-08 10:59:34 följande:
    Det där är nog lite olika. Jag vet faktiskt inte riktigt vad min tärna ska göra. Kanske kommer hon att ordna med någon möhippa. Jag och min BM fixar festprogrammet, catering, våra kläder mm. Kanske lånar vi hennes bil för att åka till Tyskland och köpa alkohol till festen. Jag kommer inte att ha något släp som hon måste hålla reda på. Dukning/avdukning kan vi ev få hjälp med av cateringfirman. Stolar och bord blir det några manliga släktingar/vänner som hjälper oss med. Vad brukar tärnan göra? Själv fixade jag möhippa och festprogram i två språkversioner.
  • CeKe

Korallbruden: Gillar dina tankar!

Jag har aldrig riktigt förstått det där med att ställa så stora krav på tärnan/orna. Enligt mig är en tärna till för att stötta och få en nervös brud att känna sig lugn och bekväm innan själva vigseln dagen D. Helt enkelt en person som jag vill ha med mig och surra och skratta med när vi gör oss fina inför vigseln. Och som sagt, var rädd om era vänner (som jag hoppas tärnorna är). Jag har hört flera bekanta som sagt upp bekantskapen med "sina brudar" för att de ställt orimliga krav och lagt ALL fokus på sig själv och varit helt oförstående gentemot tärnornas situation... Tänk helt enkelt på hur mycket du själv skulle mäkta med, vara villig att lägga ner tid och pengar, på om en kompis skulle gifta sig

Visst är det er/vår dag, men det finns många dagar därefter också som ska fungera och då vännerna är värda att ha kvar...

Korallbruden skrev 2009-12-08 12:03:40 följande:
    Gillar dina tankar!Resten av texten går till alla som tycker att en tärna har fått ett hedersuppdrag och skall vara otroligt tacksam och betala dyrt både när det gäller kläder och tid. Detta utan att blinka/ reflektera från brudens sida.
  • Chris24
    CeKe skrev 2009-12-08 12:13:02 följande:
    Korallbruden: Gillar dina tankar! Jag har aldrig riktigt förstått det där med att ställa så stora krav på tärnan/orna. Enligt mig är en tärna till för att stötta och få en nervös brud att känna sig lugn och bekväm innan själva vigseln dagen D. Helt enkelt en person som jag vill ha med mig och surra och skratta med när vi gör oss fina inför vigseln. Och som sagt, var rädd om era vänner (som jag hoppas tärnorna är). Jag har hört flera bekanta som sagt upp bekantskapen med "sina brudar" för att de ställt orimliga krav och lagt ALL fokus på sig själv och varit helt oförstående gentemot tärnornas situation... Tänk helt enkelt på hur mycket du själv skulle mäkta med, vara villig att lägga ner tid och pengar, på om en kompis skulle gifta sig Visst är det er/vår dag, men det finns många dagar därefter också som ska fungera och då vännerna är värda att ha kvar...
    Eller hur! Håller helt med dig där.

Jag har inte heller fattat det där med hur vissa ställer såå höga krav och är nästan ruskigt elaka mot sina tärnor, varför? Du behöver inte överdriva kan jag känna.
    Min tärna sa senast igår faktiskt, vi snacka om mina inbjudningskort och färgtemat och eftersom hon är utbildad inredare så älskar jag att bolla tankar och färger, ideér med henne, hon inredde vårt nyrenoverade badrum liksom! och det är kanon fint!

Hon sa det att "du är för snäll alltså, jag får göra hur jag vill, dina gäster får ha på sig svart, barn är nu välkomna igen osv osv, JAG däremot hade ju INTE varit så snäll på allt" hahaha och då kom jag o tänka på det, vilket jag skrek högt också "DET ÄR SÅÅÅ SANT U, DU KOMMER O VA FÖR JÄÄÄVÄLIG SEN!!!" hahaha, hon har en liten bossig sida i sig

Men när hon sa till mig att lila gillar hon inte alls,vilket jag visste egentligen men jag älskar ju lila, hehe, så fick hon välja en annan färg helt enkelt, inget surande, inget mer med det. Dock är hon ändå så försiktig, frågar mig hela tiden "är det okej om jag gör detta, är du okej med detta på bröllopet?" osv, därför har jag också mycket respekt tillbaka för henne.

Nåt jag håller med många här inne på BT, man ska inte låta ens bröllopsdag ta HELT över allting, ens liv osv, det finns ju faktiskt andra glädjedagar också. Att förlora en vän över nåt som ens bröllop, låter absurt i mina öron, sorry men det gör det.
  • nikitakatt

Precis! Vissa glömmer att det handlar om att gifta sig med den man älskar och leva sitt liv med den personen, att bröllopet bara är början på resten av livet med honom/henne. Istället blir bröllopet en föreställning som ska vara perfekt och vänner blir rekvesita som bara ska passa in. Tror som du säger att man måste tänka på om den enda dagen är värd att förlora sina vänner över.

Förmodligen kommer ens vänner vara jätte glada att få vara tärnor men jag tror det är en mer sund inställning att vara tacksam att de vill och se det som en ära att de ställer upp för mig och finns där. Samma med gästerna, var glad att de kommer med eller utan barn, klädda i svart, vitt eller jeans. Njut av att du har så många vänner som vill vara med istället för att vara bekymrad över hur snygga eller uppklädda de kommer vara.

Chris24 skrev 2009-12-08 12:59:04 följande:
    Eller hur! Håller helt med dig där.Jag har inte heller fattat det där med hur vissa ställer såå höga krav och är nästan ruskigt elaka mot sina tärnor, varför? Du behöver inte överdriva kan jag känna.Min tärna sa senast igår faktiskt, vi snacka om mina inbjudningskort och färgtemat och eftersom hon är utbildad inredare så älskar jag att bolla tankar och färger, ideér med henne, hon inredde vårt nyrenoverade badrum liksom! och det är kanon fint!Hon sa det att "du är för snäll alltså, jag får göra hur jag vill, dina gäster får ha på sig svart, barn är nu välkomna igen osv osv, JAG däremot hade ju INTE varit så snäll på allt" hahaha och då kom jag o tänka på det, vilket jag skrek högt också "DET ÄR SÅÅÅ SANT U, DU KOMMER O VA FÖR JÄÄÄVÄLIG SEN!!!" hahaha, hon har en liten bossig sida i sig Men när hon sa till mig att lila gillar hon inte alls,vilket jag visste egentligen men jag älskar ju lila, hehe, så fick hon välja en annan färg helt enkelt, inget surande, inget mer med det. Dock är hon ändå så försiktig, frågar mig hela tiden "är det okej om jag gör detta, är du okej med detta på bröllopet?" osv, därför har jag också mycket respekt tillbaka för henne.Nåt jag håller med många här inne på BT, man ska inte låta ens bröllopsdag ta HELT över allting, ens liv osv, det finns ju faktiskt andra glädjedagar också. Att förlora en vän över nåt som ens bröllop, låter absurt i mina öron, sorry men det gör det.
Svar på tråden Pengar och brudtärna, hur ska man göra?