• 123ost

Pengar och brudtärna, hur ska man göra?

Jag har lite funderingar på hur ni andra har gjort när det gäller brudtärna/tärnor.

Betalar ni klädsel, smink och hår?

Har ni "regler" på hur dom får se ut?

Jag oroar mig mycket över att brudtärnan ska se finare ut än mig. Jag vill absolut inte låta ego, men det är jag nog när det gäller min bröllopsdag. Jag vill vara vackrast!

Kan man säga att hon inte får se ut så och så och så?
    Då syftar jag på klänning, smink och hår?

Hjälp!

• Svar på tråden Pengar och brudtärna, hur ska man göra?
  • lemonbird

Tärnan fick betala hår, klänning, skor och smink själv. Vi köpte smyckena till henne som present. Vi bestämde gemensamt vad som skulle passa ihop med brudklädseln. Klänningen har hon ju kvar nu och kan använda senare. alt klippa av till en kort modell. Sminket och frisyren hade hon oxå själv mkt glädje av, fotades tex själv på några bilder hon fick av oss. Tycker nog inte brudparet ska betala för tärnans kläder, det är ju en ära att vara tärna, tror jag läst att Magdalena Ribbing skrivit så iaf...

• nikitakatt

Jag tycker absolut att man ska betala klänningen om de inte får ta precis vad de vill och kan välja att ta något de redan har hemma. Känns sniket för mig att förvänta mig att mina vänner ska lägga en massa pengar på mitt bröllop.. Men alla är ju olika, vissa tycker annorlunda såklart.

Tycker inte man ska gå och oroa sig att någon annan kommer vara finare, alla kommer titta på bruden. Nu är det min tärna som gör mitt hår och makeup och en annan vän kommer förmodligen hjälpa henne eftersom vi alla är frisörer men hade jag gått till en annan frisör och betalt så hade jag betalt för min tärna också.

Som Katja skrev så kommer man nog känna sig jätte vacker ändå. Och så kär att man inte hinner tänka på hur någon annan ser ut.

• BlackWIngedAngel

Mina tärnor ska betala för sina egna saker, fast jag får bestämma hur de ska se ut. Det blir deras bröllopspresent till mig. :)

• BlackWIngedAngel
    Märta81 skrev 2009-12-07 22:26:51 följande:
    Jag köper tyg till mina tre tärnors klänningar samt betalar för att sy upp dem. Men då är det jag som har valt färg och modell (dock under deras godkännande). Om tärnorna skulle ha valt modell och tyg själva hade de fått stå för kostnaden. Jag tycker inte att man kan kräva en viss färg eller modell om de betalar själva. Hår, smink och smycken fixar de själva. Mina tärnor är riktigt snygga tjejer. Jag känner mig absolut inte hotad av att de skulle vara vackrare.
    Jag tycker inte det känns sniket att tärnorna får betala kläderna. Att vara tärna är ju en ära. Jag såg det som självklart när jag var tärna och mina blivande tärnor har tyckt samma sak.
  • Chris24

Jag betalar allt för mina tärnor (min kusin och min bästa vän) och dem får välja vilka klänningar, stil, hår, smink allt själva för jag litar fullständigt på dem.

Min bästa vän är "huvudtärnan" för hon befinner sig i Sverige och så, hon hjälper mig med allt också inom planeringen,meddans min kusin är i Libanon och typ "går med" på allt, haha, hon är bara så glad och få va tärna. Men iom allt kommer att vara i lila,vitt & silver så önskade jag den lila i klänningarna, min vän hatar den färgden dock kom jag på så hon får ha en rosa aktig färg istället som matchar in ganska fint med den lila jag har så det var helt okej när hon fråga det.

Dem båda är skit snygga men inte skrämmer det mig då jag själv kommer att va så grymt snygg som ni alla blivande brudar också kommer att vara så oroa dig och tänk inte alls på det hörru!

• Paper Feed

Min plan är att betala för mina tärnors kläder eftersom jag kommer ha vissa krav, men vi får se hur det blir längre fram. Hår och makeup får dom stå för själva om dom vill ha proffs som fixar det eftersom jag själv inte ska gå till ett proffs.

Inte behöver man oroa sig för att nån ska vara finare än en själv på bröllopet. Man kommer ju stråla av lycka och inget klädesplagg eller makeup kan slå det.

• Leilani

Vi betalar klänning upp till 2000 då jag vill kunna bestämma till viss del hur klänningen ska se ut. Sen står vi för hår och smink på dagen d

• Cylt

Vi kommer att betala mina tärnors klänningar, då jag är lite kontrollig och vill vara med och bestämma. De var helt inställda på att själva betala sina klänningar, men det är vår present till dem, då deras insats kommer att vara värd sin vikt i guld. Självklart är det en pengafråga, men vi har valt att göra så. De kommer däremot betala håruppsättning och smink själva. Jag räknar iskallt med att mina tre best girls kommer att vara drop dead och blir besviken om de inte är det. Håller med Paper Feed om det hon så klokt skriver: Lycka är en fantastisk skönhetskur och risken att någon glittrar mer än du på din bröllopsdag är ganska liten!

• Sebastiána
    123ost skrev 2009-12-07 21:50:23 följande:
    Men är det ingen som känner sig lite rädd över att brudtärnan kanske ser finare ut? Eller någon som var rädd till en början i alla fall? :)
    Inte alls. Jag kommer visserligen inte att ha en så prålig klänning - den är av siden men saknar spetsar, pärlor, volanger osv - men den som jag vill ha som tärna gillar inte heller sånt. Sen kan man ju prata med varandra
  • Haffa

Jag ska inte ha någon tärna men om jag skulle det så hade jag betalat hennes klänning. Jag tycker inte att det är rätt att en person ska betala en klänning som hon kanske inte vill ha. Jag har själv varit tärna och haft en klänning med en färg som inte alls passade mig, har aldrig använt den efter det. Jag är glad att jag slapp betala den själv.

Svar på tråden Pengar och brudtärna, hur ska man göra?