• Kitepi­lot
    Äldre 7 Dec 16:14
    22874 visningar
    14 svar
    14
    22874

    Att anhålla om hennes hand

    Jag undrar hur vanligt det är idag att fråga sin blivande svärfar om hans dotters hand?
    Saken är den att jag och min sambos far är ganska olika på många plan, inte så att vi tycker illa om varandra men vi har inte så mycket gemensamt och vi är inte speciellt nära varandra. Därför kan det inför mitt planerade frieri svårt att ställa en sådan fråga till honom. Vi är liksom inte "där" i vårt förhållande till varandra, han och jag. När väl frieriet har ägt rum så är det nog många som kommer att bli överraskade men knappast förvånade om ni förstår hur jag menar. Det är liksom det naturliga steget och det tror jag märks på mig och min flickvän.

  • Svar på tråden Att anhålla om hennes hand
  • Framti­daFruS­andber­g
    Äldre 7 Dec 16:22
    #1

    Jag förbjöd min blivande att fråga min pappa om min hand. Det finns vissa som tycker att det är en fin tradition och visst, vill man så får man, men man ska veta vad det står för. Min pappa har inte rätten att ge bort mig (han väljer inte vem jag gifter mig med) och därför skulle inte heller min sambo be om min hand hos min pappa.

  • Aleta
    Äldre 7 Dec 16:23
    #2

    Personligen så tycker jag att du ABSOLUT INTE ska anhålla om hennes hand hos någon. Hon är väl ingen handelsvara som andra kan fatta beslut över.
    Numera har kvinnor rösträtt och är (i alla fall i teorin) jämställda med männen. Att återgå till gamla traditioner då äktenskapet var en affärsuppgörelse män emellan tycker jag är allt annat än romantiskt.

    Dessutom, vad skulle du göra om han sa nej?
    Blanda inte in några föräldrar. Det är ni två som ska gifta er och leva ett liv tillsammans. Så mycket förtroende har du väl ändå för din flickvän att hon kan fatta sina egna livsavgörande beslut?

  • Sebast­iána
    Äldre 7 Dec 16:27
    #3
    Kitepilot skrev 2009-12-07 16:14:42 följande:
    Jag undrar hur vanligt det är idag att fråga sin blivande svärfar om hans dotters hand?Saken är den att jag och min sambos far är ganska olika på många plan, inte så att vi tycker illa om varandra men vi har inte så mycket gemensamt och vi är inte speciellt nära varandra. Därför kan det inför mitt planerade frieri svårt att ställa en sådan fråga till honom. Vi är liksom inte "där" i vårt förhållande till varandra, han och jag. När väl frieriet har ägt rum så är det nog många som kommer att bli överraskade men knappast förvånade om ni förstår hur jag menar. Det är liksom det naturliga steget och det tror jag märks på mig och min flickvän.
    Varför ska du fråga svärfar? Det är ju inte honom du ska gifta dig med, och vad gör du om han säger nej? Respekterar du det eller kommer du att gifta dig med hans dotter ändå? I så fall är det ju onödigt att fråga.

    Som jag ser det är det två personer, man och kvinna i det här fallet, som tillsammans kommer överens om att de ska gifta sig. Vad har svärfar med saken att göra? Eller är det så att din blivande fortfarande bor hemma?
  • didis
    Äldre 7 Dec 16:28
    #4

    Om din svärfar har ett reellt inflytande på ert äktenskaps vara eller inte vara så ska du förståss fråga honom.

    Men om det inte spelar någon roll, om han ändå inte kan hindra ert bröllop - varför spela upp en charad som om det vore så?

    Fria gärna vackert o minnesvärt men lämna svärfar utanför är mitt tips!

  • KatjaB
    Äldre 7 Dec 16:32
    #5

    Nej, fråga absolut inte om lov av hennes farsa.. hon bestämmer väl själv över sitt liv och i dagens samhälle är ju kvinnan tack och lov inte underställd mannen.

    Om min sambo hade frågat min pappa om lov så hade jag starkt ifrågasatt han syn på kvinnor.

    Och förresten, vad gör du om han säger nej? gör slut?

  • Chris2­4
    Äldre 7 Dec 18:01
    #6

    Men, vill DU be om hennes hand ifrån hennes pappa?
    Och tror du hon skulle reagera på ett positivt sätt eller?

    För nej, det är nog (eller inte alls skulle jag nog våga påstå) så svenskt, inte längre iaf, förr kanske det fanns men nej, nu har jag svårt o se det. Däremot är det fortfarande så hos andra kulturer, dock inte lika vanligt faktiskt.
    I Libanon, hos oss katoliker tex, behövs inte det längre, det man bara gör är när paret är överens så sitter brudens föräldrar o hans föräldrar o typ "lär känna varandra" och om det finns en ekonomisk fråga (som, ska ni dela på kostnaden, ska hans föräldrar bet, dem paret dela själva osv osv) så tar man upp det då också men fråga om lov är isf, mer hos muslimerna isf, min kusin råka ut för sånt fick jag höra i helgen, blev väldigt ledsen då hon är 17år o fick inte välja sin egen man. Hennes pappa är muslim, min faster är kristen men kan tyvärr inte göra så mycket åt saken..

    Min blivande snackade med min mamma innan jag visste han skulle fria, han berättade att han skulle fria o hur han skulle göra det och sådär samt så kollade han hur hon tyckte om det hela men dem två har en väldigt tight relation så för honom betydde det mycket o snacka med min mamma, inget traditionsmässigt.

    Så, om du inte har den relationen med hennes svärfar/svärmor så kan jag hålla med dem andra här att inte göra det, om DU själv inte absolut vill det pga tighta band osv.

    Förstår du vad jag försöker komma fram till med mitt långa inlägg eller? hahaha..

  • Optimi­a
    Äldre 7 Dec 18:46
    #7

    Tror du att din sambo skulle uppskatta att du bad om hennes hand? Om du inte är absolut säker på att hon tycker att det är en gullig grej, ska du nog låta bli att blanda in hennes pappa i det hela.

    Om min sambo skulle få för sig att prata med mina föräldrar och be om min hand, då skulle han få ett rungande NEJ från mig. Jag tycker INTE att det är det minsta gulligt eller romantiskt, jag har inte bott hemma på 10 år, och mina föräldrar har inget att göra med vem jag bor med, vem jag umgås med eller vad jag jobbar med. Jag bestämmer över mig själv, och den kille som inte förstått det kan dra dit pepparn växer.

    (Nu råkar jag ju ha världens gulligaste sambo som är 100 % för jämlikhet och som aldrig skulle komma på tanken att fråga mina föräldrar om lov att gifta sig med mig).

  • Äldre 7 Dec 21:03
    #8

    Det är väl din relation med flickvännen och vad ni gemensamt vill med ert förhållande som är viktigt? Varför blanda in hennes pappa alls - det är väl inte honom du ska gifta dig med?

    Skämt åsido, jag håller med om det löjliga i att fråga honom om han ändå inget har att säga till om och det förnedrande för henne i att bli behandlad som att hon inte har nåt själv att säga till om ert äktenskap.

  • Martin­aa
    Äldre 7 Dec 21:35
    #9

    Gör folk verkligen sånt idag??

  • Kitepi­lot
    Äldre 8 Dec 07:41
    #10

    Ja, tack alla för era svar. Jag kände att tonen blev lite hetsig ;) men jag håller med er alla, märk väl det, till punkt och pricka. Det har ju ingenting med at göra huruvida min flickvän bestämmer över sitt liv eller ej, eller "är en handelsvara" tan jag undrade mest om själva traditionen var bruklig än idag och om hur ofta den i så fall tillämpades.

    Min flickvän har väl antytt någon gång att det möjligtvis var en fin grej att fråga en sådan sak men jag ser precis som ni andra inte det fina i att ingå någon slags underkastelse och fråga honom om en sak som han egentligen inte, enligt mig, har något att säga till om.

    Men nu är jag stärkt i min uppfattning och har befäst mitt beslut om att köra på min ursprungslinje; att lämna alla utom min flickvän utanför denna vetskap om förlovning. :)

    TACK för supporten!

  • Aleta
    Äldre 8 Dec 11:33
    #11

    Bra!
    Stå på dig och lycka till. Din flickvän har tur som har en pojkvän som tycker att jämlikhet är viktigt.


    Kitepilot skrev 2009-12-08 07:41:28 följande:
    Ja, tack alla för era svar. Jag kände att tonen blev lite hetsig ;) men jag håller med er alla, märk väl det, till punkt och pricka. Det har ju ingenting med at göra huruvida min flickvän bestämmer över sitt liv eller ej, eller "är en handelsvara" tan jag undrade mest om själva traditionen var bruklig än idag och om hur ofta den i så fall tillämpades.Min flickvän har väl antytt någon gång att det möjligtvis var en fin grej att fråga en sådan sak men jag ser precis som ni andra inte det fina i att ingå någon slags underkastelse och fråga honom om en sak som han egentligen inte, enligt mig, har något att säga till om.Men nu är jag stärkt i min uppfattning och har befäst mitt beslut om att köra på min ursprungslinje; att lämna alla utom min flickvän utanför denna vetskap om förlovning. :)TACK för supporten!
  • Chris2­4
    Äldre 8 Dec 11:45
    #12

    Gör det som känns bäst för dig och er båda också för den delen men det vet du ju bäst själv

  • Äldre 25 Jul 14:09
    #13

    Om din svärfar ställer upp som ekonomiskt stöd inför bröllopet så skall man absolut av tradition träffa honom i samband med förlovning. För mig handlar det inte om att fråga om lov, det är en sorts vänskapsknytning och ett sätt att hedra fadern, om du hade önskat göra på detta sättet så kan ingen ifrågasätta din kvinnosyn, synd att alla dömde ut dig om det var på detta vis du ville göra.
    Lycka till!

  • Äldre 25 Jul 19:56
    #14

    Min blivande gjorde det på skoj.
    Efter frieriet (alltså när allt redan var klappat och klart) ringde vi videosamtal till mina föräldrar för att berätta nyheten.
    Han bad pappa om min hand, mamma skrek av glädje och hade sönder hammocken i sin upphetsning, pappa skrockade förtjust, mamma pep åt honom: "Men svara då!", och han sade att vi självklart har deras välsignelse.

    Nu är ju självklart inte deras åsikt avgörande, men det är ändå betydelsefullt för oss båda att veta att vi har deras stöd. Det visste vi förvisso innan att vi hade då de fullkomligt avgudar min m2b.

    Jag hade blivit fruktansvärt upprörd och känt mig nedvärderad och omyndigförklarad om han på allvar frågat min far om tillåtelse att gifta sig med mig. Som en ko som skänks bort liksom. Men eftersom det sades på skoj, med mycket glimt i ögat, och snarare som en fråga om välsignelse än tillåtelse tyckte jag det bara blev kul.

Svar på tråden Att anhålla om hennes hand