• 123ost

    Varför vill ni gifta er? Varför inte bara vara sambos?

    Nu ska ni inte tro att jag har någonting emot giftemål, för annars hade jag inte varit på denna sida hehe

    Men det är många som ställer just denna fråga:
    Varför ska man gifta sig om man nu inte är troende?

    Att man inte behöver "bevisa" för släkt och vänner att man älskar varandra genom ett bröllop.

    Det är egentligen sant, man behöver ju inte de.. man kan ju älskar varandra för de.

    Men jag vill gifta mig med miin sambo, jag älskar honom och vill leva med honom resten av mitt liv. Men varför just gifta sig när ingen av oss är troende?

    En liten rolig fråga bara!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-07 11:18
    Jag får be om ursäkt när jag skrev att jag inte är troende. För mig är det en självklarhet att man gifter sig i kyrkan, eller jag vill i alla fall göra det. Därför jag skrev om tron!

    Ja, ni har samma svar som jag har på den här frågan. Ville bara höra lite.

  • Svar på tråden Varför vill ni gifta er? Varför inte bara vara sambos?
  • Imma

    Är du katolik? Inom svenska kyrkan är äktenskapet inte ett sakrament, det är därför jag frågar. Man lovar inte heller Gud, utan sin parter INFÖR Gud att älska varandra i nöd och lust osv.


    Fofinha skrev 2009-12-08 22:43:55 följande:
    För mig är det en själklarhet, ett band som binds och dessutom ett heligt sakrament & ett löfte till Gud. Är man inte troende så tycker jag egentligen inte att man ska gifta sig i kyrkan, där SVÄR man faktiskt inför Gud - då kan man ta det borgerligt isf. Inte i kyrkan bara för "lokalen" är vacker och det är tradition, det finns ju faktiskt en djupare mening bakom det hela, men det är ju såklart min privata åsikt.
  • Fofinha

    Till Imma: Ja, jag är katolik och min kyrka är det ju ett sakrament. I Svenska kyrkan uttrycker man sig kanske inte på det sättet, sorry om jag var otydlig

    Men så som jag uppfattar det (i SS) så är det inte bara inför sin partner man ger ett löfte utan det är även inför Gud. På deras hemsida (citat) står det:

    "Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften inför Gud och i denna församlings närvaro, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet"

    (www.svenskakyrkan.se/default.aspx)

  • Tausen

    Nu har jag inte läst några kommentarer (hinner inte just nu) men ville ändå kommentera detta.

    Att gifta sig handlar inte bara om tro och tradition i vårt samhälle. Det är även en trygghet om något hemskt skulle hända.
    T.ex så är det inte helt säkert att fadern får vårdnaden om gemensamma barn om man inte är gifta (vilket är helt sjukt)om mamman skulle dö. Det kan bli strul om matriella ting, vem som ska ha vad vid dödsfall.
    Samhället är gjort för tvåsamhet.

    Sen kanske inte det är huvudsaken till att jag vill gifta mig just nu och inte anledningen till att jag vill ha stor fest och fin klänning..det handlar om något helt annat.
    Klart jag vill visa hela världen att vi hör ihop!

  • PHE

    Att man lovar inför Gud och sin man är väl egentligen samma sak?

  • didis

    Nog för att maken ser ut som en grekisk gud men någon måtta får det ändå vara!


    PHE skrev 2009-12-09 21:56:46 följande:
    Att man lovar inför Gud och sin man är väl egentligen samma sak?
  • Imma

    Då förstår jag!

    Jag kanske lägger för stor möda vid detaljer i det här fallet, men jag ser ändå en viss nyansskillnad i att lova Gud och att lova sin blivande parter inför Gud. Jag är själv troende, men löftet jag ger min partner tycker jag i det här fallet är det viktigaste.

    Dessutom är jag glad att löftena är utformade på det sättet inom SvK, eftersom min man inte är troende själv. Att han skulle lova Gud att alltid vara mig trogen skulle vara samma sak för honom som att lova tomten eller Asterix, dvs ett sånt löfte skulle vara betydelselöst. (okej, jag överdriver något). Att han lovar mig är däremot viktigt.

    Dock tror jag att vi menar samma sak med att även Gud är inblandad i det löfte man ger varandra i kyrkan.


    Fofinha skrev 2009-12-09 20:53:42 följande:
    Till Imma: Ja, jag är katolik och min kyrka är det ju ett sakrament. I Svenska kyrkan uttrycker man sig kanske inte på det sättet, sorry om jag var otydlig Men så som jag uppfattar det (i SS) så är det inte bara inför sin partner man ger ett löfte utan det är även inför Gud. På deras hemsida (citat) står det: "Man uttrycker det med läsning av bibelord, brudparets löften inför Gud och i denna församlings närvaro, bönen över ringarna och välsignelsen över brudparet"(www.svenskakyrkan.se/default.aspx)
  • Fofinha

    Imma skrev 2009-12-10 12:22:28 följande:


    Då förstår jag! Jag kanske lägger för stor möda vid detaljer i det här fallet, men jag ser ändå en viss nyansskillnad i att lova Gud och att lova sin blivande parter inför Gud. Jag är själv troende, men löftet jag ger min partner tycker jag i det här fallet är det viktigaste. Dessutom är jag glad att löftena är utformade på det sättet inom SvK, eftersom min man inte är troende själv. Att han skulle lova Gud att alltid vara mig trogen skulle vara samma sak för honom som att lova tomten eller Asterix, dvs ett sånt löfte skulle vara betydelselöst. (okej, jag överdriver något). Att han lovar mig är däremot viktigt.Dock tror jag att vi menar samma sak med att även Gud är inblandad i det löfte man ger varandra i kyrkan.
    Ingen fara :) Håller med om att det är viktigt att sambon lovar mig också. I min kyrka är det också helt ok om det bara är jag som är troende och att inte han är det, för han tror nästan mer på tomten än Gud hehe
  • NiVi

    För oss handlar det om att visa varandra och omvärlden att vi hör ihop, vi vill att hela familjen ska ha samma efternamn. Sen spelar självklart det juridiska och ekonomiska en stor roll i det hela även om det går att lösa på andra sätt.
    Vi gifter oss i kyrkan trots att vi inte är exemplariskt kristna. Min m2b kallar sig ateist och jag vägrar sätta en etikett på min tro. Det är viktigt att hålla isär kultur och religion men också viktigt att kunna se kulturen i religionen och vice versa.

  • Oktoberbrud2010

    För mig är det otroligt viktigt att jag och min sambo är gifta den dag vi väljer att försöka få barn. Mest på grund av juridiska skäl, men också på grund av min tro.

    Sen tycker jag om tanken att vi kommer lova varandra att hålla ihop i lust och nöd. Vi har gått igenom många prövningar redan och vår kärlek verkar ha hållit för dem. Så jag vet att det inte kommer vara några tomma ord vi bara säger.

    Plus att jag ser det som en liten bonus att få byta ut mitt vanliga efternamn mot min sambos lite mer ovanliga.

    Och det är ju alltid trevligt att ha en anledning att få ställa till med fest för nära och kära...

  • Lindahl

    För mig och min sambo handlar det väldigt mycket om tryggheten för vårt gemensamma barn...
    Allt blir lättare med arvsrätt etc om något skulle hända någon av oss...

  • Hotlena

    Jag och min karl är båda ateister. Större ateister får man leta efter! Och att gifta sig i kyrkan är helt otänkbart! Att ha någon att nämna gud och jesus på våran dag skulle göra oss förnärmade. Det finns bara två viktiga personer den dan. Jag och min karl. Uppmärksamheten ska inte vändas åt nåt annat håll.
    Jag anser inte att argumentet "fin lokal" håller. Det finns en massa fina lokaler överallt i världen där folk inte försöker rekrytera en.
    Folk har rätt att tro och tänka precis som dom vill, men att för mig, som är ateist, ha ett kyrkligt bröllop, vore en förolämpning mot kyrkan. Varför ska jag gå in där och skratta inombords åt deras tro och samtidigt utnyttja den?
    Jag kommer inte heller döpa mina barn och skulle helst ha en helt gud- och jesusfri begravning.

    Jag kommer gifta mig av kärlek. För att jag vill spendera hela mitt liv med min karl. Och jag vill ge honom löftet att alltid finnas där för honom. Han är det finaste och bästa jag har mött i hela mitt liv och vi vill skrika ut till hela världen att nu är det vi och ni andra missa eran chans! ;D

  • Kattpoet

    Mycke enkelt, han är den jag vill dela mitt liv med och be någon att flytta från sitt hemland till Sverige utan ett mer solid löfte vore dumt.
    Och jag är den han vill dela sitt liv med och han ger upp allt som var honom hemkärt för mig.
    Så för oss har det bara varit självklart.

    Och det är svårt vad än folk säger att ha ett långdistant förhållande, jag är så glad för skype.

  • fibobs

    Jag har tyvärr inte läst era andra inlägg, så förlåt mig om jag upprepar :o/
    Jag är inte aktivt troende...för tror på något gör jag men går inte i kyrkan.
    Inte min M2B heller.
    Vi har varit sambos i 14 år och har lääääänge tyckt att det räcker.
    Vi ska viga oss borlgeligt bara för att få det på papper. Ingen ceremoni alls...ja eller väldigt liten.
    Bara för oss, inga andra med, förutom vittnen och givetvis våra barn.
    För många år sedan skrev vi testamente, ifall något skulle hända oss, då sambo lagen inte gäller fullt ut tyckte vi. Men allt går inte att skriva i testamente heller, utan arvsrätt och annat går bara att få via äktenskap.
    Så nu när vi är en liten familj, har hus och känner att det skulle vara hemskt om något skulle hända endera av oss, och vi kanske måste ryckas upp ur vår och framförallt våra barns vardag är det dags.
    Så vi gör det enkelt och bara för det formella skull.
    Hoppas du kan hitta din och din M2B´s bästa lösning. Och vill ni inte gifta er, gå då iallafall och skriv testamente, för sambolagen är inget att ha!
    kram på dej

  • bokkei

    Vet inte om någon nämnt det då jag inte hinner läsa igenom alla svar. En anledning kan vara att som äkta makar får man adoptera gemensamt, det får man inte som sambos.

  • Vi 3

    Vi gifter oss främst av juridiska skäl. Det blir enklare nu när vi har barn. M2b har haft en väldigt allvarlig sjukdom, man vet inte om den kommer tillbaka. Då är det bättre att vi har allt det juridiska äktenskapet innehåller.

Svar på tråden Varför vill ni gifta er? Varför inte bara vara sambos?