• Romant­iska lilla jag
    Äldre 23 Nov 17:02
    5087 visningar
    26 svar
    26
    5087

    kan inte bestämma mig, hjälp!

    Okej så här är det...

    Genom hård träning och bra mat gick jag förut ner 8-9 kg, och innan sommaren vägde jag 59 och trivdes jättebra med det. Sen kom sommaren med non-stop jobb - ingen tid till träning (jag skämtar inte, jobbade heltid och hade 7 timmar restid varje dag, det fanns verkligen inte tid eller ork för träning), och därefter kom hösten med pressad ekonomi och förkylning på förkylning på förkylning. Och de tre kg som jag gick upp över sommaren har bara stannat kvar! Jag har pga omständigheterna knappt kunnat träna alls men jag har varit supernogrann med vad jag äter och jag förstår ärligt talat hur jag inte har kunnat gå ner ett halvt kg ens!

    Nu tänker ni säkert allihop att vadå, tre kg är väl ingenting! Men den viktuppgången, om än ganska liten, ligger i princip enbart på magen och jag ser nästan gravid ut. Dessutom har mitt mål hela tiden varit att till mitt bröllop (maj 2010) ha lyckats gå ner till 57, en vikt som innan sommaren verkade helt rimlig med tanke på hur lätt jag hade gått ner, men nu känns det så enormt avlägset.

    Jag blir så ledsen när jag ser mig själv i spegeln - jag känner mig som en valross. Jag har verkligen ansträngt mig de senaste 4-5 veckorna, och om jag ska vara helt ärlig så har jag lidit. Mitt sötsug är enormt och jag måste hela tiden slåss mot mig själv för att inte äta. Vad som helst, helst mycket, helst nu, omedelbart. Men vågen står helt still och "gravidmagen" är kvar. Det är så hemskt deprimerande att kämpa och kämpa och inte se några resultat. Nu börjar jag tänka på julen med all julmat och fasar för hur jag kommer se ut efter all julmat... Usch, nu börjar jag nästan gråta här!

    Iallafall, nu har jag börjat fundera på att testa måltidsersättning ett litet tag för att komma av den här platån jag är på. Jag vet att jag inte är överviktig och i medicinsk mening inte behöver gå ner i vikt. Men jag vill inte så gravid ut när jag gifter mig! Jag är väldigt medveten om att måltidsersättning inte är en långsiktig lösning, men jag känner nu att jag bara vill få saker att röra sig...

    Jag vill väldigt gärna veta vad ni tycker om det här, och om ni har några tips? Ni som har testat måltidsersättning förut, vad är era erfarenheter? Jag tror att jag hellre äter bars än pulver och soppor, för jag har så enorm lust just efter att få tugga på något! Så nej, inga pulverdieter för mig, bara bars i så fall.

  • Svar på tråden kan inte bestämma mig, hjälp!
  • Romant­iska lilla jag
    Äldre 23 Nov 17:05
    #1

    Men oj, nu märkte jag att jag glömde skriva det som gjorde att jag valde just rubriken "kan inte bestämma mig"... haha. Jo, utöver att jag har svårt för att faktiskt bestämma mig för att göra det här, så kan jag inte bestämma mig för hur jag ska lägga upp det hela! Min sambo kommer nu vara bortrest i tre veckor så jag borde ju passa på nu när jag ändå bara kommer äta ensam... Men borde man mjuksstarta och första veckan bara byta ut några måltider, för att sen trappa upp, eller borde man göra tvärt om och starta hårt med bara bars? Och sen vänja av sig lite långsamt tredje veckan? vad tror ni?

  • Supers­tarfia
    Äldre 23 Nov 17:09
    #2

    Ska du köra måltidsersättningar så ska du köra det på heltid.. annars får du inte den kickstarten du behöver.. du kommer inte hamna i ketos om du bara byter ut några då och då..

    jag kör cambridge, 3 soppor per dag.. å vikten och cm bara rasar av..

  • JollyO
    Äldre 23 Nov 17:16
    #3

    Ungefär hur många kalorier har du ätit om dagen de senaste veckorna?

  • Romant­iska lilla jag
    Äldre 23 Nov 17:30
    #4

    Jag har inte räknat kalorier men... en typisk dag kan se ut så här:
    frukost - en skiva hembakat halvgrovt bröd med smör och ost, och stooor kopp te.
    lunch - en färdiglunch från ica (som jag alltid har sett ner på men har bara inte orkat göra egna matlådor den här hösten), brukar väl ha typ 450 kcal i sig tror jag.
    middag: Enklare varm mat, typ kyckling och wokade grönsaker med pasta. Eller när jag kommer hem för sent en smörgås med stoooor kopp te.

    Generellt ganska små portioner, inga fulla tallrikar. Inte för mycket pasta/potatis/ris, bara typ en handfull, men desto mer kött och grönsaker. And that's it! På helgerna brukar dock lunch och middag slås ihop till en enda måltid som då är lite större och lite onyttigare.

    Jag vet att många behöver öka mängden kalorier för att gå ner i vikt, men det är verkligen inte fallet för mig. Trust me, jag har försökt, men äter jag mer går jag omedelbart upp i vikt.

  • shakyn­ose
    Äldre 23 Nov 19:15
    #5
    Superstarfia skrev 2009-11-23 17:09:59 följande:
    Ska du köra måltidsersättningar så ska du köra det på heltid.. annars får du inte den kickstarten du behöver.. du kommer inte hamna i ketos om du bara byter ut några då och då..jag kör cambridge, 3 soppor per dag.. å vikten och cm bara rasar av..
    Håller med!
    Om du skall försöka få en rivstart för att komma av platån så är det hårda bullar som gäller.
  • mittid
    Äldre 23 Nov 19:22
    #6

    På mindre än tre veckor går det att bli av med sötsuget helt, få platt mage, gå ner flera kilo (lite individuellet där hur mycket) men utan att det är vätskeförlust i viktnedgången, äta sig mätt och belåten = alltså inte gå hungrig, må som en prinsessa hela tiden och faktikt behålla viktnedgången utan att försaka allt som är gott... påstår jag och det med egen erfarenhet. Läs noga på och kör 100% de första två veckorna!!!

    blogg.passagen.se/dahlqvistannika/

    Lycka till!

  • Supers­tarfia
    Äldre 23 Nov 21:38
    #7
    mittid skrev 2009-11-23 19:22:41 följande:
    På mindre än tre veckor går det att bli av med sötsuget helt, få platt mage, gå ner flera kilo (lite individuellet där hur mycket) men utan att det är vätskeförlust i viktnedgången, äta sig mätt och belåten = alltså inte gå hungrig, må som en prinsessa hela tiden och faktikt behålla viktnedgången utan att försaka allt som är gott... påstår jag och det med egen erfarenhet. Läs noga på och kör 100% de första två veckorna!!!blogg.passagen.se/dahlqvistannika/ Lycka till!
    jag gick upp 6 kilo på 3 veckor med den metoden....
  • mittid
    Äldre 23 Nov 21:47
    #8

    Är du 100 på att du gjorde rätt från början till slut??

    Om man inte gör rätt går man klockrent upp i vikt... Är kroppen inställd på kolhyderatförbränning och du äter mer fett så går du med all säkerhet upp i vikt.


    Superstarfia skrev 2009-11-23 21:38:03 följande:
    jag gick upp 6 kilo på 3 veckor med den metoden....
  • Supers­tarfia
    Äldre 23 Nov 21:58
    #9
    mittid skrev 2009-11-23 21:47:43 följande:
    Är du 100 på att du gjorde rätt från början till slut??Om man inte gör rätt går man klockrent upp i vikt... Är kroppen inställd på kolhyderatförbränning och du äter mer fett så går du med all säkerhet upp i vikt.
    jag åt enligt den infon min dietist gav till mig.. men efter 3 veckor då ja gått upp 6 kilo kom vi fram till att den faktiskt inte funkar för ALLA.. mina dagar såg ut såhär..

    äggröra och bacon äggmjölk med lite kaffepulver i.

    äggwrap med ost och avocado, äggmjölk till det.

    lax med gräddsås och aromsmör, lite sallad till

    äggmjölk till kvällsfika och ett kokt ägg med majonäs...
  • Supers­tarfia
    Äldre 23 Nov 21:59
    #10
    mittid skrev 2009-11-23 21:47:43 följande:
    Är du 100 på att du gjorde rätt från början till slut??Om man inte gör rätt går man klockrent upp i vikt... Är kroppen inställd på kolhyderatförbränning och du äter mer fett så går du med all säkerhet upp i vikt.
    Jo men om man äter enligt LCHF är de ju meningen att kroppen ställer om sig från kokhydrat till fettförbränning.. men de funkade inte på mig.. som tur är så har ja tappat dessa 6 kilo igen när ja började äta normalt igen.. å nu har ja tappat ytterligare en hel del kilo sen ja började med cambridge..
Svar på tråden kan inte bestämma mig, hjälp!