• MASS

    Bindesstreck eller inte?

    Jag ska lägga till min blivandes efternamn efter mitt eget efternamn. Hur ska jag göra då, lägga till ett bindesstreck mellan eller bara ha mellanrum mellan namnen? Vad blir det för skillnad, någon som vet?

  • Svar på tråden Bindesstreck eller inte?
  • anne på grönkulla

    Om du ska heta både ditt namn och makens namn efter att ni gift er måste du välja att ett av dem är mellannamn och det andra efetrnamn. Bara det som är efetrnamn kan era kommande barn få. I lagens mening (och i folkbokföringen) får du inte heller ha ett bindestreck (men såklart kommer inte polisen om du väljer att skriva det så privat, men i passet och på idhandlingar och personbeviset kommer det stå utan bindestreck).

    Du kan läsa mer på Skatteverkets hemsida under Folkbokföring och Namn.

  • MASS

    Okey. Men om jag inte har bindesstreck blir väl inte mitt eget efternamn (som står först) etter efternamn? Blir det inte som ett mellannamn då? Eller vad är skillnaden?

  • fiffi1985

    man kan inte ha två efternamn. om ditt gamla namn står först är räknas det som mellannamn. men på körkort och alla kontokort står båda namnen som efternamn, men i folkbokföringen står det som mellannamn.

    man kan alltså inte ha ett bindestreck mellan namnen, men som sagt; om du själv skriver det så är det ju ingen som kommer och bötfäller dig

  • MASS
    fiffi1985 skrev 2009-11-22 21:19:12 följande:
    man kan inte ha två efternamn. om ditt gamla namn står först är räknas det som mellannamn. men på körkort och alla kontokort står båda namnen som efternamn, men i folkbokföringen står det som mellannamn.man kan alltså inte ha ett bindestreck mellan namnen, men som sagt; om du själv skriver det så är det ju ingen som kommer och bötfäller dig
    Nej, det får vi hoppas att ingen gör. Men då kanske jag egentligen ska ha mitt eget efternamn sist och ta hans som mellannamn? Om jag liksom tycker att mitt är lite "viktigare" =)
  • bokkei

    En liten fråga bara. Jag visste inte att man bara kan ha ett efternamn. Jag har två. Och båda mina efternamn står som efternamn i mitt pass. Är det ena av dom ett mellannamn? Varför står det som efternamn i passet då?

  • anne på grönkulla

    Du får välja vilket du vill ha som efternamn respektive mellannamn. Båda varianterna är helt ok.

    Dock kommer båda att stå på efternamnsraden t ex i passet och hos andra myndigheter än Skatteverket. I personbeviset är det första av dem märkt med en * och så står det att det betyder mellannamn.

    Man kan ha dubbla efternamn om de fanns före den nuvarande namnlagen trädde i kraft 1982, men man får inte nybilda dubbelnamn. Titta i ditt personbevis om det första är märkt mellannamn, ifall du t ex har båda dina föräldrars efternamn. Annars, om dubbelnamnet finns i släkten sen tidigare så räknas det ändå som ett namn enligt nuvarande namnlag.

    Det är bara det som är efternamn man kan ge vidare till sina barn.

  • Sundance

    Får jag flika in en fråga? Om jag alltså heter Persson som ogift och han heter Andersson och jag väljer att heta Persson Andersson när vi gíft oss, så kan alltså inte våra barn heta Persson? Jag vill ju gärna ta hans efternamn men inte släppa mitt gamla och skulle gärna vilja att våra barn ska heta mitt gamla. Eller kan de också heta Persson Andersson?

  • leia05

    Kolla in på skatteverket.se där laddade vi hem blanketter för namnändring för bara ett par veckor sen. Vi har inga barn än, så jag har inte kollat så noga på den biten.

  • Hemlig2009

    Helt riktigt, de kan inte heta Persson eller Persson Andersson.

    Om du däremot väljer att heta Andersson Persson, dvs ni har olika efternamn så bör ju rimligtvis barnen också kunna få efternamn efter er båda. Och då också heta Andersson Persson.

    Någon som protesterar mot det?


    Sundance skrev 2009-11-23 10:40:25 följande:
    Får jag flika in en fråga? Om jag alltså heter Persson som ogift och han heter Andersson och jag väljer att heta Persson Andersson när vi gíft oss, så kan alltså inte våra barn heta Persson? Jag vill ju gärna ta hans efternamn men inte släppa mitt gamla och skulle gärna vilja att våra barn ska heta mitt gamla. Eller kan de också heta Persson Andersson?
  • My big fat Las Vegas wedding
    Hemlig2009 skrev 2009-11-23 15:45:50 följande:
    Helt riktigt, de kan inte heta Persson eller Persson Andersson.Om du däremot väljer att heta Andersson Persson, dvs ni har olika efternamn så bör ju rimligtvis barnen också kunna få efternamn efter er båda. Och då också heta Andersson Persson. Någon som protesterar mot det?
    Inte alls riktigt! De kan visst heta Persson Andersson, men de kommer inte heta det automatiskt utan man får specificera mellannamnet (Persson) på samma blanket som man anmäler förnamnen som man skickar in till skatteverket efter att man fått barn.
Svar på tråden Bindesstreck eller inte?