• April 99

Efterlysning:fryst choklad och hallonmoussetårta som var i en bröllopstidgning!!!!!

Vi hade hittat vår perfekta bröllopstårta som vi kan göra själva.Receptet var i en bröllopstidning men nu hittar jag den ingenstans!!!!

Den var en bröllopstidning jag köpt under sommaren/tidig höst.Det var i ett repotage om ett brudpar då hon var kock och hade fixat all mat själv(eller nått sådan) så de var flera recept.

Någon som vet vilken tidning jag menar(så jag kan söka på nätet) eller som kan ge mig receptet så vore vi oerhört tacksam!

• Svar på tråden Efterlysning:fryst choklad och hallonmoussetårta som var i en bröllopstidgning!!!!!
  • W2010W

Jag bakade den där choklad och hallontårtan till min mammas 60-årskalas. Den var inte så svår att baka, men blev otroligt kompakt och mäktig. Det var inget fel på smaken, men jag föredrar lite "lättare" och fräschare tårtor. Man blev propp-mätt efter två tuggor.

• April 99

längtar efter att få se bilden :)

• Tausen

Jag provade baka den tårtan med vitchoklad - och jordgubbsmousse. Den meddela att den blev urtjusig och jättegod.Riktigt fräch smak!
    Nackdelen med en fryst tårta är att den inte tycker om att stå allt för länge i rumstemperatur sedan...

• Sundance

Men tror du ändå att den funkar på ett bröllop? Om den inte klarar rumstemperatur menar jag. Gjorde du precis likadant bara med vit choklad istället för mörk?

• Tausen

Nej det var en annan tårta, men lite snarlika:
    sabines.webblogg.se/2009/october/draft-okt-21-2009.html

Den fungerar nog bra, man kan ju ta fram den ur frysen ca 30 minuter innan den ska ätas, sen tar det ju inte så länge för folk att ta för sig..så den fungerar nog.
    Tycker den hade väldigt bröllopsaktiga färger :D

• Iselle

Den här tårtan måste nog tas fram ur frysen minst tre timmar innan den ska ätas. Min var framme tre timmar och då var den fortfaranade stenhård i mitten och väldigt svår att skära upp. När den är fryst kommer dessutom smakerna fram mycket sämre. Vi smakade den igår och jag kommer att byta ut chokladmoussen mot hallonmousse i mitten. Chokladmoussen var väldigt mäktig, men själva botten och hallonmoussen var fantastiskt god.

• Sundance

Den var väldigt fin, den du la upp Tausen. Det enda jag "stör" mig på är att alla dessa tårtor blir rosa. Skulle behöva ha den röd, då rosa inte passar så bra in i vårt röda och grå tema.

• Tausen

Nää har lite samma problem..
    Men kan du inte köpa t.ex. röda blommor och dekorera tårtan med?
    Då kanske det rosa inte känns så rosa heller..

• Sundance

Nej, precis. Har tänkt göra det. Alternativ kan jag tänka mig att försöka få tag i tunna choklad rektanglar och liksom sätta runt om hela tårtan. Förstår du hur jag menar? Och sen röda rosor.

• Tausen

Låter väldigt fint!! Vita chokladflarn då eller??

Sundance skrev 2009-11-21 11:13:14 följande:
    Nej, precis. Har tänkt göra det. Alternativ kan jag tänka mig att försöka få tag i tunna choklad rektanglar och liksom sätta runt om hela tårtan. Förstår du hur jag menar? Och sen röda rosor.
  • Sundance

Ah, såklart!!! Att det ska va vita. Tänkte mig mörka men nu när du säger det så ska det ju såklart vara vita. Tack!

• stegesund

Hej!

Vad roligt att se att receptet uppskattas och diskuteras. Det var jag som skrev det i ett reportage om mitt eget bröllop i Bröllopsguidens sept-nov nummer.

Superviktigt att låta tårtan tina i minst 3 timmar. Så länge den står i kylskåpet håller den sig fin i många timmar. Om den känns lite för mäktig kan man göra lite tunnare tårtbottnar och ha i mer mousse istället. Tidningen finns inte i handeln längre men går fortfarande att beställa på brollopsguiden.se. Dessutom kommer just det tårtreceptet och flera andra recept i min nya bok Bröllopsfesten som kommer ut nu i mitten på januari.

Hälsningar
    Christin

• Iselle

Vad roligt med fler rescept Christin. Jag och min blivande man kommer också att laga all mat själva och just nu lutar det åt:
    Västerbottenpag till förrätt
    Kall dubbelmarinerad oxfilé till huvudrätt
    Ostbricka till efterrätt
    och så klart tårtan ovan. Men då kanske vi får nya idéer nu då! Hur långt innan skulle du säga att man kan baka tårtan? Kommer att sprida ut matlagningen på några helger hade jag tänkt.

• stegesund

Hej Iselle,

Jag bakade ett gäng liknande chokladmoussetårtor (fast utan hallonfyllningen) till en catering i höstas. När det blev en tårta över frös jag in den och tog fram två veckor senare och bjöd mina egna gäster på hemma. Det var inget fel på tårtan alls. Kanske att tårtbottnen blev lite segare (moussen mjukar upp bottnen lite), men det var bara gott.

Det jag rekommenderar dig att göra är att baka tårtbottnarna separat och frysa in, vilket du kan göra minst två veckor innan. Sedan tinar du dem och gör klart tårtorna med moussen en vecka innan och fryser in hela tårtorna. Det viktigaste är att du ser till att förpacka tårtan ordentligt i frysen så att den inte blir frostskadad. Packa in i både folie och plast så att det blir lufttät. Ta också ut dem i god tid före middagen. Du kan gott ta ut dem till kylen ett dygn innan. Så länge de står kallt håller de formen.

Om du däremot gilla mint och vit choklad får du hålla utkik efter ett nytt recept i boken som borde finnas i butik i nästa vecka. Där står också fler praktiska tips för den som planerar att göra det mesta själv.

Lycka till!

Hälsningar
    Christin Blomberg

Svar på tråden Efterlysning:fryst choklad och hallonmoussetårta som var i en bröllopstidgning!!!!!