• April 99

Efterlysning:fryst choklad och hallonmoussetårta som var i en bröllopstidgning!!!!!

Vi hade hittat vår perfekta bröllopstårta som vi kan göra själva.Receptet var i en bröllopstidning men nu hittar jag den ingenstans!!!!

Den var en bröllopstidning jag köpt under sommaren/tidig höst.Det var i ett repotage om ett brudpar då hon var kock och hade fixat all mat själv(eller nått sådan) så de var flera recept.

Någon som vet vilken tidning jag menar(så jag kan söka på nätet) eller som kan ge mig receptet så vore vi oerhört tacksam!

• Svar på tråden Efterlysning:fryst choklad och hallonmoussetårta som var i en bröllopstidgning!!!!!
  • Paja

jag har den ska bara se vilken av de tre den är i, kan inboxa den till dig sen!!

• MiaGöteborg

Det receptet vill jag gärna också ha.

• Luckyy

låter jätte gott! lägg gärna ut receptet här:D

• Paja

det var för långt att skriva men jag kan iboxa er mer, TS kolla inboxen!!

• Paja

Funkade visst här:

Bröllopstårtan från Bröllopsguiden Kocken som gifte sig.

"Choklad och hallonmoussetårta

2 tårtor varje tårta räcker till 12 - 14 bitar

Först bakar jag en mäktig god chokladkaka som jag delar i mitten och använder som tårtbotten

Chokladkakan
    450 g smör
    5 dl farin socker
    5 dl mjölk
    8 ägggulor
    8 dl vetemjöl
    6 msk kakao
    4 tsk vaniljsocker
    3 tsk bakpulver
    8 st äggvitor
    2 formar

Gör chokladkakan såhär
    Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret och vispa ihop med farinsockret. Häll på mjölk och äggulor och vispa slätt. Blanda mjöl, kakao, vaniljsocker och bakpulver. Vänd ner i smeten. Vispa äggvitor skummiga och vänd försiktigt ner i smeten. Fäst smörpapper i två formar med löstagbar botten. Smöra längs kanterna. Häll i smeten och grädda i ca 40 min eller tills du kan sticka i kakan utan att den kladdar. Låt svallna och dela i hälften.

Mörk chokladmousse
    2 gelatinblad
    1 L grädde
    3 äggulor
    300 g mörk choklad

gör chokladmoussen såhär
    Lägg gelatinet i kallt vatten i fem minuter. Vispa 8 dl av grädden. Koka upp resterande 2 dl. Smält chokladen i mikrovågsugnen eller i vattenbad. Häll den varma grädden över den smälta chokladen och blanda om. Rör den gelatinet. Vispa äggulorna i chokladsmeten. Tillsätt den vispade grädden.
    Lägg ner bottendelan av kakan i formen. Fyll på med chokladmoussen- Ställ tårtorna i frysen medan du förbereder hallonmoussen.

Hallonmousse
    5 gelatinblad
    3 äggulor
    125 g florsocker
    7 dl grädde
    250 g mixad hallonpure

Gör hallonmoussen så här
    Lägg gelatinet i kallt vatten i fem minuter. Vispa äggulor och florsocker luftigt. Vispa 6 dl av grädden till ett fast skum. Smält gelatinbladen på svag värme tillsammans med 1 dl av grädden. Vänd ihop alla ingredienser till en slät mousse.

Ta ut tårtorna ur frysen. Lägg på den översta tårtbottnen. Häll på hallonmoussen på toppen och frys tårtorna igen. Tårtorna tar ca 3 timmar att tina i kylskåpet. Dekorera med hallon och färska blommor. Tårtställningen hyr du enklast på www.bords.se"

• April 99

visst låter den underbar? Perfekt då den SKA frysas, så du kan göra den själv någon dag innan och sedan bara plockas fram under middagen för att tina...

tack igen PAJA!!!

• Paja

lycka till, många olika moment!! hoppas du blir nöjd med provbakningen!!

• Iselle

Jag har också planerat att ha den. Återkommer efter provbakning

• soon and very soon

tänk på att äggulorna ska vara rumsvarama annars är det lätt att chokladen röran stelnar till.

Svar på tråden Efterlysning:fryst choklad och hallonmoussetårta som var i en bröllopstidgning!!!!!