• Malin och Joel
    Äldre 4 Nov 12:47
    4288 visningar
    25 svar
    25
    4288

    Någon mer som är galet trött?

    Jag har blivit helt galet trött senaste veckan. Störtar i säng när jag kommer hem och är seg och grötig i huvudet på dagarna. Tror inte jag håller på att bli sjuk, har haft lite ont i halsen men det har gått över.
    Jag tränar och försöker komma ut och få dagsljus varje dag. Äter ordentlig frukost och frukt varje dag, så det borde inte vara ngt sådant. Blodvärdet är också bra.
    Kanske är det helt enkelt höstmörkret?
    Är det ngn mer tröttis här eller ngn som har lite tips på hur man blir piggare?

  • Svar på tråden Någon mer som är galet trött?
  • Chris2­4
    Äldre 11 Nov 07:12
    #11
    shakynose skrev 2009-11-10 23:40:29 följande:
    Ja fy fan! Daylight Saving Time är den sämsta uppfinningen någonsin, och det vore bäst om jag inte får reda på vad snillet som kom på det heter för då vet jag inte vad som händer. Jag blir helt fucked up i dygnsrytmen varje gång man ställer om klockan, både höst och vår, och det tar flera veckor innan jag är någorlunda återställd. Finns det något land där de inte har DST? I så fall flyttar jag dit snart!
    Eller hur! Håller totalt med, jävla daylight saving my ass ungefär! haha

    Jag är sjukt trött, ganska komist att du tar upp det, jag sa till min sambo igår kväll, "jag ska upp 5 imorgon men jag är redan trött, hon är bara 8 för fan.. vad händer med mig?" O han bara log "Det är vintern älskling, plus vi har haft 2-3mån helt sjukt hektiska månader som vi återhämtar nu".

    Men det sjuka är tjejer, jag va exakt lika trött i somras? Jag gjorde tom ett grav-test för jag blev orolig över tröttheten, jag hade bra blodvärden, rökte mer då (försöker sluta nu, inne på 4:e dagen utan en cigg, sjukt jobbigt..)
    Och jag har tagit tom. tabletter från hälsokost butiken för att piggna till, få lite mer järn i mig osv, hjälpte inte alls.
    Får dricka minst 5-6koppar kaffe per dag för att jag ska vakna, öppnar fönstret inne på mitt kontor men likt förbannat så är jag sjukt trött, när jag kommer hem, är jag HELT slut o kan lägga mig direkt!

    Mina vänner kallar mig tanten, jag är 24år

    Men nu får jag typ börja vänja mig känner jag, inget som man kan lösa direkt väl, äter frukost som ni andra skriver, tror också det är November hösten osv väl, tycker inte om vintern o jul stressen är på väg, hurra liksom!

    Men NU ska jag besvara samtalet från min första kund ser jag, tjohoo! Drick upp kaffet Chris!
  • lecaro­line
    Äldre 11 Nov 12:00
    #12

    Konstant trött och jag kan sova i 12 timmar utan några problem.
    Jag antar att det är höstmörkret som är boven, försöker att äta mycket frukt och vitaminer, men det hjälper inte mycket.
    Personligen gillar jag inte tids ändringen vi hade.

  • Malin och Joel
    Äldre 11 Nov 15:43
    #13

    Jag brukar också vara trött och lite deppig på vintern, men det brukar sätta in i januari-februari, när man gått några månader utan ljus. Inte såhär tidigt!
    Solarium var kanske ett bra tips. Jag har väldigt ljus hy och bränner mig lätt men 10 min på låg värme borde kanske fungera. Annars finns det väl sådana där sollampor man kan köpa?
    Jag har funderat på om det kan vara så att min sömnkvalité inte är så bra, har tänkt att jag köpa valerina forte och se om det hjälper.

  • Fru i juli 2010
    Äldre 16 Nov 00:07
    #14

    Jag är också trött... Det svåraste för mig är att komma upp ur sängen på morgonen. Ligger kvar längre än jag ska och nu denna helg sov jag alldels för länge. Det gör ju att resten av dagen blir lidande. Jag tror att det beror på mörkret som är nu. Denna helg har (iaf i Stockholm) varit totalt grå och sånt gör att jag blir trött! Trist är det!

  • lillab­ruden
    Äldre 16 Nov 02:53
    #15

    Jag är också drabbad av denna trötthet...men å andra sidan..varit trött mestadels av mitt liv!

    jag har alltid haft problem med Bvitaminer och ett tag hade jag så allvarlig B12 brist att jag inte kunde tänka ens, fick minnesförlust och var konstant så trött men kunde liksom aldrig sova ordentligt heller.

    Något som jag kände funkade förr var berocca (eller hur det nu stavas..) men efter en om dagen i ett par veckor... tillslut kräktes jag av smaken
    Har provar rosenrot och det var ok ett tag sen var det samma igen..gingseng funkar inte alls på mig och har provat magnesium och zink för någon sa till mig att det var bra mot trötthet...nope! Att träna gör mig heller inte piggare....

    och höstens mörker och här i Malmö regnar det ju bara....så man blir inte piggare! Med hjälp av järn+C-vitamin så blir jag iallafall piggare, och Redbull....när jag väl är vaken är det ok men när jag sover kan jag inte vakna!

    kanske john blund som är på semester och hans vikarie har tappat sömnpulvret på oss alla av misstag

  • BrideB­ecks
    Äldre 16 Nov 08:12
    #16

    Oj, skönt att känna att man inte är ensam i denna trötthet. Som Markus Birro sa i TV4, november är långfinger-månaden. Kan bara hålla med!

  • Chris2­4
    Äldre 16 Nov 08:54
    #17

    Hahaha, sant! Tittar ut just nu, ser grått, grått o kall vind i vår lilla Malmö stad!

    Det värsta med vintern i Malmö är just blåsten, fy saaatan va kallt det kan bli när det blåser o det är svin kallt redan.

    Jag piggna till idag ifrån "slängen" av vaccinet, drabbads hårt av feber,kräkningar och influensa sympton tyvärr hela helgen, tog idag & imorgon ledigt för att vila ut
    Nu är sprutan överstökad iaf!

    Men jag känner mig lite mer utvilad iom jag har sovit sååå mycket i helgen, dag som natt! haha, va kanske sömn jag behövde?

  • lillab­ruden
    Äldre 16 Nov 19:36
    #18

    tycker det är så synd att vi har det så här och ovanpå vädret och hur man känner sig, så träffar man nästan varje dag på otrevliga människor som bara är elaka rakt igenom! Hur fan ska man motivera sig till att vakna då?

    men denna får ju en att må bra



  • Chris2­4
    Äldre 17 Nov 08:59
    #19

    Hahaha bra klipp! Bebisar går alltid hem!

  • Malin och Joel
    Äldre 22 Nov 14:03
    #20

    Blä, nu har det gått för långt, den här helgen har jag varit långledig och har vaknat 12 alla dagar. Det här är ju helt sjukt!

  • Chris2­4
    Äldre 22 Nov 19:07
    #21

    Jag vet, också varit ledig, somnat inom lagom tid o likt förbannad är jag döds trött idag!

    Upp 5 imorgon också.. SUCK.

  • Chris2­4
    Äldre 23 Nov 14:10
    #22

    Idag är jag sinnesjsukt galet, pinsamt o äckligt trött.. mina ögon vill ej hålla sig uppe hur mycket kaffe jag än dricker alltså.. suck..

  • lillab­ruden
    Äldre 25 Nov 04:20
    #23

    idag gick jag och köpte en insomningstablett på apoteket, receptfri. Ska testa och se om man sover bättre på den. Min väninna sa att den hjälpte henne. Trots att jag somnar bra nuförtiden så är jag ju ändå trött när jag är vaken...får se hur det går.

    Och som en uppfriskning ska jag och mina 2bästa väninnor(som även var mina tärnor) till Lübeck fre-sön. Förhoppningsvis kommer vi tillbaka till Sverige med nya tag....eller så är vi bara tröttare än någonsin, några tusenlappar fattigare men med en rolig helg i bagaget

    Är det någon som har provat en såndär solljus väckarklocka? Som tänder ljuset liksom...så man vaknar "naturligt"?

  • MV85
    Äldre 25 Nov 05:07
    #24

    Ett tips om det inte "bara" är höstmörkret utan något ni lider av året runt är att be att få kolla upp sköldkörteln. Det gör man med ett enkelt blodprov så det är inte omständigt, och kan vara boven.
    Jag har själv haft väldiga problem med trötthet hela livet tills de hittade ett fel på sköldkörteln och jag fick behandling mot det.

  • shakyn­ose
    Äldre 25 Nov 08:26
    #25
    Chris24 skrev 2009-11-23 14:10:54 följande:
    Idag är jag sinnesjsukt galet, pinsamt o äckligt trött.. mina ögon vill ej hålla sig uppe hur mycket kaffe jag än dricker alltså.. suck..
    Sluta med kaffet! Det gör dig inte piggare, tvärtom kan faktiskt för mycket kaffe göra en slö. Dessutom kan det hända att man sover sämre om man dricker kaffe under dagen, och då vaknar man inte lika utvilad.

    Jag dricker en kopp kaffe på morgonen, sedan inget mer. Prova du med och se om det inte hjälper lite!
    Man kan ju dricka te eller t.om choklad istället. Te innehåller lite koffein, men inte jättemycket.

    Apelsiner och alla citrusfrukter tycker jag är goda nu, och jag tror att de hjälper lite mot tröttheten också. Ta fruktstund istället för kafferast!
Svar på tråden Någon mer som är galet trött?