• Gemma

Bubbel, brasa, bröllop (blöja)

I morgon åker jag i alla fall på en miniresa med monstret. Bara till Stockholm, men det känns i alla fall som nån sorts äventyr. Det blir första gången jag flyger sedan Frankrikeresan i somras.
    "Flygplanet ramla?" Sa monstret oroligt, när vi pratade om resan i eftermiddags. Om hon har sådär, alldeles för mycket fantasi vid 21 månaders ålder kommer jag sannolikt få fullt sjå om tio år eller så...
    Idag träffade vi f.ö. byggaren, samma som hjälpte oss med lägenheten i Malmö (ni minns kanske att vi höll på i fem år och renoverade?). Det kändes som om det var igår... och väldigt frustrerande att inte kunna sätta igång NU! Men bygglovet dröjer, 6-8 veckor... så vi har bara att vänta och vänta.
    Till middag åt vi confit de canard med rostade kastanjer, bandspaghetti, ahem, stekt i ankfett, haricots verts och äpplen stekta i calvados och smör.
    Maten igår var inte heller fy skam: Toast skagen till förrätt med Champagne, följt av en hel piggvar OCH marulk och sockerärter. Yes, det var vår bröllopsdag! Men det hade jag alldeles glömt bort, handlade bara lyxfiskar genom någon sorts konstig, intuitiv känsla. Plus att monstret älskar att gå till rökeriet och kolla på de läskiga humrarna (levande).

Hoppas ni får en härlig helg. Själv är jag back i biz på måndag (vi kommer tillbaka då). Kram, G

• Gemma

Nu när man är tillbaka och dottern är frisk är det jobbajobbajobba... höll på fram till klockan 11 igår kväll. Mannen är åter bortrest hela veckan så jag har ju liksom inget bättre för mig.

Stockholm tog emot med plaskblöt famn i lördags, gick upp löjligt tidigt bara för att hinna besöka 4H-gården med gudmor och hennes dotter, men eftersom jag bara hade tagit oerhört varma, inte regntäta, kläder med mig (hade ett vagt minne av att man alltid fryser i Stockholm) beslöt vi oss för att åka in till NK och lyxshoppa. Tog roslagsbanan, sen gick vi genom Humlegården som var magiskt och eldfärgat. Dessvärre hann vi bara med en kvart av själva shoppingen för det var så sjukt mycket logistik, trots den pyttelilla vagnen. Bara det att kränga sig in på toaletten med monster, väska och vagn tog väl ungefär en halvtimme, sen skulle man hitta rätt hiss, till rätt plats. Hann i alla fall sniffa mig igenom hela det nya Voluspa doftljussortimentet, samt återvända hem med ett härligt kaneläppligt juleljus och en svindyr dalahäst till Monstret ("köpa den! köpa den! Ihihiiiaaa!")
    På kvällen åt vi middag och pratade, tills jag stöp i säng, då och då avbruten av mopedligister som envisades med att gena över tomten, vilket gjorde att den stora hunden for upp och avlossade en skur av mörka skall. Allt känns så mycket läskigare på natten, konstaterade vi sen på morgonen när vi hittade en av ligisternas lovikavantar i gräset...

Lite senare under förmiddagen tog vi tåget till Nyköping och kusinerna, med vårt oerhört myckna och tunga bagage. Det blir fortfarande en massa att kånka på, trots att vi har valt den lättaste sängen och vagnen som finns. Hos kusinerna var det sol och den stora, kuperade skogstomten verkligen flammade och doftade löv och svamp. Monstret var snurrig av lycka över att vara omgiven av tre kärleksfulla, lite större barn och ville inte sova alls på hela dagen. Vi åt boeuf Bourgignon med kantareller i stora lass, sen gick vi en promenad och då sov hon i alla fall lite, i någon sorts djup komasömn. På kvällen lekte, åt och pratade vi vidare, sen fick jag försöka somna hyfsat tidigt för vi skulle upp kvart över sex och kånka på alla väskor på tåget... segt. Och under flygresan hem fick monstret, som byggt upp en allt större sömnbrist under flera dagar, aktut psykbryt och började vråla och kränga så att min tekopp flög i en båge i luften och flygvärdinnorna förfärat stod och såg på... hon bar sig verkligen åt som en furie.
    Det dröjde inte mer än några minuter så slocknade hon i bilen. Och sov i 3,5 timmar, följt av 12 timmar på natten. Ändå var hon trött hela dagen igår.
    Nu är mannen som sagt borta och jag tröstar mig med jobb och fullbokat socialt mammaschema på eftermiddagarna. I går var vi på stora biblioteket, i eftermiddag har vi dejt med fru Fräken och hennes gulliga dotter, i morgon är det barngympa, på fredag ska vi träffa vilda tvillingarna och deras mamma, sen kommer mannen hem och på lördag åker vi till Nordvästskåne för att andas mer skogsluft och bli bortskämda av mamma och pappa.

Nu ska jag läsa ikapp, och kanske ta mig en liten lur också. Man blir så däst av Mamma Scans köttbullar.

Kram, G

• Gemma

Och... faktiskt är det inte så dumt alls att gå upp på morgonen och lyfta upp en liten sömnrufsig korv som sträcker ut en pyttehand, stryker med den över ens urtvättade tröja och säger: "Mamma fin!"

• Gemma

Izunia, stackars lilla Miss J, låter som att även hon blir drabbad av saker på löpande band. Är mannen hemma med henne, jobbar du?

Klantmannen hade sett fel på flygtider, han kommer inte förrän halv nio ikväll och jag är så himla trött på alla dessa ensamma kvällar (varannan vecka har han varit borta hela veckan!) så vi åker till mormor och morfar redan idag. Blir skönt att kura därinne i komforten, när det beräknas regna hela helgen. Mannen ansluter sig redan ikväll, fast sent.

Idag har jag tränat och nu ska jag försöka få fason på så många texter som möjligt, så bra och så fort som möjligt... puh.

Izunia igen: Jag vill minnas att du trodde monstret skulle bli en flicka, eller..? Själv var jag ju så övertygad om att det skulle bli en pojke. Hade typisk utplattad pojkmage då, nu har jag en typisk framåtpekande flickmage. Hmmm. Ger inte mycket för skrock.

Kram, G

• Gemma

Hej, okej, jag har hört precis tvärtom, när det gäller magarna... och min manhattanväninnas mage som innehöll en flicka, var jättespetsig.

Nåja, det där har nog mer med muskler och fysik och göra. Spännande hur som helst... Känns bra att vi kollade upp vad det var, denna andra gång. Så blir det lite mer uthärdligt med alla symptom när vi verkligen, verkligen vet att vi inte ska ha en till. (Men lite sörjer jag den där flickan nummer 2, som vi aldrig kommer att få).

Och usch, nu vill jag bara nypa mig själv. För jag har det så jäkla bra och jag är så jäkla bortskämd. Och nu ska jag bara sitta här och vara nöjd resten av dan. Trots att revbensontet sitter som en stålring runt överkroppen.

Kram!

• Gemma

Izunia, kan vi inte ses nån söndag framöver med Fru Fräken?

• Gemma

Izunia: Monstret och jag kan ses från och med halv fyra på vardagar, det är svårare för Fru Fräken. Tänkte att ni kanske ville komma hem till oss och fika och busa nån söndag, så kan vi ses allihop?
    Vi är hos mormor och morfar nu, men helgen därpå är vi här och... nästan alla vardagar kan vi. Om ni har lust att komma in till Malmö eller Limhamn så vore det såklart trevligt. Annars kan vi ta oss till Lund. Helger är vi hur mobila som helst.
    Känner att det är hög tid för en dejt...

• Gemma

Mmmm mysigt Lapinette, trots förkylningen! Känns lyxigt bara det att få ligga i fred och snora, utan några direkta måsten. Ett plus för de roliga matupplevelserna. Chokladfondanten (din!) har jag redan planerat att bjuda på nästa helg, då vi får besök av min författarväninna med make och son. Mannen har nåt vilt i åtanke till huvudrätten, de borde ju ha fått in en massa sånt nu på vår lilla Saluhall. Annars är min matambitionsnivå inte särskilt hög nu. Försöker hushålla med energin, börjar få sammandragningar och känna mig lite mer gravid, jobbar som en tok, sätter in foton och har som sagt fullbokat monsterschema på eftermiddagarna.

Pojkmonstret är beräknat att komma den 12 januari (flickmonstret var beräknat den 11!) men jag har en känsla av att han kan komma tidigare. Hade en känsla av att flickmonstret skulle komma för sent, typ 2 veckor, och det skulle hon nog ha gjort om det inte hade forcerats lite (med hinnsvepningar). Nu kom hon ju "bara" 10 dagar försent. Hoppas bara att allt går lika bra den här gången... känns lite läskigare faktiskt, jag fick ju min drömförlossning (om nu någon sådan existerar...) och vågar inte hoppas på samma tur två gånger. Viktigast är ändå att jag fick en positiv upplevelse, har förstått att det är mycket vanligare med förlossningsrädsla andra gången på grund av bagaget.
    Tittade på foton tillsammans med Fru Fräken igår av dignande bord med champagne och trerättersmiddagar från vårt BB i Shanghai... och kan väl inte säga att jag ser fram emot den där sillamackan sådär jättemycket. Bläh.

Mlle M: Grattis till nya macar! De är vackra som rashästar och du kommer lära dig funktonerna på nolltid och växa ihop med den. Min är nu 3,5 år gammal och känns fortfarande fräsch, speciellt sen mannen städade bort brödsmulorna och kafferesterna från tangentbord och skärm...

förhoppningsis: Instämmer, lät perfekt med yasuragi en regnig eftermiddag och jag ser att du fortsätter omhulda dina mammakompisar... de har tur som har en sån omtänksam vän!

Nu ska jag jobba lite mer, innan jag åter inmundigar Mamma Scan.

Kram, G

• Gemma

Varför är det svårare att komma upp på morgnarna nu, när det borde vara tvärtom? Monstret har varit supergrinig de senaste mognarna och fäktat bort mig och sagt "mamma, nej! Inte mamma!" och liknande. Vid åtta fick jag mer eller mindre släpa upp henne ur sängen, och av vår mysiga morgon blev det ingenting, bara en kamp om strumpor och ansiktstvätt. Nu är hon i alla fall avlämnad på dagis (under protester) och jag sitter här och lyssnar på smäktande hawaiimusik; det blir nog det närmaste jag kommer någon sorts sol på mycket länge.

Helgen hos föräldrarna var exakt som den brukar och ska, fylld av soffsittande, DVD-tittande, skogspromenerande, en hel del shopping (bland annat klassiska herrkläder till mannen, ett smycke till monstret, klassiskt guldhalsband med hjärta, och min blivande "push present" - ett maffigt äpple i guld och diamant från favoriten Ole Lynggaard, för väl förrättat värv, att det blir väl förrättat utgår jag från, liksom, vem skulle anklaga en barnaföderska för att ha gjort ett DÅLIGT jobb ;) ?) och en massa, massa god mat. En bonus var att jag lyckades sälja mina Hunter gummistövlar för halva inköpspriset, men de genererade ändå 700 spänn vilket är bättre använda pengar än om de sitter på hyllan och glor på mig, surt och klumpigt. Jag har ju pyttevader och små klena fötter och det är väldigt vanskligt med stövlar över huvud taget. Att man aldrig lär sig.

Igår var vi och simmade alla tre, sen gjorde jag fläskfilé med grillade grönsaker och banancurrycrème fraiche, åttiotal - moi?

Nu är mannen åter ute och flyger, kommer inte förrän på onsdag så nu sliter man åter på med jobb och tvätt av tusen små strumpor och några stora.

Hur var era helger?

Dewi Sri: Kul att du är tillbaka! Och du håller stilen hör jag. När det gäller morgongåva köpte jag ett armbandsur till min man, men jag hade inte råd med något av de nya som han drömde om så jag gick in på Kaplans på Biblioteksgatan och köpte en urcool Svalan Sportsman från 1956; för 500 spänn! Dessförinnan hade jag bjudit 9000:- för en Breitling från tidigt 30-tal på deras klockauktion, men den halkade orimligt högt i pris. Sedan dess har det blivit en Zenit och en gammal Omega för mannens del, från samma ställe. Du kan se alla klockorna på deras hemsida. Bra priser och service, rekommenderas om han gillar sådant.

Kramar, G

• Gemma

...men om jag inte minns fel så gav Lapinette sin make en oerhört cool morgongåva..?

Svar på tråden Bubbel, brasa, bröllop (blöja)