Nu när man är tillbaka och dottern är frisk är det jobbajobbajobba... höll på fram till klockan 11 igår kväll. Mannen är åter bortrest hela veckan så jag har ju liksom inget bättre för mig.
Stockholm tog emot med plaskblöt famn i lördags, gick upp löjligt tidigt bara för att hinna besöka 4H-gården med gudmor och hennes dotter, men eftersom jag bara hade tagit oerhört varma, inte regntäta, kläder med mig (hade ett vagt minne av att man alltid fryser i Stockholm) beslöt vi oss för att åka in till NK och lyxshoppa. Tog roslagsbanan, sen gick vi genom Humlegården som var magiskt och eldfärgat. Dessvärre hann vi bara med en kvart av själva shoppingen för det var så sjukt mycket logistik, trots den pyttelilla vagnen. Bara det att kränga sig in på toaletten med monster, väska och vagn tog väl ungefär en halvtimme, sen skulle man hitta rätt hiss, till rätt plats. Hann i alla fall sniffa mig igenom hela det nya Voluspa doftljussortimentet, samt återvända hem med ett härligt kaneläppligt juleljus och en svindyr dalahäst till Monstret ("köpa den! köpa den! Ihihiiiaaa!")
På kvällen åt vi middag och pratade, tills jag stöp i säng, då och då avbruten av mopedligister som envisades med att gena över tomten, vilket gjorde att den stora hunden for upp och avlossade en skur av mörka skall. Allt känns så mycket läskigare på natten, konstaterade vi sen på morgonen när vi hittade en av ligisternas lovikavantar i gräset...
Lite senare under förmiddagen tog vi tåget till Nyköping och kusinerna, med vårt oerhört myckna och tunga bagage. Det blir fortfarande en massa att kånka på, trots att vi har valt den lättaste sängen och vagnen som finns. Hos kusinerna var det sol och den stora, kuperade skogstomten verkligen flammade och doftade löv och svamp. Monstret var snurrig av lycka över att vara omgiven av tre kärleksfulla, lite större barn och ville inte sova alls på hela dagen. Vi åt boeuf Bourgignon med kantareller i stora lass, sen gick vi en promenad och då sov hon i alla fall lite, i någon sorts djup komasömn. På kvällen lekte, åt och pratade vi vidare, sen fick jag försöka somna hyfsat tidigt för vi skulle upp kvart över sex och kånka på alla väskor på tåget... segt. Och under flygresan hem fick monstret, som byggt upp en allt större sömnbrist under flera dagar, aktut psykbryt och började vråla och kränga så att min tekopp flög i en båge i luften och flygvärdinnorna förfärat stod och såg på... hon bar sig verkligen åt som en furie.
Det dröjde inte mer än några minuter så slocknade hon i bilen. Och sov i 3,5 timmar, följt av 12 timmar på natten. Ändå var hon trött hela dagen igår.
Nu är mannen som sagt borta och jag tröstar mig med jobb och fullbokat socialt mammaschema på eftermiddagarna. I går var vi på stora biblioteket, i eftermiddag har vi dejt med fru Fräken och hennes gulliga dotter, i morgon är det barngympa, på fredag ska vi träffa vilda tvillingarna och deras mamma, sen kommer mannen hem och på lördag åker vi till Nordvästskåne för att andas mer skogsluft och bli bortskämda av mamma och pappa.
Nu ska jag läsa ikapp, och kanske ta mig en liten lur också. Man blir så däst av Mamma Scans köttbullar.
Kram, G