• M Magdalena

Tips på billig brudbukett

Vi gifter oss enkelt och jag vill ha en billig brudbukett. Hittar man något för 200-300 kr eler 500 kanske? Vad skulle vara fint?

Vad skulle det kosta att binda ihop något av 10 röda rosor?

• Svar på tråden Tips på billig brudbukett
  • passionsblomman

Elinoch Fege: Jag såg just din tråd omblommor och vill bara tillägga att du SJÄLVKLART inte måste ha någon brudbukett öht! Det finns inga sådana måsten. Och vill man kan man ju tex ha en sådan där fin liten väska, antingen kuvert eller en sån som ser ut som en liten påse.

Det funkar också med bara en enda blomma. Vill man kan man köpa en sk. solitär, där floristen tar en särskilt fin blomma och dekorera s´den med annat grönt, fina kvistar/bär/fjäder/band etc så den blir lite mer arbetad.

Mitt bästa tips för att det inte ska bli kostsamt är att man går till en välsorterad butik och pratar med floristen dagen innan eller smma dag och ber dem binda något fint av vad de har hemma för dagen. Då slipper man alla fördyrande specialbeställningar. DSka man ha fler arbeten, som coursage, tärnbukett osv, bör man komma senast dagen innan, annars kanske de inte hinner göra allt.

• ElinochFege

om jag ska ha en bukett så kommer jag beställa den nån vecka före, men utan speciel beställningar och så.. utan mera förklara hur jag vill ha de och jag vet att de max kommer kosta mig 300:- för den buketten och det är ca 15-20 rosor, lite kvistar och sen band. Vi får se hur det blir, men jag som sagt skulle inte lägga mer än max 500:- på min bukett

• ElinochFege

tess:,läser nu att du fick lite annat på köpet och då låter ju 400:- rimmligt!!

• passionsblomman

Visst är jag florist. Och brinner för mitt yrke och att saker ska gå rätt till också. I alla led.
    notera att jag har citttecken runt "skitblommor", dvs, det är inte A-kvalite, isåfall skulle de aldrig gå som buntblommor.

Däremot kan man mycket väl hitta ok buntar och de behöver inte alls dö snabbt eller så. Men det är ändå skillnad på kvalité mot de man inte säljer på hink.
    Jag ser att du skriver JAG hela tiden, men det framgick inte i ditt första inlägg att du pratade buntblommor och det förekommer väldigt varierande uppfattning om vad blommor får kosta utan att det är "hutöst dyrt" osv, så det brukar behövas ett och annat inlägg som nyanserar bilden lite.

Även ditt inlägg bidrar ju till en helhetsbild eller hur? Och när det nu står lart vad du mer exakt tänkt så är det ju inte konstigare än så.

Jag önskar dig lycka till, gratulerar till en florist du litar på och hoppas du får en härlig brölopsdag.

• iregnet2010

jag som bor i centrala stockholm och har fått offerter på buketter runt 1500 tycker att 400 låter som ett VÄLDIGT bra pris (kanske får man äntligen en post på budgeten som inte överstigs..)

Jag vill inte ha något märkvärdigt men håller med passionsblomma om att självklart ska florister ha betalt för det extra arbete det innebär, lägger de en extra halvtimme.timme, timmar på detta för att göra min bukett extra fin så betalar jag gladeligen för detta (kanske beror på att jag inte är så pysslig)
    hellre de än någon som är stressad och fuskar...

• Dida87

Jag blir nästan förbannad när jag läser detta forumet, jag är själv florist och till ElinochFege kan jag juh bara säga att du kan ju köpa blommorna på ica eller statoil och binda din egna bukett!!!!
    När man beställer en bukett hos en blomsteraffär så har floristen en massa att tänka på, beställa FRÄCHA HÅLLBARA blommor, dom ska slå ut precis lagom, formen osv. Jag kan göra en liten pytte nätt bukett fast är man lång och bred så kan det se jätte fult ut!! Då är det nästan bättre att inte ha några blommor alls!
    Lycka till!

• Sebastiána
    SecretWedding skrev 2009-09-09 20:54:59 följande:
    RonnysNina, så sant så sant. Bara för att man säger något bröllopsrelaterat ord så pangar de på med typ 50% höjning av priset. Så är det ju både vad gällande, blommor, tårta, hår och dylikt.
    Jag har samma erfarenhet. Jag har först frågat om priset på olika saker utan att nämna bröllop, någon dag har jag frågat efter exakt samma saker men sagt att det gäller bröllop. Då blir allt plötsligt mycket dyrare.

En fråga till er som vet. Det sägs att ett av skälen till att en brudbukett är dyrare är att den ska hålla genom hela bröllopet. Varför ska det kosta extra? Jag har fått helt vanliga buketter av min kille via blommogram (på den tiden vi var särbo) som höll i flera dagar. Som jag ser det är det viktigaste att buketten håller under fotografering och vigsel. Sedan kan man ju sätta den i en vas.
  • Sebastiána

Jag vill inte heller lägga mycket pengar på en bukett. Jag tycker att det är onödigt. Antingen plockar jag (eller min mor) blommor i naturen eller också väljer jag en bukett med några enstaka rosor, alternativt en enda lilja eller solros. Jag har inte bestämt mig än.

• Sebastiána
    RonnysNina skrev 2009-09-12 09:08:46 följande:
    Hej! Angående mitt tidigare inlägg så var det faktiskt menat som ett skämt. Just därför att det är en sån vanlig klyscha.Var inte meningen att nån skulle ta illa vid sig så om så är fallet ber jag tusen gånger om ursäkt.
    Så länge prisskillnaden är motiverad är det ju inget konstigt, men det förekommer fall där den inte är det.

...och, lite OT, jag har inte lust att betala 1000:- extra för att få ett glas champagne hos frisören. Dels gillar jag inte champagne och dels tål jag så lite alkohol att jag förmodligen skulle bli smått berusad redan då och det känns som en jobbig start på en lång dag.
  • Sebastiána

För att hyfsa till diskussionen vill jag bara poängtera att blommor kostar väldigt olika beroende på var i landet du befinner dig. Min erfarenhet är att det mesta är dyrare i Stockholm och det gäller kanske blommor också. Jag kommer att gifta mig i Hässleholm och om jag nu skulle ångra mig och inte binda själv tror jag att man kan få blommor av bra kvalitet till bra pris. Jag antar att blommor flygs in till Malmö och sedan transporteras därifrån till Hässleholm på någon timme.

Mina föräldrar bor intill en liten skogsdunge där man kan plocka alla möjliga vilda blommor. Beroende på när vi gifter oss blir det antingen vitsippor, liljekonvaljer eller kanske syréner från trädgården - eller "ängsblommor".

Jag tycker som sagt också att det kan vara väldigt snyggt att bara ha en solitär.

Människor prioriterar olika. För en del betyder buketten jättemycket och för andra, tex för mig, är det helt orimligt att betala 2000:- för att få en speciell bukett med speciella blommor i, som jag då ska ha till fotografering och vigsel och sedan inte mer (möjligen sätta i en vas på bordet men det känns inte som nödvändigt). Om man inte har högre krav än att det ska vara en viss färg av vilka blommor som helst och att buketten inte behöver hålla under hela festen lär det inte vara svårt att få en billig bukett.

• KatjaB

Att de ska hålla hela dagen är ju för att de är bundna i en liten oasis eller handbundna utan vatten. Oavsett vilka blommor man väljer att ha i så ska de ju inte sloka. Kan säga att tex buntrosor från Ica kan nicka ganska fort utan vatten och att det är nåt man får vara beredd på. Är det lite känsligare blommor, som tex orkidé klockor eller murgröna, så är det ju inte så kul om det skulle börja sloka det heller.

Ska man ha en brudbukett, ett corsage och ta upp tid för att gå igenom vad man ska ha för sort blommor, vilken stil på buketten osv, det tar tid. Om man inte är beredd att betala för det så kan man ju binda sin egen bukett. Jag tycker absolut att man kan säga till vilken budget man har och få en bukett efter förutsättningarna men att tycka att allt är hutlöst dyrt tycker jag är fel.

Och skillnaden hos frisören är ju inte att man får ett glas champagne, utan att de lägger ner mer tid på att få frisyren dels att hålla, och att dels inte ha en massa småhår som sticker upp. Man kan ju bara ta en festuppsättning och bli sminkad för en festsminkning, vilket går alldeles utmärkt det också, men man får ju vad man betalar för.

Jag tror att många glömmer vad det är man betalar för, tycker att alla priser ska dumpas och att alla tar för mycket betalt. Nog för att alla har olika budget och inte vill/kan betala så mycket för de tjänster de köper. Men någonstans måste man ju få in lönen för just tjänsten man säljer. Vem ska betala lönen till frisören, floristen eller konditorn för TIDEN de lagt ner på ert bröllop. Det är trots allt ett hantverk.
    Själv har jag gjort våra inbjudningar för att jag tyckte det var apdyrt att köpa allt färdigt. Nu när jag gjort save the date-kort och inbjudningar och dessutom vet att jag har hela festprogram kvar att göra, så vet jag vilken tid det tar att göra dessa. Jag skulle inte heller vilja ta mindre betalt än de gör om jag jobbade med det.

• ElinochFege

Nu har jag bokat mina blommor till bröllopet, blev en lute större och mer utformad bukett än jag tänkte mig från början... först skulle jag "bara" ha rosor inbundna, men nu blöev de lite grönt och lite pärlband också... mcyket nöjd med det i alla fall. Vanliga rosor (tänker på längden då...) rosa och champangefärgade mellan 12-15 st beroende på hur utslagna de är... tärnat får 6rosor och mina 2 flickor (näbbarna) får 3 rosor vardera, alla bundna på samma sätt fast i tränans och näbbarnas blir de pärla i rosen och inte rosband... sedan 2 st corsage.

Allt detta går på 1000:- mycket billigare än jag trodde när vi har diskutterat färdigt hur de skulle vara och se ut!
    Inga skitblomor heller utan en fin och enkel bukett, hoppas de blir super

• Sebastiána

Jag tänkte ha lijekonvaljer, egenplockad. Eventuellt gör vi iordning två likadana buketter, en som kan stå i någon centimeter vatten medan jag fotograferas så att den är fräch till vigseln.

• Lenblo

Eftersom jag inte tänkt spara min brudbukett längre än själva vigseln tyckte jag det var onödigt att satsa på blommor av extra hög kvalité. Vi spanade in vad som brukade finnas i en billig butik utanför sta'n. Dagen innan bröllopet bad vi sedan att få två tiopack rosor av olika färg sammanbundna med lite brudslöja och ormbunkar. Det blev jättesnyggt och kostade 210:-!

Svar på tråden Tips på billig brudbukett