• M Magdalena

Tips på billig brudbukett

Vi gifter oss enkelt och jag vill ha en billig brudbukett. Hittar man något för 200-300 kr eler 500 kanske? Vad skulle vara fint?

Vad skulle det kosta att binda ihop något av 10 röda rosor?

• Svar på tråden Tips på billig brudbukett
  • Betty Boop augusti2009

Min bukett kostade 180:-. Gjorde buketten själv. Köpte fantastiskt fina rosor för 1.50 euro styck (på Mallorca), trodde hon skämtade när hon sa priset. De var stoora, låånga, mörkröda.

• Tess80

Om TS ser i mitt bildgalleri så ser du min brudbukett. Den kostade 400:-

Jag sa att det var en brudbukett till henne (floristen) och berättade hur jag ville ha den, och det funkade jättebra! Och jag vet inte hur det är om det blir billigare eller dyrare bara för att man säger "brudbukett", men jag fick bara pga. det låna vaser och rosa "trassel" att kunna ha min brudbukett i när man äter på festen och även en hink med knapphålsblommorna och näbb blommorna i (med vatten) så att dom skulle hålla sig så fina och "färska" så länge som möjligt utan extra kostnad!

• Luring

Jag köpte min idag, eller iaf beställde och den gick på 600:- 10 röda rosor i bollform med hjärtan på tråd och vita pärlor nedstuckna. Bad att få en tärnlik bukett, liten, billig och nätt därav priset.

• ElinochFege

Tess80: fin bukett, sån skulle jag vilja ha... men de känns lite dyrt med ca 20 rosor och lite gröna kvistar för 400:- borde kunnat kosta ca 250:- (tycker jag i alla fall)

jag funderar på att fråga hon som ska göra min bukett (om jag ska ha någon) om vad man får för max 1000:- och då menar jag min, tärna, mina 2 näbbar oc sen till min blivande man och hans bestman!!

• passionsblomman

Hur i all världen räknar du då?

Vad får "kvistar" kosta? Får en ros bara kosta tio spänn? eller mindre? Vad får arbetet kosta?
    Du verkar mer tänka dig de priser flooristen själv får betala i inköp för blommorna. 400 för 20 rosor är ett jättelågt pris!

• KatjaB
    ElinochFege skrev 2009-10-27 20:43:33 följande:
    Tess80: fin bukett, sån skulle jag vilja ha... men de känns lite dyrt med ca 20 rosor och lite gröna kvistar för 400:- borde kunnat kosta ca 250:- (tycker jag i alla fall)jag funderar på att fråga hon som ska göra min bukett (om jag ska ha någon) om vad man får för max 1000:- och då menar jag min, tärna, mina 2 näbbar oc sen till min blivande man och hans bestman!!
    du får nog räkna med minst 35 kr rosen.. och mer om det ska vara större rosor. För 250 kr får du inte mer än 10-packs rosor, såna de säljer på ica.. inte alls samma kvalité eller storlek som snittblommor.
    Menar du att du ska brudbukett, tärnbukett, 2 näbbuketter och 2 corsage för 1000 kr? Det är faktiskt väldigt lågt räknat. Floristen ska ju ändå ha lön för sitt jobb, inte ge dem gratis
  • ElinochFege

jag kan köpa 10 pack rosor för 49:- hos mi florist det bllri 100:- för 20 rosor + lite kvistar det burkar jag ge ca 150:- för ska jag då "bara" ha lite band för att hålla i så kan inte de kosta mer ön 250:-

någon skrev tidigare.... säg var man är beredd att ge så får man ett allternativ!
    jag är inte intresserad av att betala mer än så för blommor som ska användas så kort tid, men det är ju bara jag!

• ElinochFege

sen är ju då frågan, om jag ger detta i vanliga fall för en bukett och sen då säger att det är en brudbukett, är de därför de blir dyrare... men de är ju också diskuttert tidigre och jag vet en person som testat detta med florister "lurat" eller kalla de var ni vill och det blir dyrare om man säger brudbukett än handbukett eller bukett

• passionsblomman

Problemet här är ju att det inte är så lätt att specialbetälla hem tio-pack,dvs billighetsrosor i särskilda sorter och färger. kommer du in till mig och säger att du vill ha din bukett bunden av "skitrosor" så får du inga särskilda garantier på exakta sorter och nyanser, utan då blir det som det blir. Ska du ha röda så kan det väl funka, då det knappast kan skära sig åtminstone. men jag skulle aldrig våga garantera hållbarhet en hel dag Och det är inte det brudar brukar vilja ha i sin bukett heller, utan de finaste rosor de sett snarare.

jag skulle inte ta mer betalt för blommorna, men du skulle få betala nån hundralapp för arbetet hursomhelst. Jag skulle behöva avsätta tid för att binda den nämigen och den personalen kan inte serva andra kunder samtidigt.

Förövrigt så borde ingen florist binda om buntar till buketter utan att ta betalt, för det är ju just att de står obehandlade på hink i sin plast som gör priset. Så fort du bryter förpackningen och börjar jobba med dem tickar klockan och du behöver ha påslag för tiden, precis som på allt annant snitt i kylen. Det är också mycket vanligt att man tar 25-50 kr för att binda om buntar.

• ElinochFege

passionsblomman: verkar som att du jobbar som florist eftersom du brinner för detta, nu har jag ju sagt hela tiden att JAG inte skulle ge mera, och om du då kallar de skit blommor så gärna för mig, jag vet vad jag brukar köpa och som håller gott och väl för den lilla stund jag ska hålla en bukett i handen, JAG vill INTE ge mer än 1000:- för det för JAG tycker inte att det är värt de pengarna!!!

jag vill inte ha ett bröllop fullt med knussel och problem, jag vill ha det enkelt och därefter min bukett, jag skulle aldrig vara nöjd om jag slänger ut 2000:- på en brudbukett som jag ska hålla i handen under 30 min fotogafering och 30 min cermoni, ALDIRG... men de ör ju som sagt bara jag!!! jag litar och har alltid haft bra tillit till den som ska göra min bukett!!

Svar på tråden Tips på billig brudbukett