• Heloise

Vad ska ni äta idag?

Det fanns en vad-ska-ni-äta-idag tråd förut som var jätteinpirerade.
    Det är dags för en till sådan tråd tycker jag, så vad ska ni äta idag?

• Svar på tråden Vad ska ni äta idag?
  • Millanita

Idag blir det nog lax och ris och ngn god sås....sallas också såklart

• Sundance
    TesshjärtaFred skrev 2009-10-20 10:25:12 följande:
    Kollade ni inte fetthalten på förpackningen? Själv köper jag aldrig något annat än ren nötfärs som har max 10 % fett.
    Nej, med största säkerhet inte. Det var sambon som köpte och han tänkte nog bara att nötfärs var magert så det kollade vi aldrig. Men det ska jag absolut kolla nästa gång. Tack för tipset.
  • drömland
    Sundance skrev 2009-10-20 11:21:08 följande:
    Nej, med största säkerhet inte. Det var sambon som köpte och han tänkte nog bara att nötfärs var magert så det kollade vi aldrig. Men det ska jag absolut kolla nästa gång. Tack för tipset.
    Vet att de på Willys där jag bor säljer två olika sorters nötfärs. Den billigare har 15% och den dyrare 10%.
  • Heloise

Ica har även 5% köttfärs, den är dyrare men väldigt bra.

I dag ska vi äta hel ugnsgrillad glacerad kycklling, med ugnsrostade grönsaker.

• JuliaAmalia

Ikväll blir det kyckling och bambuskott med currysås och ris.

Hoppas det är okej att jag slänger in en fråga här i mattråden; är så himla sugen på fiskgratäng men har inget bra recept. Har ni något gott att dela med er av? Har googlat lite men inte hittat något bra. Så dela med er av era smarrigaste fiskgratänger!

• Heloise

mitt favorit recept är otroligt enkelt och vansinnigt gott.
    1 påse fryst rödspätta( funkar även med annan platt fisk såsom pangasus men tar långre tid i ugnen)
    1 burk vanlig creme fraich
    1 dl torrt vitt vin
    1 burk rom, röd eller svart beroende på vad man tycker om.
    ca 200 g skalade räkor
    1 fiskbuljontärning
    salt+ vitpeppar.
    ev lite dill.
    Koka upp vin och buljongtärnig, rör i creme fraich och smaka av med salt och peppar.
    Lägg FRYSTA spätta fileér i en ugnsfast form( jag väljer en låg vid så det går fort) häll över såsen och in i ugnen ca 200-225 grader i ungefär 20 minuter. Lägg på räkorna och klicka på romen när du tagit ut formen ur ugnen, om man vill kan man klippa över lite dill, men det går bra utan oxå.
    Servera med pressad kokt potatis.

Alla som provar det här receptet blir lyriska. Det är jättegott och tar inte långt tid att göra.

• JuliaAmalia
    Heloise skrev 2009-10-20 19:17:06 följande:
    mitt favorit recept är otroligt enkelt och vansinnigt gott.1 påse fryst rödspätta( funkar även med annan platt fisk såsom pangasus men tar långre tid i ugnen)1 burk vanlig creme fraich1 dl torrt vitt vin1 burk rom, röd eller svart beroende på vad man tycker om.ca 200 g skalade räkor1 fiskbuljontärningsalt+ vitpeppar.ev lite dill.Koka upp vin och buljongtärnig, rör i creme fraich och smaka av med salt och peppar.Lägg FRYSTA spätta fileér i en ugnsfast form( jag väljer en låg vid så det går fort) häll över såsen och in i ugnen ca 200-225 grader i ungefär 20 minuter. Lägg på räkorna och klicka på romen när du tagit ut formen ur ugnen, om man vill kan man klippa över lite dill, men det går bra utan oxå.Servera med pressad kokt potatis.Alla som provar det här receptet blir lyriska. Det är jättegott och tar inte långt tid att göra.
    Tack! Lät riktigt gott. Funkar det med matlagningsvin eller något annat istället för vanligt vin? Och så funderade jag på det här med fisken. Spätta är ju jättegott, men så dyrt! Hur tror du det funkar med någon annan vit fisk? Torsk/alska pollock (stavning?)? Annars får det bli spätta!
  • Heloise

Har inte provat med torsk, men med sån där pangasus filé de brukar vara billigare än spätta, och så har jag gjort med lax, men spätta blir godast. Det går nog bra med torsk oxå.
    Matlagningsvin går jättebra.
    Enda man inte får tulla på är riktigt creme fraich, jag har gjort på mager men det blir inte ett dugg bra. Det har skurit sig varenda gång.

• JuliaAmalia
    Heloise skrev 2009-10-20 20:30:53 följande:
    Har inte provat med torsk, men med sån där pangasus filé de brukar vara billigare än spätta, och så har jag gjort med lax, men spätta blir godast. Det går nog bra med torsk oxå.Matlagningsvin går jättebra. Enda man inte får tulla på är riktigt creme fraich, jag har gjort på mager men det blir inte ett dugg bra. Det har skurit sig varenda gång.
    Okej, tack för tipsen! Är lite skeptisk pangasus, vill helst köpa fisk som är "ej-utfiskad-godkänd". Men jag lovar att köra på riktig creme fraiche.
Svar på tråden Vad ska ni äta idag?