• MajBrud2010

Förolämpad?

Vet inte om det bara är jag som är känslig.. Var på bröllop i helgen på min m2b:s sida av släkten.. Själva bröllopet och allt var jättefint! Det som jag blev förolämpad av var att jag blev placerad vid barnbordet!! För långt ifrån de andra vuxna för att kunna prata med någon annan vuxen, hur kul är det att sitta en hel kväll och konversera med några som inte ens blivit tonåringar än? Själv är jag närmare 30 än tonåring..
    Anledningen dom gav till att jag fick sitta där var att jag var tvungen att ha koll på vår dotter som är knappt ett år.. Tyckte det var en riktigt dålig anledning och det känns som en förolämpning.. Jag hade aldrig gjort så!
    Nu känns det bara tråkigt att träffa hans sida av familjen.. Känner mig inte alls lika välkommen där som jag gjort innan och vi gifter oss nästa år!

• Svar på tråden Förolämpad?
  • novemberbrud2009

Tycker det inte är konstigt att de placerade dig där. Det är klart att folk med små barn skall sitta där det är lätt att ta sig ifrån. Vem skulle de annars placerat där, någon stackars vuxen utan barn? Jag hade däremot satt er båda föräldrar där och någon av de övriga barnens föräldrar där, så du hade haft någon annan vuxen att samtala med. Det kändes taskigt faktiskt.

Hade du störst fokus på att sociala med andra vuxna hade du väl kunnat fixat barnpassning? Bara en tanke.

• MammaMiaa

Vi gjorde så här vi hade ett eget bord till alla barnen. Ett så kallat honnörsbord för dem, de va från 3-12 år.

Så fick föräldrarna gå dit och hjälpa sina barn att dela maten som behövde hjälp.
    Men alla vuxna satt ihopa.

Sen hade vi ett rum där barnen sen satt och titta på tv och åt lite godis. På så vis hade de en egen liten fest.

Ibland kom barnen in till oss och ville dansa.

Min mans sida är inte roade av att dansa. Hon som va 12 va jätte duktig på att bugga.

• Aleta

Jag håller med. Det är jättesvårt att placera ut föräldrar och småbarn i en "vuxen" bordsplacering så att det passar alla.
    Jag lovar att om man sätter barn och föräldrar mitt i så kommer någon vuxen person att bli irriterad för att de hamnar nära ett barn. De har kanske skaffat barnvakt och sett fram emot en rolig fest. Istället blir det barnjoller och, ja ni vet själva skillnaden på att sitta bara vuxna eller med småbarn och äta.

Det ÄR jättesvårt att placera in alla. Om man läser vad Ribbing säger i sammanhanget så ska man hålla tyst och vara glad över att vara bjuden på bröllopet. Brudparet har gjort sitt bästa och det får man acceptera, inte hitta på en massa inbillade oförrätter. Om de alltid har behandlat dig väl förut, varför skulle de plötsligt bli konstiga på sitt bröllop?
    Jag är säker på att om ni hade skaffat barnvakt så hade du inte behövt sitta vid barnbordet.

Som jag sa innan, de försökte, men gjorde inte världens bästa bordsplaceringsjobb. Så skulle jag ha tolkat det.

novemberbrud2009 skrev 2009-08-18 21:04:41 följande:
    Tycker det inte är konstigt att de placerade dig där. Det är klart att folk med små barn skall sitta där det är lätt att ta sig ifrån. Vem skulle de annars placerat där, någon stackars vuxen utan barn? Jag hade däremot satt er båda föräldrar där och någon av de övriga barnens föräldrar där, så du hade haft någon annan vuxen att samtala med. Det kändes taskigt faktiskt. Hade du störst fokus på att sociala med andra vuxna hade du väl kunnat fixat barnpassning? Bara en tanke.
  • Katarina Michael
    MajBrud2010 skrev 2009-08-18 14:15:25 följande:
    Tänkte jag ska försöka prata med honom i eftermiddag.. Vi ska på ett annat kalas i helgen, tänkte fråga honom om det är hans tur att sitta vid barnbordet denna gången.Var ju som sagt ett litet bröllop med ett långbord, barnen satt längst ut på änden av bordet och jag med dottern längst bort. Tyckte ändå de kunde placerat mig i början av barndelen, så jag ändå satt brevid någon vuxen? Vet inte alls hur de tänkte, men det kändes bara fel på nåt sätt..
    Jag håller med TS här, de kunde satt er (båda) vid gränsen mellan vuxen/barndelen, på så sätt slipper någon barnlös sitta vid gränsen och blir störd...

Men de fulast av allt är ändå att bryta upp er som par, de gör man absolut inte, speciellt inte utan att fråga. Enda undantag är om de är tärnan/bestman, då kan de vara okej man ev bryta upp lite beroende på bordsplaneringen tycker jag.

Själv kommer jag sätta barnen vid vuxna, då de flesta är så pass stora att de sköter sig själv eller så pass små att de behöver hjälp...
  • Nordiskbrud

Visst det var en ogenomtänkt bordsplacering men det är väl knappast illvilja bakom den? De var ett litet bröllop som du skrev, endast ett bord, och då blir det genast svårare med placeringar. Dessutom var det din sambos syster som gifte sig och varför inte unna honom att få få "lite tid" för detta?
    Du tycker att det är en dålig anledning att ta hand om er ett åriga dotter, men vad var alternativet enligt dig? Att hon skulle sitta själv? Att din sambo inte skulle få njuta fullt ut av sin systers bröllopsmiddag?
    Vi har två små barn, 6 mån och 1½ år, och vi blir också lite märkligt placerade ibland med jag har aldrig känt mig föroläpad. Som småbarnsförälder har man alternativet att skaffa barnvakt eller "sitta barnvakt själv" under en middag. Man kan inte förvänta sig att andra vill passa barnen eller att barnet vill bli passad/sitta med andra. Ett litet barn på fest bör sitta med sin mamma och på ett sådant sätt att de kan smita iväg utan att störa middagen på något sätt.

Tycker att du drar förstora växlar på detta och överreagerar väl mycket. Det är bara dumt och otroligt barnsligt att försöka ge igen senare. Placera din sambos syster som sig bör på ert bröllop, hennes man kan väl sitta med ev barn men placera ingen av dem med en person du vet är jobbig eller som de skulle hata bara "för att". Det är otroligt barnsligt och förolämpande. Varför starta ett krig med din svägerska över en petitess?

• Ore

Katarina Michael skrev 2009-08-19 15:17:33 följande:

Men de fulast av allt är ändå att bryta upp er som par, de gör man absolut inte, speciellt inte utan att fråga. Enda undantag är om de är tärnan/bestman, då kan de vara okej man ev bryta upp lite beroende på bordsplaneringen tycker jag.
    Eeeh, jovisst, den gamla traditionen är ju att enligt vett och etikett ska förlovade få sitta bredvid varandra. Annars är ens eget bröllop ENDA gången man har sin make som bordsherre, enligt samma vett och etikett.

Grejen med förlovade är från en tid då man var förlovad en väldigt kort tid, och inte fick träffas på tumanhand under den tiden så då skulle man åtminstonde få sitta bredvid varandra på middagar.

Ganska inaktuellt nu för tiden, då ett förlovat par kan ha varit ihop längre än andra gifta par...
  • Katarina Michael
    Ore skrev 2009-08-19 16:31:10 följande:
    Katarina Michael skrev 2009-08-19 15:17:33 följande:Eeeh, jovisst, den gamla traditionen är ju att enligt vett och etikett ska förlovade få sitta bredvid varandra. Annars är ens eget bröllop ENDA gången man har sin make som bordsherre, enligt samma vett och etikett. Grejen med förlovade är från en tid då man var förlovad en väldigt kort tid, och inte fick träffas på tumanhand under den tiden så då skulle man åtminstonde få sitta bredvid varandra på middagar. Ganska inaktuellt nu för tiden, då ett förlovat par kan ha varit ihop längre än andra gifta par...
    Man kan sitta ihop utan att var bordsherre/bordsdam...Alla bröllop vi varit på så brukar man sitta mitt emot varandra, på sätt ihop men ändå med annan bordsherre/bordsdam....

Att sätta ett par på olika kanter känns inte rätt....inte för mig och absolut inte för någon som jag känner heller...

Tror inte TS klagar på att hon gick sitta med barnet, utan bara att de antog att de skulle vara hon som var "nykter och köra" och att hon fick sitta längst ut på kanten, hon har ju själv skrivit att hon hade varit nöjd om hon satt i barndelen men den delen mot de vuxna så hon också fick vuxet sällskap, samtidigt som hon tog hand om barnet...

Även om de är hans sida och hans syster så betyder de väl inte att de är okej att splittra en familj på en bjudning, utan att fråga om lov...
  • jojoånick09

jag kommer att ha småbarn vid mitt bröllop också men hon skall få sitta på kanten med sina föräldrar på var sin sida.. jag har blandat barn och vuxna då jag tycker det är roligare än de skall sitta vid ett eget bord då barnen är i väldigt olika åldrar...

jag hade också höjt på ögonbrynet om jag fått sitta vid barnbordet.. hade det inte varit bättre att sätta en barnstol breve dig vid de vuxnas bord?

• Ore

Katarina Michael skrev 2009-08-19 16:43:34 följande:

Man kan sitta ihop utan att var bordsherre/bordsdam...Alla bröllop vi varit på så brukar man sitta mitt emot varandra, på sätt ihop men ändå med annan bordsherre/bordsdam....Att sätta ett par på olika kanter känns inte rätt....inte för mig och absolut inte för någon som jag känner heller...Tror inte TS klagar på att hon gick sitta med barnet, utan bara att de antog att de skulle vara hon som var "nykter och köra" och att hon fick sitta längst ut på kanten, hon har ju själv skrivit att hon hade varit nöjd om hon satt i barndelen men den delen mot de vuxna så hon också fick vuxet sällskap, samtidigt som hon tog hand om barnet...Även om de är hans sida och hans syster så betyder de väl inte att de är okej att splittra en familj på en bjudning, utan att fråga om lov...
    Fast det finns INGET måste, varken i vett, etikett eller något annat som säger att en familj, eller ett par, måste sitta tillsammans vid en middag. Snarare säger ju etiketten alltså att par INTE ska sitta bredvid varandra.

Och oavsett vilket så skulle jag aldrig fått för mig att "fråga om lov" vid bordsplaceringar... Följdaktligen satte vi par på olika bordstungor utan problem. Så har det även varit på alla bröllop jag varit på utom ett... Då hade jag min man bredvid mig (fast på högersidan). Rätt trist faktiskt. Vi har oftast massor att prata om med varandra, men kanske mindre som vi vill prata om med varandra när andra sitter runtom.
  • Aleta

Jag har heller aldrig varit bjuden på ett bröllop eller stor fest där man sätter par tillsammans. Ofta sitter man långt ifrån varandra så att man inte ens kan se den andre. (Jag har varit på över 30 bröllop.)

Aldrig någonsin har jag hört talas om att man ska fråga folk om lov inför bordsplaceringen.

Har man småbarn så får man sämre placering, så är det bara. Lämna barnen hemma om det känns jobbigt.

Ore skrev 2009-08-19 16:55:04 följande:
    Katarina Michael skrev 2009-08-19 16:43:34 följande:Fast det finns INGET måste, varken i vett, etikett eller något annat som säger att en familj, eller ett par, måste sitta tillsammans vid en middag. Snarare säger ju etiketten alltså att par INTE ska sitta bredvid varandra. Och oavsett vilket så skulle jag aldrig fått för mig att "fråga om lov" vid bordsplaceringar... Följdaktligen satte vi par på olika bordstungor utan problem. Så har det även varit på alla bröllop jag varit på utom ett... Då hade jag min man bredvid mig (fast på högersidan). Rätt trist faktiskt. Vi har oftast massor att prata om med varandra, men kanske mindre som vi vill prata om med varandra när andra sitter runtom.
  • Aleta

Jag håller alltså med Ore angående bordsplaceringen ifall det inte framgick.

• Flygande taxen

Det må var hur det vill med vett och etikett och att dela/inte dela på par. Men det kan väl ändå alla hålla med om att det var väldigt tanklöst att sätta TS i ändan på barnbordet. Hon hade säkert kunnat sköta sin dotter lika bra ifall hon hade fått sitta med barn-ändan av långbordet på ena sidan och de vuxna på andra sidan. Dvs. mitt i "gränsen".

Just det att hon dels antogs sköta barnet helt ensam (kan förstå att systern ville ha sin bror nära, men ändå) och dessutom blir placerad så långt bort som det bara är möjligt gör ju att allting verkar lite konstigt.
    Tycker jag iaf. Har aldrig heller varit på ett enda bröllop där vuxna placerats vid barnbordet. Har barnen varit så små att de inte kunnat sitta själva vid barnbordet så har de suttit med föräldrarna vid vuxenbordet. Eller så har man inte haft barnbord ÖHT.

Så... endera var de bara tanklösa, eller så gjorde dom det med flit av en eller annan konstig anledning. Så jag tycker nog att TS har "rätt" att känna sig lite stött för dethär.
    Det hade jag också blivit.
    Hade agranterat också försökt luska fram orsaken till den dåliga plecringen. Just för att få reda på om det barar var missplacerad välvilja, eller om det låg nåt annat bakom. Och så är jag ju då så barnslig att jag hade hämnats ifall den dåliga placeringen var medveten. Man ska inte behöva tåla att bli trampad på.

• anne på grönkulla

Håller inte med alls, i svensk bordsplaceringstradition kan par inte räkna med att sitta ihop utan bryts upp i nya bordspar.

Katarina Michael skrev 2009-08-19 15:17:33 följande:

Men de fulast av allt är ändå att bryta upp er som par, de gör man absolut inte, speciellt inte utan att fråga.
    Undantaget historiskt är om man är förlovade, men det tycker jag bara man behöver hålla på om det gäller precis nyförlovade och/eller man precis är på väg att gifta sig, men det är etikettspetimetrigt utan dess like att välja att göra så.
  • Tess80

Det där med bordsplacering är väl olika på hur brudparet vill att det ska se ut? Traditionsmässigt eller köra "egna placeringar." Men det som TS råkade ut för tycker jag är så himla trist!

Vi hade ingen bordsplacering. Det enda som var bestämt i förväg var där vi (jag, min man och våran son)skulle sitta. Min man satt på ena sidan om mig och våran son satt på den andra sidan om mig, för att jag ville det. Sedan fick gästerna själva sätta sig där det fanns stolar och var framdukat. Barnen satt med sina föräldrar tillsammans med oss andra så klart. Jag skulle inte för en sekund kunna tänka mig att separera barn från vuxna (och lika illa, separera par)! Det ligger inte i min natur, och jag vill alltid ha barn ikring/nära mig. Har alltid varit sådan som person hi hi!

Alla kände alla på vårat bröllop och allihop är väldigt goda vänner. Så vi behövde ju inte känna oss oroliga på att det skulle kunna bli "stelt" och "tyst", för det blir det aldrig när alla samlas i vår familj ha ha ha! Men vi var ju dock endast 24 vuxna och 8 barn på vårat bröllop. Vi bjöd endast dom närmaste.

Så vi hade inga "vett och ettikett" regler, eller följde att "så ska man sitta". Vi gjorde det personlig istället.

• MajBrud2010

Har valt att glömma detta nu. Pratade med sambon och han förstod nog hur jag tyckte det kändes..
    Kommer inte göra någon överdriven elak placering på vårt bröllop.

Jag står fortfarande fast vid att jag tycker att det var en enormt dålig placering, oavsett om det var illa ment eller inte.

• Aleta

Skönt att du har lagt det bakom dig.
    Jag håller med om att det var en dålig placering. Ni är nog bättre på det där.

MajBrud2010 skrev 2009-08-21 10:23:07 följande:
    Har valt att glömma detta nu. Pratade med sambon och han förstod nog hur jag tyckte det kändes.. Kommer inte göra någon överdriven elak placering på vårt bröllop. Jag står fortfarande fast vid att jag tycker att det var en enormt dålig placering, oavsett om det var illa ment eller inte.
  • nano86

Det som skulle vara kul att göra (och inte det minsta elakt) är att se till att det finns nån som har en 1-2 åring och placera den personen med sitt barn mitt bland alla vuxna. Då visar ni ju på ett väldigt fint sätt att ni tycker att det går utmärkt med små barn bland de vuxna samt att EN vuxen inte ska behöva sitta vid barnbordet

• MKAB

Jg håller med majbrud.jag sulle verkligen ta illa upp om jag blev placerad vid barnbordet!! speciellt om det är min svägerska som gifter sig.vi ska ha ett bröllop för 120 gäster o många har småbarn o självklart har jag placerat barnen BREVId föräldrarna.annars kan man alltid fråga föräldrarna tycker jag!!

Svar på tråden Förolämpad?