• J plus A likamed JA

Måste man bjuda respektive också?

Hejsan!
    Jag har sådan lust att bjuda vissa gamla klasskompisar, men har ingen större lust att även deras partners ska komma också. Dels är det en extra kostnad, och sedan har jag aldrig träffat dem.. Men, detta kan ju verka väldigt oschysst. Känns som en väldigt fräck tanke av mig iallfall... vad säger ni?

• Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?
  • valkyriana

Jag anser att man alltid bjuder med respektive. Andra att man enbart bjuder etablerade par.
    Att inte bjuda respektive öht tycker jag inte är schysst.

• a n n a

vid mitt förra bröllop lät jag faktiskt bli att bjuda respektive i vissa fall och det handlade om mina tre killkompisar som jag enbart känt som singlar...normalt kan jag tycka att man bjuder respektive därför att man ska slippa känna sig ensam på bröllopet, men i detta fall hade de varandra o jag kunde motivera det för mig själv o även inför dem om jag hade varit tvungen...

• Nippran

Jag anser också att man ska bjuda respektive, framförallt om det är ett seriöst (längre) förhållande. Sambos och gifta ska man alltid bjuda in respektive.

• Ore

Det handlar ju inte enbart om huruvida man träffat respektive, utan även om huruvida man tror att man kommer träffa dem i framtiden?

Av mina vänner, så är det bara kollegorna där jag inte känner, eller alltid har träffat, respektive. Vissa har kanske vänner från ett särskilt sammanhang, där respektive aldrig blir involverade. Då kanske man kan göra undantag.

Men jag undrar hur de gamla klasskompisarna kan vara nära vänner om du inte ens träffat deras respektive? När och hur umgås ni?

• Bride in the city

Man vill ju själv bli firad som par och då är det väl bara riktigt att man låter andra komma med sin respektive och därmed bekräftar deras relation i retur?

Dock ska det vara någon typ av stadig relation anser jag.

• J plus A likamed JA

Tack för alla svar!!:)

Ore: Eftersom jag har flyttat till en annan stad har jag inte träffat mina klasskompisar på flera år faktiskt. Så vi har bara haft lite kontakt via internet och sådär. Skulle ändå vara väldigt roligt att ha dem med eftersom jag har väldigt goda minnen med dessa!

Jag håller med i många argument! Jag är också egentligen FÖR att bjuda respektive, men de känns lite kluvet i ett sånt här fall där jag int har träffat dom, och dom är inte gifta eller så. Det kan int vara så jätteroligt för dem heller att måsta vara med på ett bröllop där dom inte känner varken brud eller brudgum. Om jag bjuder dessa tre-fyra kompisar utan respektive sätter man ju självklart dessa tillsammans så dom inte känner sig på något sätt utanför utan sin resp... dom här tre-fyra känner ju också varandra väldigt väl så.. men jag vet inte! Känns väldigt dumt att ens tänka tanken på att inte bjuda med deras älskade..

Vi är ganska sugna på ett förhållandevis litet bröllop. Känns trist att några respektive som jag inte känner de minsta ska ta platsen istället för sånna som känner oss rätt så väl.. förstår ni hur jag tänker? Helldre 10 gamla kompisar UTAN deras respektive, än 5 kompisar med okända respektive.. är det en egoistisk tanke??

• ClaraH

Jag tycker att det ska vara en så trevlig fest för gästerna som möjligt även om det är brudparet som ska firas. Kan ni vara generösa och bruda respektive så gör det. Det kan kanske resultera i att ni börjar umgås som par i framtiden kanske. Om jag går till mig själv, så vill jag helst bli bjuden i par. Inte för att jag inte klarar mig själv utan för att det är roligare. Man kan prata om det innan och efteråt också. Det är kul att få passa på att dansa med varandra, vilket tyvärr annars blir så sällan. Jag kan ärligt säga att de gånger man inte fått ta med sin partner har blivit mindre roligare bröllop och de minns man också som mindre roliga.

Jag bjöd några vänner med respektive till mitt förra bröllop som det inte var självklart att bjuda. De blev väldigt hedrade och nu 20 år senare är en del av dessa mina allra närmaste vänner, och bröllopet blev startskottet för detta även omdet inte var planerat.

J plus A likamed JA skrev 2009-08-12 15:40:40 följande:

Tack för alla svar!!:)Ore: Eftersom jag har flyttat till en annan stad har jag inte träffat mina klasskompisar på flera år faktiskt. Så vi har bara haft lite kontakt via internet och sådär. Skulle ändå vara väldigt roligt att ha dem med eftersom jag har väldigt goda minnen med dessa! Jag håller med i många argument! Jag är också egentligen FÖR att bjuda respektive, men de känns lite kluvet i ett sånt här fall där jag int har träffat dom, och dom är inte gifta eller så. Det kan int vara så jätteroligt för dem heller att måsta vara med på ett bröllop där dom inte känner varken brud eller brudgum. Om jag bjuder dessa tre-fyra kompisar utan respektive sätter man ju självklart dessa tillsammans så dom inte känner sig på något sätt utanför utan sin resp... dom här tre-fyra känner ju också varandra väldigt väl så.. men jag vet inte! Känns väldigt dumt att ens tänka tanken på att inte bjuda med deras älskade.. Vi är ganska sugna på ett förhållandevis litet bröllop. Känns trist att några respektive som jag inte känner de minsta ska ta platsen istället för sånna som känner oss rätt så väl.. förstår ni hur jag tänker? Helldre 10 gamla kompisar UTAN deras respektive, än 5 kompisar med okända respektive.. är det en egoistisk tanke??
  • PennyJenny

Om man inte pratat med vederbörande innan och vet att de tycker att det är okej att bli bjuden utan sin partner, fine. Annars tycker jag är att det är ofint och jag skulle själv tacka nej om inte min man blev bjuden. Jag tycker lite som så att bröllop handlar om att fira kärleken, och om jag då inte får ta med kärleken i mitt liv så känns det väldigt konstigt för mig.

• 090208

Nej, man maste ingenting! Jag bjod respektive, vilket jag angrar. Dom bara satt dar limmade till sina sambos och var inte ett dugg sociala, dom kande ju ingen!

Svar på tråden Måste man bjuda respektive också?