• StinaochTomas

Ris? Puffat ris? Rosblad?

Jag har en liten fråga..
    Hur gör ni med ris? Mina föräldrar säger att det ska vi inte fixa utan det är upp till gästerna om de vill kasta, men de senaste bröllopen vi varit på så har brudparet haft korg med påsar med ris/rosblad/puffat ris.
    Vi tänker ha puffat ris på bröllopet, eller ska man ha vanligt ris? Vi tänkte ha rosblad först men insåg att kostnaden var rätt rejäl.. Tyvärr..

Idéer/tips tages emot med tacksamhet.. :o)

• Svar på tråden Ris? Puffat ris? Rosblad?
  • MW 090829

De bröllop som jag kastat rosblad på har det inte varit några problem.

Martinaa skrev 2009-07-16 13:28:52 följande:
    Blomblad? Hur bra går det att kasta det?? De är ju så lätta så de flyger ju inte så långt, utan singlar väl bara direkt till marken långt innan de når fram till brudparet... Eller?
  • Hemlig2009

Vi hade rosblad som vi beställde hos floristen. Det blåste en hel del men det skrattade vi bara åt. Min morbror gick fram jättenära och kastade dem rakt i nyllet på oss.

• Martinaa

MW 090829 skrev 2009-07-16 14:56:19 följande:

De bröllop som jag kastat rosblad på har det inte varit några problem.
    Men har det varit vanliga tunna rosblad, nyligen plockade från rosor? Inte torkade eller så??
  • popcorn o dip

HAHAHAHA.. Rabarber..ruccola.... Woahaha!
    Det kallar jag nytänkade!! Undra vad man ska välja....

• zeldae
    Hemlig2009 skrev 2009-07-16 17:17:07 följande:
    Vi hade rosblad som vi beställde hos floristen. Det blåste en hel del men det skrattade vi bara åt. Min morbror gick fram jättenära och kastade dem rakt i nyllet på oss.
    hemlig 2009, hur mkt kostar rosbladen från floristen, och hur mkt var det? hur mkt behövdes ungefär?
  • Mrs4ever

Vi ska ha två söta näbbar som ska strö ut rosblad,
    där mina tärnor jag och pappa ska gå.
    Sedan ska vi ha bubblor, som gästerna får blåsa över oss
    efter vi sagt JA!

Vi ska bara ha vita rosbad,
    men hos floristen så sa hon att om det kunde vara vilka färger som helst, så sopar de bara ihop överflödiga blad och i stort sett ger bort, de skulle ju slänga dessa annars.

• allehanda
    Mrs4ever skrev 2009-07-19 11:42:20 följande:
    Vi ska ha två söta näbbar som ska strö ut rosblad,där mina tärnor jag och pappa ska gå.Sedan ska vi ha bubblor, som gästerna får blåsa över ossefter vi sagt JA!Vi ska bara ha vita rosbad, men hos floristen så sa hon att om det kunde vara vilka färger som helst, så sopar de bara ihop överflödiga blad och i stort sett ger bort, de skulle ju slänga dessa annars.
    Här kommer polisen, skall ni ha vigsel i kyrkan? Det är inte på många ställe som man får strö blommor inomhus( när blombladen är nertrampade i mattor, stengolv, tegelgolv eller trägolv så blir det märke som för det mesta inte går bort även om man använder vita rosblad, har varit med om att ett kalkstensgolv blev fördärvat av oljorna som finns i bladen och man slipar inte om ett 1300-tals golv precis.)Är ni utomhus så vräk på bara!
  • allehanda
    Mrs4ever skrev 2009-07-19 12:09:39 följande:
    Nej vi ska vara ute =)
    Jag har slagit ifrån sirenerna
  • Hemlig2009

zeldae skrev 2009-07-19 11:11:00 följande:
    hemlig 2009, hur mkt kostar rosbladen från floristen, och hur mkt var det? hur mkt behövdes ungefär?

Vi talade bara om gästantalet så beräknade floristen. Såg ju aldrig påsarna ens en gång eftersom mamma hämtade dem på bröllopsdagen. Vi betalade ca 550 kr för 50 personers kastrosor.

• Martinaa
    Hemlig2009 skrev 2009-07-20 17:02:30 följande:
      Vi talade bara om gästantalet så beräknade floristen. Såg ju aldrig påsarna ens en gång eftersom mamma hämtade dem på bröllopsdagen. Vi betalade ca 550 kr för 50 personers kastrosor.
    Men det lät ju inte så farligt dyrt tycker jag...?

Jag är dock inne på att lägga puffat ris i små påsar och dela ut. Men visst hade det varit fint med blomblad. Får höra med kapellägaren längre fram också vad som är okej och inte att kasta.
Svar på tråden Ris? Puffat ris? Rosblad?