• StinaochTomas

Ris? Puffat ris? Rosblad?

Jag har en liten fråga..
    Hur gör ni med ris? Mina föräldrar säger att det ska vi inte fixa utan det är upp till gästerna om de vill kasta, men de senaste bröllopen vi varit på så har brudparet haft korg med påsar med ris/rosblad/puffat ris.
    Vi tänker ha puffat ris på bröllopet, eller ska man ha vanligt ris? Vi tänkte ha rosblad först men insåg att kostnaden var rätt rejäl.. Tyvärr..

Idéer/tips tages emot med tacksamhet.. :o)

• Svar på tråden Ris? Puffat ris? Rosblad?
  • Hemlig2009

StinaochTomas skrev 2009-07-16 11:57:53 följande:
    Nu har vi pratat med vår vaktmästare. Puffat ris gick alldeles utmärkt och vi kunde låta det ligga kvar så fick fåglarna något att äta.Tydligen så har vi inte så stort problem med gnagare där vi bor. :)Åh, så skönt.. Ytterligare en sak att stryka från "att-göra-listan".Jag tror inte heller att "folk" vet att de ska ta med sig ris. Förr var det nog alltid så men numera vet man inte vad man får ha med sig eller inte. Kvävs fåglar eller inte av ris.. Vill brudparet ha ris på sig eller inte.Fick just höra att några gäster tänker ta med sig såpbubblor.. Aj, aj, aj.. Inte bra.. Får nog försöka avstyra det där.. Vilka fläckar det kan bli.. På lånade kläder.. Ja, ja.. Vi får se hur det blir.. Orkar inte bry mig om det.. egentligen.. hm.. okej, lite.. Kontrollfreak som jag är.. :)

De kanske har köpt speciella bröllopsbubblor? De ger ju inte fläckar vad jag har förstått.

• Vanya

Vi ett bröllop jag var med på kastades det pinjenötter... hade jag aldrig hört talas om innan.

• StinaochTomas

Ja, det är puffat ris som står bland flingorna.
    Fråga i affären om du är osäker.
    Se till bara så ni inte tar kalaspuffar.. :)
    Honungspuffar kan bli rätt kladdigt.
    Jag köpte två påsar idag. kostar 14 kr st.
    Rätt perfekt. :)

Martinaa skrev 2009-07-16 12:36:09 följande:
    Jag har heller aldrig haft med mig något att kasta, utan i så fall fått det utdelat strax innan brudparet kliver ut ur kyrkan.Ja man har ju hört att fåglar inte ska äta okokt ris för att det sväller i magen på dem? Myt eller sanning?Puffat ris, är det sånt som finns i påsar bland flingorna i matbutiken ni menar?
  • StinaochTomas

He, he..
    Jag är också tveksam att något hänt radikalt på 4 veckor.
    Jag har pratat med mina föräldrar och de har aldrig hört att brudparet står för riset. "Förr" så tog de flesta med sig eget ris.
    Jag tror nog att det är en "nyare" sak som blivit att brudparet står för riset. Varför vet jag inte.
    Några tar nog med sig ris, andra tar inte med sig.
    Det är skönt att det finns valfrihet. :)

allehanda skrev 2009-07-16 12:01:52 följande:
    Förr??Visserligen så har jag haft 4 veckors semester men de bröllop jag hann med innan dess i år hade några alltid med sig ris som de gärna delade med sig av.Tiderna ändras men inte så snabbt väl?
  • StinaochTomas

Ja, det är klart.. Det tänkte jag inte på..
    Tack. :)

Hemlig2009 skrev 2009-07-16 12:43:05 följande:

De kanske har köpt speciella bröllopsbubblor? De ger ju inte fläckar vad jag har förstått.
  • Poca
    Martinaa skrev 2009-07-16 12:36:09 följande:
    Ja man har ju hört att fåglar inte ska äta okokt ris för att det sväller i magen på dem? Myt eller sanning?Puffat ris, är det sånt som finns i påsar bland flingorna i matbutiken ni menar?
    Det är myt, jag har kollat med Skansen:) Först tänkte jg att vi skulle ha ris, men har fått höra att det blir väldigt fina bilder med blomblad så tror att vi kanske har dte istället. Man behöver ju inte ta rosor bara, kan ju lite andra billigare blommor också. Däremot vet jag inte hur man ska förpacka de och förvara dem, tips?
  • Martinaa

Blomblad? Hur bra går det att kasta det?? De är ju så lätta så de flyger ju inte så långt, utan singlar väl bara direkt till marken långt innan de når fram till brudparet... Eller?

• Panzerfaust
    Martinaa skrev 2009-07-16 13:28:52 följande:
    Blomblad? Hur bra går det att kasta det?? De är ju så lätta så de flyger ju inte så långt, utan singlar väl bara direkt till marken långt innan de når fram till brudparet... Eller?
    Jepp småsten är mycket mycket bättre.
  • Martinaa
    Panzerfaust skrev 2009-07-16 13:32:23 följande:
    Jepp småsten är mycket mycket bättre.
  • annanilsson78

Håller med Martinaa...
    Och vad händer om det blåser?

Martinaa skrev 2009-07-16 13:28:52 följande:
Svar på tråden Ris? Puffat ris? Rosblad?