• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • wiicky

Äntligen en tråd om något viktigt! *blink* Nej, skämt åsido, jag hatar att folk inte kan använda "de" och "dem". Hur svårt kan det vara? Det är ju bara att prova med "vi" på "de"s plats och "oss" på "dem"s plats. (Jag vet att det sista inte är rätt grammatiskt, men i det här fallet kändes det som det var befogat..)

• allehanda
    shakynose skrev 2009-07-09 20:45:31 följande:
    Ingen säger så i Skåne!
    orangegirl skrev 2009-07-09 20:42:41 följande:
    [citat]
    Jag retar mig på när folk säger "igengklien" när de menar "egentligen"...
    JOHO lyssna på P4 Radio Kristianstad en av deras reportrar säger "jenklien" flera gånger om dan.
  • Kjell Präst

... och sedan är jag gammal och konservativ nog att bli störd av "Jag kommer frysa" istället för "Jag kommer att frysa"

Lite vid sidan av kan jag ju från mitt eget verksamhetsområde nämna att håret krullar sig något lite när jag hör "Jag ska konfirmera mig" (Man kan inte konfirmera, bekräfta, sig själv. Följaktligen heter det "Jag ska konfirmeras" eller "Jag döpte honom till Pelle" (Dopet har ju ingenting med namnet att göra)

• drömland

Kjell Präst skrev 2009-07-10 05:28:20 följande:

... och sedan är jag gammal och konservativ nog att bli störd av "Jag kommer frysa" istället för "Jag kommer att frysa"Lite vid sidan av kan jag ju från mitt eget verksamhetsområde nämna att håret krullar sig något lite när jag hör "Jag ska konfirmera mig" (Man kan inte konfirmera, bekräfta, sig själv. Följaktligen heter det "Jag ska konfirmeras" eller "Jag döpte honom till Pelle" (Dopet har ju ingenting med namnet att göra)
    Hehe, jag tänkte gå till kyrkan och bekräfta mig själv...
  • tomlinn

oooh, jag irriterar mig på syftningsfel som "hennes" istället för "sitt". typ "bruden kommer vara så fin på hennes bröllop". hemskt förvirrat. bruden kommer att vara så fin på vems bröllop?

det är en av mina favorithatobjekt, särskilt i reklam där det dyker upp pinsamt ofta.

• asajo

Bra tråd! Tack för den! Jag blir också heltokig över "de" och "dem" (brukar faktiskt sluta läsa inläggen som har det felen, jag lyckas aldrig ta mig igenom dem). Ett annat irriterande vanligt fel är "vart" som ofta används där det ska vara "var". Ex "Vart hittar jag snyggaste klänningen?" Hallå, "vart" anger riktning!!

Om jag har förstått saken rätt så är det ganska utbrett i skolorna att man som svenskalärare inte ska rätta eleverna om de skriver fel på "de" och "dem", för att inte hämma deras skrivlust (enligt min lillebror som är svenskalärare, men vägrar att jobba enligt denna filosofi). Man kan ju undra vad just svenskalärare är till för om inte för att lära ut hur det svenska språket fungerar?? Men det kan ju i alla fall vara förklaringen till att så många tar sig igenom skolan utan att ha lärt sig skillnaden. (Vår svenskalärare körde för övrigt med regeln: Antingen använder ni "de" och "dem" eller också använder ni "dom" konsekvent för båda. Blanda inte!)

• Aleta

En annan reklamgrej som retar gallfeber på mig:
    Formula!?
    Vad är det? Någon slags översättning från engelska, på svenska heter det recept eller sammansättning.

"Nu med ny förbättrad formula." *Kräks*

tomlinn skrev 2009-07-10 08:46:43 följande:
    oooh, jag irriterar mig på syftningsfel som "hennes" istället för "sitt". typ "bruden kommer vara så fin på hennes bröllop". hemskt förvirrat. bruden kommer att vara så fin på vems bröllop?det är en av mina favorithatobjekt, särskilt i reklam där det dyker upp pinsamt ofta.
  • shakynose
    asajo skrev 2009-07-10 08:48:45 följande:
    Bra tråd! Tack för den! Jag blir också heltokig över "de" och "dem" (brukar faktiskt sluta läsa inläggen som har det felen, jag lyckas aldrig ta mig igenom dem). Ett annat irriterande vanligt fel är "vart" som ofta används där det ska vara "var". Ex "Vart hittar jag snyggaste klänningen?" Hallå, "vart" anger riktning!!Om jag har förstått saken rätt så är det ganska utbrett i skolorna att man som svenskalärare inte ska rätta eleverna om de skriver fel på "de" och "dem", för att inte hämma deras skrivlust (enligt min lillebror som är svenskalärare, men vägrar att jobba enligt denna filosofi). Man kan ju undra vad just svenskalärare är till för om inte för att lära ut hur det svenska språket fungerar?? Men det kan ju i alla fall vara förklaringen till att så många tar sig igenom skolan utan att ha lärt sig skillnaden. (Vår svenskalärare körde för övrigt med regeln: Antingen använder ni "de" och "dem" eller också använder ni "dom" konsekvent för båda. Blanda inte!)
    Vem har bestämt det? Antagligen någon politiker som aldrig själv fattat just denna skrivregel... SUCK!

F.ö. så är ju regeln för sammansättning av tvåstaviga ord att den sista stavelsen i det första ordet faller bort, alltså heter det egentligen "svensklärare" och inte "svenskalärare". MEN jag tycker att det BORDE vara en skillnad för skolämnena! Man säger ju inte "mattlärare" eller "gymplärare", så då borde det vara samma som gäller för alla ämnen. Så jag tycker att det BORDE heta "svenskalärare", men eftersom jag fått lära mig att det är fel så reagerar jag ändå på det...
  • MSW

Blandar mig i lite lagom.. De och dem har jag ingen aning om när jag ska använda vilket, och har ingen som helst koll på några gramatiska regler om VARFÖR något ska vara på ett visst sätt, men jag tror att jag klarar mig ganska bra ändå pga att man oftast hör(/ser) hur det ska vara..

Det som däremot stör mig allra mest är alla fel typ i tidningar, böcker, textning på tv (som redan kommit upp i tråden) och andra "officiella" ställen, där jag tycker att man har ett större krav på sig att stava (eller vad det nu är för fel) rätt!
    Stör mig mindre på det i forum på nätet.. Där är det lite mer avslappnat sätt att skriva..
    Lite rörigt förklarat kanske, men hoppas jag gjorde mig förstådd i alla fall!

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer