• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Villemoa

Ja och folk som uttalar landet Schweiz [shveiz] fel och säger [svejch] istället!

agtiwi skrev 2009-07-13 11:46:50 följande:
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så detta kanske redan skrivits.. Ett ord som ofta uttalas fel och som jag åtminstone stör mig på är ordet Egypten. Varför ska en del envisas med att uttala det Egyptien? Har länge funderat på vart i:et kommer ifrån...
  • shakynose
    Villemoa skrev 2009-07-13 23:10:30 följande:
    Ja och folk som uttalar landet Schweiz [shveiz] fel och säger [svejch] istället!
    [/citat]
    agtiwi skrev 2009-07-13 11:46:50 följande:
    [citat]
    Har inte orkat läsa igenom hela tråden, så detta kanske redan skrivits.. Ett ord som ofta uttalas fel och som jag åtminstone stör mig på är ordet Egypten. Varför ska en del envisas med att uttala det Egyptien? Har länge funderat på vart i:et kommer ifrån...
    Ijypten, uvesa och schweich heter det ju!
  • Kjell Präst
    shakynose skrev 2009-07-13 23:16:02 följande:
    Ijypten, uvesa och schweich heter det ju!
    ...och varför inte CorneliUs Vreeswijk och IngEmar Bergman...
  • Aleta

En annan märklig konstruktion som jag aldrig sett innan jag började hänga här är "vars en", är det skånsk dialekt?

Vad tycker ni andra, jag brukar skriva varsin, men jag har sett att en del skriver var sin. Vilket är mest korrekt?

• JustMeAndMyLove

Brukar kämpa med att prata med en kille på msn som skriver så... De är helt hopplöst! Han kan skriva 67 rader utan att använda så mycket som ett KOMMATECKEN!!!
    Blir galen på honom och har nu slutat svara när han skriver :p

Miss Moneypenny skrev 2009-07-13 14:16:46 följande:

Jag tycker det blir allt vanligare att folk inte använder punkt, komma och stor bokstav. Det blir jättejobbigt att läsa såna mail. Visst måste inte språket vara superfint när man mailar mellan kompisar och ska bestämma tid och plats att träffas men ibland blir det nästan obegripligt. Jag kan få såna här mail ibland (helt seriöst, jag överdriver inte!):hej hur mår du jag mår bra vore kul att ses snart när kan du träffas förresten hur mår din bror
  • allehanda
    Aleta skrev 2009-07-14 10:28:07 följande:
    En annan märklig konstruktion som jag aldrig sett innan jag började hänga här är "vars en", är det skånsk dialekt?Vad tycker ni andra, jag brukar skriva varsin, men jag har sett att en del skriver var sin. Vilket är mest korrekt?
    Jag är urskåning men har alltid trott att varsin= vars en egen
    vars en= att man får var en egen av något, nästa är ju vars två
  • didis

Uttrycket "vars en" använder jag som smålänning, dock inte i skrift. Jag använder det som "varsin" men med tydligare betoning på att det är två separata ord.

Förövrigt är det roligt att komma tilbaka till barndomsstaden efter 17 år i exil, snabbt kommer jag tillbaka till den lokala dialekten och alla barndomsuttryck "tjavon devon, vicken musch! Men kolla gojjan då!"

Aleta skrev 2009-07-14 10:28:07 följande:
    En annan märklig konstruktion som jag aldrig sett innan jag började hänga här är "vars en", är det skånsk dialekt?Vad tycker ni andra, jag brukar skriva varsin, men jag har sett att en del skriver var sin. Vilket är mest korrekt?
  • Aleta

Det var det jag trodde. Vars tre osv.

allehanda skrev 2009-07-14 16:10:31 följande:
    Jag är urskåning men har alltid trott att varsin= vars en egenvars en= att man får var en egen av något, nästa är ju vars två
  • Aleta

Ojojoj, begriper inget och jag ska vara infödd smålänning!

didis skrev 2009-07-14 17:27:04 följande:
    Uttrycket "vars en" använder jag som smålänning, dock inte i skrift. Jag använder det som "varsin" men med tydligare betoning på att det är två separata ord.Förövrigt är det roligt att komma tilbaka till barndomsstaden efter 17 år i exil, snabbt kommer jag tillbaka till den lokala dialekten och alla barndomsuttryck "tjavon devon, vicken musch! Men kolla gojjan då!"
  • didis

Lokal Jönköpingsdialekt! Kallas tydligen rommani (inte romani även om de är släkt) men det hade vi ingen aning om när jag växte upp. Romani har ju influerat även "rikssvenskan" tex med "tjej".

musch = grabb
    gojjan = tjejen
    pilo så in i bäng = stupfull
    gola ful = snacka skit

användbara uttryck allihopa!

Aleta skrev 2009-07-14 19:42:50 följande:
    Ojojoj, begriper inget och jag ska vara infödd smålänning!
Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer