• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Aleta

Åh fy, vad det låter äckligt!
    Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 14:48:32 följande:

Åh, måste bara flika in med en lustig stavning jag såg idag:"bärnejssås"Någon som ätit det?
  • Miss Moneypenny

Ja, visst gör det!

Eller som det står i sushi-menyn som ligger här på jobbet:

"Gravid och vegetarisk, 10 bitar"

Aleta skrev 2009-07-17 14:49:21 följande:
    Åh fy, vad det låter äckligt! Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 14:48:32 följande:
  • agtiwi

Miss MoneyPenny: Det lät faktiskt riktigt vidrigt!!

• Miss Moneypenny

Det låter som bajs nästan..

agtiwi skrev 2009-07-17 14:52:42 följande:
    Miss MoneyPenny: Det lät faktiskt riktigt vidrigt!!
  • agtiwi

Ja, det var faktiskt nästan det jag kom att tänka på först.. Måste bara fråga, var det på en restaurang du såg denna mycket underliga stavning?

• Miss Moneypenny

En halvsunkig lunchrestaurangmeny...

agtiwi skrev 2009-07-17 14:55:53 följande:
    Ja, det var faktiskt nästan det jag kom att tänka på först.. Måste bara fråga, var det på en restaurang du såg denna mycket underliga stavning?
  • Aleta

Döljer de ett styckmord?
    Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 14:51:52 följande:

Eller som det står i sushi-menyn som ligger här på jobbet:"Gravid och vegetarisk, 10 bitar"
  • passionsblomman

I helgen när vi var på husvisning, åkte vi till närmsta stad för att reka lite där också. Vi passade på att äta middag när vi ändå skulle undersöka sakers varande i omgivningarna.
    Nere vid hamnen låg tre restauranger i rad, alla med meny utanför. Vi valde den enda där stavningan var rätt. Min motivering var att om de kan stava till vad de säljer åtminstone så är det kanske en fördel.
    Aleta skrev 2009-07-17 15:00:52 följande:
    Döljer de ett styckmord? Miss Moneypenny skrev 2009-07-17 14:51:52 följande:
  • JustMeAndMyLove

Herre gud... jag jobbar i Norge, med en Tysk som bara kan Engelska och så två svenskar.
    Så idag i parken (jobbar på ett nöjesfält) när en mamma frågade vart toan var svarade jag:
    "If you go down the MK city så finner du toaletten där!"

Mitt språkcentra är överbelastat, haha

• Villemoa

Ja eller när "Gravid sushi" står på menyn, hur fasiken ser en gravid sushibit ut?!

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer