• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • Soldemor
    Aleta skrev 2009-08-01 23:22:10 följande:
    Gaaaaah!Nu har jag precis sett två trådar med särskrivningar i rubriken och det kliade i fingrarna att få skriva ett "pratbubbleinlägg".Som tur var satt min man bredvid och hindrade mig.
    Särskrivningar är riktigt, riktigt otäckt - och fruktansvärt roligt!
  • Stardusty

Felstavning av en vän som skulle berätta att hon inte varit med i krocken mellan de två Gotlandsbåtarna;

"jag var inte med i krocken mellan färgorna"....

En i samma kategori, folk som uttalar färjor "färjer", typ "det går inga färjer den dagen". Då får man lust att säga "har du provat med svart-vitt då?"

• PennyJenny

Hastigt och lustigt används ju också lite hur som helst. Vi fick ett mail på jobbet från tjejerna i receptionen som sker: "Vi har hastigt och lustigt fått reda på att vår kära kollega Edward ska sluta och det gör han redan på fredag. Så alla som vill vara med och tacka av honom hör av er till oss så fort som möjligt."

Eh, exkat var vad lustigt i det hela? Hur det fick reda på att Edward ska sluta eller att han ska sluta? Om det var det sistnämnda kunde de ju kanske avstå från att göra en insamling.

Annars så har jag en sak som jag avskyr och som ni redan varit inne på, forumla. Men på ett lite annat sätt. I reklamerna så pratade de ett tag om att schampot nu hade "en ny och förbättrad formulering". Åh fan, ett schampo som kan prata och nu blivit bättre på det, inte illa.

• drömland
    ascensionday skrev 2009-08-01 23:29:07 följande:
    De och dem kan med fördel ersättas av dom i skriftspråk. Det ser slarvigt ut för oss som är vana vid annat, men eftersom så otroligt många - inklusive många journalister! - inte kan skillnaden är det väl bättre att erkänna slaget förlorat och börja skriva på ett sätt vi alla behärskar. Man vänjer sig nog.
    Inte för att vara sån men...

ALDRIG I LIVET.
  • BlivandeFruPettersson

Två nya bidrag som jag retar mig något oerhört på: "urs", "imon"... huh?

• JustMeAndMyLove

Hihi, nu kom jag att tänka på min Nroska chef som efter firma festen ropade:
    "Syns imorse!!" Jäklar vad vi garva :P

Själv stavar jag sämre än någonsin, en blandning mellan engelska, norska och svenska för att göra mig förstådd via mail på jobbet, haha

BlivandeFruPettersson skrev 2009-08-02 18:50:13 följande:
    Två nya bidrag som jag retar mig något oerhört på: "urs", "imon"... huh?
  • emelieochlinus

Nu kom jag på en som jag inte gillar: "tänket" - ett inneord som hux fluks dykt upp istället för det riktiga ordet tankesätt

• Aleta

Den var bra!

emelieochlinus skrev 2009-08-02 09:06:07 följande:
    En rolig där är tillexempel en annons från shell där det står:"Mellan kl 12-16 kollar vi glykolhalt + spolar vatten och olja på din bil!"Vem vill att man ska få vatten och olja spolat på sin bil?!
  • Werty

Haha, det här känns som stället för mig!!

• feministbrud

Spendera istället för tillbringa. Den är rätt vanlig.

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer