• drömland

De och Dem och andra språkliga irritationer

Med risk för att trampa på tår nu...
    så vill jag bara säga att detta är tråden där vi kan irritera oss på så dumma saker som när man skriver de och när man skriver dem. Jag är själv ingen allsmäktig över hur man skriver, och stavar fel lite här och där... men jag vet när man skriver de och när man skriver dem....

• Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer
  • drömland

Jag väcker liv i tråden med något jag såg idag. Bigär. Jag tolkade det som att personen menade begär.

• Soldemor
    drömland skrev 2009-09-17 12:30:22 följande:
    Jag väcker liv i tråden med något jag såg idag. Bigär. Jag tolkade det som att personen menade begär.
    Det är kanske begär efter bin?
  • JustMeAndMyLove

I stan eller PÅ stan?

Jag säger PÅ stan, kankse dialektalt? För igår såg jag en stor annons på en pelare där det stod I staden. Vilket är rätt? :P

• Moirie

Hmm, tror det kan vara dialektalt. Där jag kommer ifrån säger vi att "någon bor i stan" men också att "hon ska ned på stan och shoppa".

• Bobou

Där jag kommer ifrån säger man 'på' om alla stadsdelar. 'På Haga' är kanske inte så konstigt, men 'på Umedalen' är lite märkligare...

• feministbrud

I min hemstad (Lidköping) så åker vi FRAM PÅ stan (och ibland åker vi bara fram, "på stan" är överflödigt). När jag flyttade till Göteborg möttes detta av många fniss.

Moirie skrev 2009-09-18 08:32:13 följande:
    Hmm, tror det kan vara dialektalt. Där jag kommer ifrån säger vi att "någon bor i stan" men också att "hon ska ned på stan och shoppa".
  • shakynose

Man bor absolut inte på stan! Man kan "gå på stan" i hela Sverige tror jag, men bor gör man definitivt I stan. "Landet" däremot både bor och går man "på".

• Mrs Opp
    Alvs skrev 2009-08-20 17:10:10 följande:
    Folks som säger/skriver "datan" isf "datorn"...
    Åh, åh, åh...det där är en riktig rysare för mig med. "Hon är expert på data". Kan hon ju vara, men troligare är hon expert på datorer.
  • JustMeAndMyLove

Just bo säger jag I stan.
    "Jag bor i stan"
    "Jag jobbar i stan"
    "Jag går på stan"
    "Jag joggar i stan"

Hur kommer det sig egentligen??? Joggar och går och ändå blir det olika.

Moirie skrev 2009-09-18 08:32:13 följande:
  • JustMeAndMyLove

Föresten:
    "Jag bor nere på stan" tycker jag också känns rätt.
    Men inte:
    "Jag bor på stan"

.... skumt

Svar på tråden De och Dem och andra språkliga irritationer