• smurfe­n3
    Äldre 8 Jul 16:07
    4905 visningar
    23 svar
    23
    4905

    Behöver tips! Hur skulle ni göra?

    Hur skulle ni göra i min situation?

    Jag och min sambo har en liten flicka tillsammans. Så liten så det dröjer innan hon sjölv kan prata.

    Min sambo har ett gemensamt landställe fint beläget 100 mil från oss med bil.

    Hans släkt är riktiga energiska personer som älskar att gå långpromenader i skogen på landet, noga med att äta rätt mat, alltid glada och positiva.

    Jag är mer en lugn mamma som ej har behov själv av att sitta på landet i en vecka med sambons släkt som jag ej har så roligt med. Det blir plågsamt och jag och min sambo kommer tjafsa ordentligt som alltid.

    Vår flicka har stark egen vilja och behöver för och eftermiddagssömn men oftast omöjligt i deras sällskap då det är 6 sjövilda små barn som ska leka med vår flicka.

    Känner att jag blir som ett tungt vrak bara vid blotta tanken att åka ner. Min sambo är sur på mig och vill isåfall åka ner med vår flicka men det skulle han aldrig klara av ensam. Han har aldrig varit med henne själv i en hel dag och ve tinte hur jobbigt det kan vara.

    Man måste alltid vara alert...

  • Svar på tråden Behöver tips! Hur skulle ni göra?
  • Ore
    Äldre 8 Jul 16:10
    #1

    Jag skulle låtit sambon åka med dottern. Ev förhandla om att han inte skulle stanna en hel vecka, eller att jag skulle ta tåget ner och komma senare...

    "det skulle han aldrig klara ensam" låter som en dålig ursäkt i mina öron. Är det så det är, så behöver han VERKLIGEN få det ansvaret så att han lär sig vad som krävs. Och det verkar ju finnas en massa hjälp för honom där, om det är så. Många vuxna som kan hjälpa till att hålla ögonen på dottern.

  • smurfe­n3
    Äldre 8 Jul 16:13
    #2

    Det är det som jag inte gillar, dvs. en massa "låtsas-mammor" till min dotter.


    Ore skrev 2009-07-08 16:10:52 följande:
    Och det verkar ju finnas en massa hjälp för honom där, om det är så. Många vuxna som kan hjälpa till att hålla ögonen på dottern.
  • Äldre 8 Jul 16:13
    #3

    Hmm, jag tror att du och din sambo behöver lära er prata med varann om era olika behov och önskemål.

    Och så tror jag att det vore bra för både er dotter och din sambo om de fick mer tid med varandra - om han aldrig varit ensam med henne en hel dag så är det kanske dags? Att 6 dagar är lite långt för det första gången förstår jag, men nån dag borde han väl klara det? Kan inte han ha henne ensam där 1-2 dagar och du kommer sen?

    Så tror jag att det vore bra för din dotter att lära känna sina kusiner/släktingar - att kunna lita på och känna flera vuxna i sin omgivning kan aldrig vara fel för ett barn.

    Exakt hur ni ska göra kan bara ni avgöra - men du kanske ska fundera på dels vad du vill, dels vad som är för din skull och vad som är för din dotter? Och sen tror jag verkligen att ni behöver prata om det du och din sambo - bara ni tillsammans kan bestämma hur ni ska göra.

  • smurfe­n3
    Äldre 8 Jul 16:15
    #4

    Då vi bor nära varandra i vår stad är det lättast och enklast att ses några timmar då och då. Varför bo som i ett stort kollektiv i en vecka och köa till en toalett med totalt 10 vuxna och 7 barn..

    anne på grönkulla skrev 2009-07-08 16:13:41 följande:


    Så tror jag att det vore bra för din dotter att lära känna sina kusiner/släktingar - att kunna lita på och känna flera vuxna i sin omgivning kan aldrig vara fel för ett barn.
  • roslag­sbrude­n
    Äldre 8 Jul 16:15
    #5

    Jag håller med Ore! Klart han som pappa måste kunna ta hand om sitt eget barn utan att mamman är med och övervakar. Bra tillfälle att öva sig också när släkten är med. Vissa barn brukar även ha en tendens att vara lugnare med andra än sina föräldrar. Mina brorsbarn är sjövilda hemma men när jag och min sambo tar med dem på utflykter eller de bor hos oss ett par dagar (de är 4 och 6år) så är de som små änglar hela tiden. Trots att vi inte är lika noga med mat- och sovtider som deras föräldrar.

  • Äldre 8 Jul 16:17
    #6

    Näe, det kan ju du och jag tycka. Men om det är en viktig del av livet för din sambo och hans familj så är det en verklighet du får hitta ett sätt att hantera också - antingen genom att vara med eller genom att vägra åka dit. Du kan inte låtsas som att de inte finns eller det inte är viktigt för dem - och därför kanske för din dotter.

  • smurfe­n3
    Äldre 8 Jul 16:18
    #7

    Jag anser att jag , min sambo ch vår dotter är lilla familjen och släkten är utanför det. Släkten får väll rätta sig efter mitt och min sambos beslut.

    anne på grönkulla skrev 2009-07-08 16:17:01 följande:


    Men om det är en viktig del av livet för din sambo och hans familj så är det en verklighet du får hitta ett sätt att hantera också -
  • Äldre 8 Jul 16:21
    #8

    Ja, det håller jag med om - men eftersom det verkar viktigt för din sambo oxå (så tolkar jag vad du säger i början av tråden) så är det ju fortfarande nåt du får respektera. Att du inte tycker det får han respektera - och då får man antingen åka ett tag tillsammans, men inte hela tiden utan göra nåt som du vill också, eller så får han åka själv med dottern (för han och de är hennes familj också) och du gör nåt annat.


    smurfen3 skrev 2009-07-08 16:18:34 följande:
    Jag anser att jag , min sambo ch vår dotter är lilla familjen och släkten är utanför det. Släkten får väll rätta sig efter mitt och min sambos beslut. anne på grönkulla skrev 2009-07-08 16:17:01 följande:
  • Ore
    Äldre 8 Jul 16:23
    #9
    smurfen3 skrev 2009-07-08 16:13:34 följande:
    Det är det som jag inte gillar, dvs. en massa "låtsas-mammor" till min dotter.
    "Låtsas-mammor???" Vad är du orolig för? Att din dotter kommer ha glömt dig? Det lär inte hända. Jag skulle mer se det som positivt att det är flera "hjälpande händer".
  • Imma
    Äldre 8 Jul 16:24
    #10

    Det där med närhet till släkt är någonting som olika personer har olika stort behov av. Vi är en stor del av släkten som delar ett sommarhus (iofs ett stort sådant) och jag stortrivs där med kollektivkänslan. Min man blir tokig efter ett par dagar. Därför måste vi kompromissa, vissa helger stannar vi hemma, vissa helger åker vi dit. Nyckelordet är kommunikation och förståelse. Jag måste förstå att det inte handlar om att min man inte tycker om min släkt, utan att han helt enkelt har lättare att fylla på sin släktkvot.


    smurfen3 skrev 2009-07-08 16:15:16 följande:
    Då vi bor nära varandra i vår stad är det lättast och enklast att ses några timmar då och då. Varför bo som i ett stort kollektiv i en vecka och köa till en toalett med totalt 10 vuxna och 7 barn..anne på grönkulla skrev 2009-07-08 16:13:41 följande:
Svar på tråden Behöver tips! Hur skulle ni göra?