• BrideToBeSpring

svensexad med strippa

min blivande hade sin svensexa i helgen och i programmet ingick en strippa som dansade framför honom och stod och gned sig mot honom, blev så otroligt ledsen och arg. Fattar inte symboliken i att dom ska köpa en tjej som kommer och dansar och kråmar sig framför honom - svensexan är ju för att vi ska gifta oss - vad är det för upplevelse som dom vill ge? känner mig liksom förd bakom ljuset, dom är inne och trampar på något så känsligt och nära...

min blivande tyckte inte om det, men sa inget...

behöver få det ur mig och komma vidare för jag mår dåligt och jag vill ju inte att detta ska ta orimliga proportioner... det är några veckor till bröllopet så jag har ju lite tid att lägga det bakom mig men redan i helgen stundar midsommarfirande med grabbgänget... vill inte...

dom som arrade svensexan har bett om ursäkt till mig efter att jag tagit ut min ilska direkt på dom och ja, jag måste vidare men vet inte hur?

tacksam för tips!

kramar

• Svar på tråden svensexad med strippa
  • J D

BrideToBeSpring skrev 2009-06-17 14:05:01 följande:
    orkar nästan inte läsa allt som står skrivet, otroligt vilket intresse frågan ändå gav..., allt medhåll och alla tankar som jag fick redan igår eftermiddag har hjälpt och jag bestämt mig för att lägga det bakom mig! jag har pratat med killarna som fixade strippan, och som vi också ska fira midsommar med, och jag berättade att jag blev ledsen och arg, nu vet dom det och nu lägger jag det bakom mig! En av killarna kom med en blomma och sa att det inte var tänkt såhär! Gulligt iaf... Och jo, det har aldrig varit tal om att det ska få påverka bröllopet... och gad att det är ett tag kvar!!tack igen för allt engagemag och stöd!TS!

Jättefint att du orkat lägga det bakom dig! Du är verkligen en stark person . Lycka till med bröllopet! Och tack för uppmuntran .

• J D

Pizan skrev 2009-06-17 17:56:18 följande:
    J D skriver så mkt bra att jag inte tycker det finns nått övrigt att tillägga. Verkligen huvudet på spiken!!TS! Skönt att det känns lättare nu. Hoppas ni får en trevlig midsommar.

Tack! Glad midsommar till alla i tråden!

• didis

Jag hade resonerat som du gör när jag var yngre (jag har ingen aning om din ålder så det är ingen pik, bara ett konstaterande om hur jag var då) men med åren har det blivit viktigare för mig att välja mina strider.

Och det här hade inte varit värt att ta strid om särskilt som alla inblandade bett om ursäkt.

I övrigt håller jag med om att vi ser rätt lika på saken .

J D skrev 2009-06-18 10:00:55 följande:

Min fästman gör allt det där (och mer- eftersom han är gärna medvetet utför feministisk aktivism så tar han ofta mer ansvar eftersom samhället kräver mer av mig som kvinna för att jag ska kunna ta mig framåt). Vi tänker nog inte så olika- för mig är det bara otänkbart att kompromissa med mina feministiska värderingar om det inte gäller ngt värre än att göra folk lite sura . Kompisarna är faktiskt de som har sabbat svensexan (precis som kompisarna till en veg. som tar mer denne till köttätarfest har sabbat för henne).
  • Frk Rockers

Vad jag inte förstår med detta är varför det skulle vara helt ok med en klängande strippa på svensexan när det helt klart inte är ok någon annan gång i förhållandet. Om min kille skulle tillåta att en strippa åmade sig i hans knä när han var ute på en vanlig festkväll med grabbarna (oavsett vems ide det var) skulle jag bli så fruktansvärt sårad, till den grad faktiskt att det skulle vara anledning nog att göra slut. Jag tycker absolut inte att det är någon som helst skilnad när det är svensexa, han är ju lika mycket i ett förhållade den kvällen som kvällen innan, eller hur?

En svensexa handlar om att ta en sista fest som ungkarl tillsammans med sina grabbvänner, inte att "passa på" med andra brudar innan man blir gift. Har man den inställningen kan man väl lika gärna fortsätta med andra brudar efter att man är gift också eller välja att inte gifta sig alls om det nu skulle vara en sådan stor uppoffring i livet.

Jag förstår helt och hållet trådstartarens bittra känslor över detta. Himla dåligt gjort av killens vänner, tycker jag.
    Jag är glad att min kille och hans vänner tycker om mig så mycket att det var helt oaktuellt med strippa på hans svensexa.

• minismurf

Min blivande ska bli "bortrövad" imorgon fredag (han tror lördag) och jag tycker inte att det skulle vara hela världen om en strippa dök upp. Har däremot sagt till honom att han får berätta efteråt, inga hemlisar tack!! Moraliskt rätt eller fel vet jag inte, men personligen så tror jag inte att det skulle bli en vana, och det är viktigast för mig.

• mittid

Måste hålla med Frk Rockers!

Frk Rockers skrev 2009-06-18 11:04:20 följande:

Vad jag inte förstår med detta är varför det skulle vara helt ok med en klängande strippa på svensexan när det helt klart inte är ok någon annan gång i förhållandet. Om min kille skulle tillåta att en strippa åmade sig i hans knä när han var ute på en vanlig festkväll med grabbarna (oavsett vems ide det var) skulle jag bli så fruktansvärt sårad, till den grad faktiskt att det skulle vara anledning nog att göra slut. Jag tycker absolut inte att det är någon som helst skilnad när det är svensexa, han är ju lika mycket i ett förhållade den kvällen som kvällen innan, eller hur?En svensexa handlar om att ta en sista fest som ungkarl tillsammans med sina grabbvänner, inte att "passa på" med andra brudar innan man blir gift. Har man den inställningen kan man väl lika gärna fortsätta med andra brudar efter att man är gift också eller välja att inte gifta sig alls om det nu skulle vara en sådan stor uppoffring i livet.Jag förstår helt och hållet trådstartarens bittra känslor över detta. Himla dåligt gjort av killens vänner, tycker jag.Jag är glad att min kille och hans vänner tycker om mig så mycket att det var helt oaktuellt med strippa på hans svensexa.
  • Galotti

Jag vill inte fördjupa mig in i diskussionen om det är ok eller inte för själva strippan att sälja sina "tjänster" i detta fall men med det som står sist i tråden skrivet före mig - inte på en vanlig fest skulle det vara ok för min kille att låta en annan naken (eller halvnaken) tjej dansa vid hans näsa, så är det inte ok vid en svensexa heller.

Jag har redan sagt till min blivande att jag inte vill att han ska syssla med sånt. Han säger att hans kompisar inte är såna som skulle göra det heller - alltså boka en strippa. Så jag får väl hoppas på att inget sånt händer... Jag skulle känna mig sårad. Grejen som handlar om sex bör ju stanna mellan oss, mig och honom, utan nån tredje inblandad, även om i detta fall handlar det om svensexan.

• Divina73

Det är precis detta som gör att jag tycker att svensexa och möhippa är förlegade koncept och behöver uppdateras/förnyas. I dagens läge är det ett undantag att ni är helt nya för varandra och inte redan haft en kärleksrelation en tid eller dessutom sex, att då "ta farväl" av ungkarlstiden eller dylikt känns helt fel.

Nu menar jag inte detta som någon kritik till Frk Rockers alls utan citerade bara en del av det hon skrev för jag tycker att hon formulerade precis det som jag tycker är grunden för en svensexa/möhippe-fest. Därför har jag själv varit helt ointresserad eftersom jag har en stadig relation sedan flera år och inget singelliv att ta farväl till, det farvälet gjorde jag för 8,5 år sedan Därför tycker jag att det är helt barockt att ha en strippa på en svensexa.

Min kusin kom då med ett förslag om att bara ha en mysig middag tillsammans med kompisarna...det l´t ju trevligt men samtidigt gillar jag inte grunden som jag försökt uttrycka här.

En svensexa handlar om att ta en sista fest som ungkarl tillsammans med sina grabbvänner
  • Piien

Jag håller med!

Vad jag inte förstår med detta är varför det skulle vara helt ok med en klängande strippa på svensexan när det helt klart inte är ok någon annan gång i förhållandet. Om min kille skulle tillåta att en strippa åmade sig i hans knä när han var ute på en vanlig festkväll med grabbarna (oavsett vems ide det var) skulle jag bli så fruktansvärt sårad, till den grad faktiskt att det skulle vara anledning nog att göra slut. Jag tycker absolut inte att det är någon som helst skilnad när det är svensexa, han är ju lika mycket i ett förhållade den kvällen som kvällen innan, eller hur?En svensexa handlar om att ta en sista fest som ungkarl tillsammans med sina grabbvänner, inte att "passa på" med andra brudar innan man blir gift. Har man den inställningen kan man väl lika gärna fortsätta med andra brudar efter att man är gift också eller välja att inte gifta sig alls om det nu skulle vara en sådan stor uppoffring i livet.Jag förstår helt och hållet trådstartarens bittra känslor över detta. Himla dåligt gjort av killens vänner, tycker jag.Jag är glad att min kille och hans vänner tycker om mig så mycket att det var helt oaktuellt med strippa på hans svensexa.
    I grund och botten handlar det ändå om vad som känns fel för Dig och din man, inte vad vi andra tycker eller tänker, inte heller om huruvida det är okej att sälja sådana tjänster etc. Jag och min blivande pratar med varann, och jag delar även med mig av tankar kring svensexan till hans käre bror (best man).
  • Aleta

Vill bara påpeka att det inte alltid har varit så utan förr i tiden så var det tydligen inte ovanligt att vännerna ordnade något, dvs både manliga och kvinnliga vänner. Jag misstänker att det här med sista natten med grabbarna, strippa osv är ytterligare en influens från Hollywood tyvärr.
    Här kommer ett citat ur min 60 år gamla etikettbok:

"Svensexa och möhippa
    Under lysningstiden arrangeras ofta svensexa, resp. möhippa av fästmannens, resp. fästmöns vänner. De ordnas som subskriptionsfester, varvid föremålet är gäst. Både damer och herrar kunna deltaga i de olika tillställningarna, och man kan även ordna det så att de båda lagen träffas senare på kvällen. Hedersgästen äro naturligtvis föremålen ifråga."

En svensexa handlar om att ta en sista fest som ungkarl tillsammans med sina grabbvänner,
  • Divina73

Intressant, det skall jag kolla lite närmare på så kanske jag förstår den seden lite bättre sen :)

Aleta skrev 2009-08-16 00:28:28 följande:
    Vill bara påpeka att det inte alltid har varit så utan förr i tiden så var det tydligen inte ovanligt att vännerna ordnade något, dvs både manliga och kvinnliga vänner. Jag misstänker att det här med sista natten med grabbarna, strippa osv är ytterligare en influens från Hollywood tyvärr. Här kommer ett citat ur min 60 år gamla etikettbok:"Svensexa och möhippaUnder lysningstiden arrangeras ofta svensexa, resp. möhippa av fästmannens, resp. fästmöns vänner. De ordnas som subskriptionsfester, varvid föremålet är gäst. Både damer och herrar kunna deltaga i de olika tillställningarna, och man kan även ordna det så att de båda lagen träffas senare på kvällen. Hedersgästen äro naturligtvis föremålen ifråga."Frk Rockers skrev 2009-06-18 11:04:20 följande:
Svar på tråden svensexad med strippa