• BrideToBeSpring

svensexad med strippa

min blivande hade sin svensexa i helgen och i programmet ingick en strippa som dansade framför honom och stod och gned sig mot honom, blev så otroligt ledsen och arg. Fattar inte symboliken i att dom ska köpa en tjej som kommer och dansar och kråmar sig framför honom - svensexan är ju för att vi ska gifta oss - vad är det för upplevelse som dom vill ge? känner mig liksom förd bakom ljuset, dom är inne och trampar på något så känsligt och nära...

min blivande tyckte inte om det, men sa inget...

behöver få det ur mig och komma vidare för jag mår dåligt och jag vill ju inte att detta ska ta orimliga proportioner... det är några veckor till bröllopet så jag har ju lite tid att lägga det bakom mig men redan i helgen stundar midsommarfirande med grabbgänget... vill inte...

dom som arrade svensexan har bett om ursäkt till mig efter att jag tagit ut min ilska direkt på dom och ja, jag måste vidare men vet inte hur?

tacksam för tips!

kramar

• Svar på tråden svensexad med strippa
  • Heloise

håller med dig!

didis skrev 2009-06-17 13:01:33 följande:
    Jaja, alla tänker vi olika. För mig är det viktigare att maken tagit halva föräldraförsäkringen, delar arbetet med hem o barn och stödjer mig när jag både startar eget och som nu, skall börja veckopendla. Att vi båda har samma rättigheter o skyldigheter.Sett i det perspektivet blir jag inte särskilt sur om han inte vill sabba svensexan genom att demonstrera feministisk kamp just då.J D skrev 2009-06-17 12:55:26 följande:
  • Panzerfaust
    Sett i det perspektivet blir jag inte särskilt sur om han inte vill sabba svensexan genom att demonstrera feministisk kamp just då.J D skrev 2009-06-17 12:55:26 följande:
    Det som är så sjukt är att man ens ska behöva ta det i beaktande, tjejen har ett jobb som innebär att hon frivilligt dansar lättklädd inför publik, vem är då jag att som utomstående börja tramsa om att hon gör fel och publiken likaså? På vilket sätt? Vill vi ha något unket samhälle där man förbjuder dylika arrangemang?

Ska vi börja klä oss i jutesäck och aska våra ansikten så att andra inte kan se hur vi ser ut?
  • Mörk Ängel

Vilka respektlösa kompisar! Både mot dig o honom. Nu kan du ju inte göra något tyvärr utan måste lägga det bakom dig. Se till att prats igenom det ordentligt med din m2b. Flera gånger om det så behövs!

• BrideToBeSpring

orkar nästan inte läsa allt som står skrivet, otroligt vilket intresse frågan ändå gav..., allt medhåll och alla tankar som jag fick redan igår eftermiddag har hjälpt och jag bestämt mig för att lägga det bakom mig! jag har pratat med killarna som fixade strippan, och som vi också ska fira midsommar med, och jag berättade att jag blev ledsen och arg, nu vet dom det och nu lägger jag det bakom mig! En av killarna kom med en blomma och sa att det inte var tänkt såhär! Gulligt iaf...

Och jo, det har aldrig varit tal om att det ska få påverka bröllopet... och gad att det är ett tag kvar!!

tack igen för allt engagemag och stöd!

TS!

• Pizan

J D skriver så mkt bra att jag inte tycker det finns nått övrigt att tillägga. Verkligen huvudet på spiken!!

TS! Skönt att det känns lättare nu. Hoppas ni får en trevlig midsommar.

• BrideToBeSpring

jag håller med dig pizan, jag diggar dig JD, mycket klok, tack för att du delar med dig.... !!!!

kramar och önskan om härlig, romantisk, bubblig midsommar till alla!!!!!

• J D

Panzerfaust skrev 2009-06-17 12:58:39 följande:
    Så du vill få bort Beckhams och Ljungbergs kalsongreklam? Det är ju objektifierande om något.Nej, jag tycker du har fel även om jag inte är något fan av striptease så tycker jag att det gott kan få finnas och jag ser ingen som helst anledning att förfasa sig över fenomenet.Vad jag hört så är manliga strippor betydligt mycket mer utsatta för alldeles för närgågna kvinnor än vice versa.

Jag tycker att det är skillnad när man säljer en vara gentemot när man säljer sig själv som en vara- även om den typen av reklam naturligtvis också är objektifierande (man behöver inte sälja underkläder på det viset och jag skulle gärna se mer kreativa sätt).

För övrigt förfasar jag mig inte över ngt längre. Jag är för cynisk tyvärr. Jag tycker bara att det är fel baserat på de värderingar jag tidigare har angett.

• J D

ingenjörsbruden skrev 2009-06-17 12:58:02 följande:
    J D skrev 2009-06-17 12:51:00 följande: Hmmmm...det där håller jag inte med om.....efter vad jag har hört och upplevt kvinnor som tittar på en manlig strippa beter sig MKT värre än män som tittar på en kvinnlig strippa....för männen så är det självklart (oftast) att inte talla o dra o pilla på strippan.....medans den manliga strippan får hålla hårt i sina kläder för att de inte ska ryckas bort INNAN han har tänkt ta av dem.

Fast det finns rätt mkt vetenskap som bevisar att det är skillnad på hur mäns och kvinnors sexualitet framställs.

Att kvinnor kanske beter sig värre kan mkt väl bero på att det faktiskt inte ses som ngt allvarligt eftersom kvinnors sexualitet ej tas på allvar.

• J D

Jaja, alla tänker vi olika. För mig är det viktigare att maken tagit halva föräldraförsäkringen, delar arbetet med hem o barn och stödjer mig när jag både startar eget och som nu, skall börja veckopendla. Att vi båda har samma rättigheter o skyldigheter.Sett i det perspektivet blir jag inte särskilt sur om han inte vill sabba svensexan genom att demonstrera feministisk kamp just då.J D skrev 2009-06-17 12:55:26 följande:

Min fästman gör allt det där (och mer- eftersom han är gärna medvetet utför feministisk aktivism så tar han ofta mer ansvar eftersom samhället kräver mer av mig som kvinna för att jag ska kunna ta mig framåt). Vi tänker nog inte så olika- för mig är det bara otänkbart att kompromissa med mina feministiska värderingar om det inte gäller ngt värre än att göra folk lite sura . Kompisarna är faktiskt de som har sabbat svensexan (precis som kompisarna till en veg. som tar mer denne till köttätarfest har sabbat för henne).

• J D

Panzerfaust skrev 2009-06-17 13:06:15 följande:
    Det som är så sjukt är att man ens ska behöva ta det i beaktande, tjejen har ett jobb som innebär att hon frivilligt dansar lättklädd inför publik, vem är då jag att som utomstående börja tramsa om att hon gör fel och publiken likaså? På vilket sätt? Vill vi ha något unket samhälle där man förbjuder dylika arrangemang?Ska vi börja klä oss i jutesäck och aska våra ansikten så att andra inte kan se hur vi ser ut?

Det beror ju helt på om man har lagt sig till med en förståelse för etablerade strukturer eller om man tror att vi redan idag är fria.

Om samhället var jämställt och hon gjorde det så skulle jag ha mindre betänkligheter. Nu är det inte så.

(Och det är skillnad på förbud och kunskap. Dessutom en helt irrelevant jämförelse såvitt du inte säljer ditt ansikte/dig själv som objekt till alla du möter.)

Svar på tråden svensexad med strippa