• Monali

Ballongfobi

Hej. jag har ballongfobi som jag försöker bota. jag gillar inte att vara rädd för ballonger. vill kunna ha ballonger hemma och kunna smälla dom själv. men nu är det så att jag är rädd för dom. klarar av att blåsa upp en ballong litegrann men är rädd för att om jag blåser den större så smäller den. önskar jag kunde vara lika tuff som andra och våga att blåsa upp stora ballonger och även blåsa upp dom så dom smäller.

Någon som har något förslag på hur jag ska kunna bli av med min ballongfobi?

massor av förslag uppskattas. alla sätt är bra så bara att svara. kommer att försöka pröva allt som jag får till svar då jag köpt massor av ballonger.

Tack på förhand

Mvh Monali

• Svar på tråden Ballongfobi
  • Lady o Lufsen

Ofta- absolut inte alltid- upptäcker man att man känner osäkerhet för något annat än vad man tror!

Rädsla för mörker KAN istället gestalta rädslan för att tappa kontroll (man ser inte så bra och tror sig därför kunna handskas med fara sämre) eller så är det kanske människor man är rädd för och vad dom skulle kunna göra mot en i just mörker...förstår du- det är då slöseri att fokusera på just mörker när man egentligen borde fokusera på sitt kontrollbehov eller känsla för att andra kan åsamka en skada...

• Lady o Lufsen
    Monali skrev 2009-06-16 14:18:34 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:14:00 följande:okej jag hänger med lite i alla fall. vilket sätt tror du är enklast att lära sej smälla ballonger på?
    Att lära sig smälla en ballong är steg 10 Du ska först lära dig lokalisera din rädsla, vad står den för, hur kan du hantera och härbergera den känslan...och så vidare.
  • Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:23:11 följande:

Att lära sig smälla en ballong är steg 10 Du ska först lära dig lokalisera din rädsla, vad står den för, hur kan du hantera och härbergera den känslan...och så vidare.
    jag har lärt mej att smälla ballonger som legat i ungefär en vecka för då blir inte smällen hög. så har jag lärt mej att blåsa upp lite större ballonger men vad är nästa steg?
  • Lady o Lufsen

Själv har jag trott att jag hade fobi för att flyga...vilket jag har slösat bort många vackra upplevelser på!!!
    Jag är inte rädd för att flyga!!! Jag är rädd för att dö- en heeeeelt annan sak!!

• Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:24:47 följande:

Själv har jag trott att jag hade fobi för att flyga...vilket jag har slösat bort många vackra upplevelser på!!!Jag är inte rädd för att flyga!!! Jag är rädd för att dö- en heeeeelt annan sak!!
    okej men du har ingen fobi för ballonger?
  • Lady o Lufsen
    Monali skrev 2009-06-16 14:24:45 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:23:11 följande:jag har lärt mej att smälla ballonger som legat i ungefär en vecka för då blir inte smällen hög. så har jag lärt mej att blåsa upp lite större ballonger men vad är nästa steg?
    Nu är du fortfarande långt fram i stegen
    Fundera istället på vad det är med själva smällen som gör dig rädd!
    Fokusera inte så mycket på just BALLONG om du är rädd för SMÄLLAR- fundera på smällar då istället!
  • Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:26:27 följande:

Nu är du fortfarande långt fram i stegen Fundera istället på vad det är med själva smällen som gör dig rädd!Fokusera inte så mycket på just BALLONG om du är rädd för SMÄLLAR- fundera på smällar då istället!
    jag är inte rädd för raketer smällare och sånna saker. är just bara för ballonger jag är rädd därför jag funderar på ballonger
  • Lady o Lufsen
    Monali skrev 2009-06-16 14:26:08 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:24:47 följande:okej men du har ingen fobi för ballonger?
    Nej, det har jag inte men fobier/rädslor och oro bottnar i mycket lika irrationellt tänkande...spelar liksom ingen roll om du är rädd för spindlar, höjder, katter eller ballonger.
  • Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:27:44 följande:

Nej, det har jag inte men fobier/rädslor och oro bottnar i mycket lika irrationellt tänkande...spelar liksom ingen roll om du är rädd för spindlar, höjder, katter eller ballonger.
    okej. vilket sätt tror du är bäst att lära sej smälla ballonger på?
  • Lady o Lufsen
    Monali skrev 2009-06-16 14:27:34 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:26:27 följande:jag är inte rädd för raketer smällare och sånna saker. är just bara för ballonger jag är rädd därför jag funderar på ballonger
    Fundera på det då! VAD är det med just ballongsmällen du är rädd för? Är ballongen farligare än en smällare? Är ballongen farligare än en smällare för att den är närmare dig? och så vidare...

Fast nu har jag inte tid att KBT:a med dig Jag ska till ytterligare ett föremål av mina "KBT-områden": TANDLÄKAREN
  • Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:30:25 följande:

Fundera på det då! VAD är det med just ballongsmällen du är rädd för? Är ballongen farligare än en smällare? Är ballongen farligare än en smällare för att den är närmare dig? och så vidare...Fast nu har jag inte tid att KBT:a med dig Jag ska till ytterligare ett föremål av mina "KBT-områden": TANDLÄKAREN
    vad mycket kostar kbt? är nog själva ballongen jag är rädd för. men hur ska jag smälla ballongerna som jag blåst upp?
  • Bobou

Lady o Lufsen: dina förslag är jättebra, så länge det är en rädsla som inte är helt oresonlig. Exempelvis: jag kan resonera kring ganska rationella rädslor, som att vara nervös inför ett föredrag eller att äta något som troligen inte innehåller nötter (men som jag inte är 100% på). Då kan jag tänka "vad är det värsta som skulle kunna hända?".

Jag har inte samma skräck för att dö som du LoL, så jag brukar t.o.m. tänka att "okej, det värsta som händer är att jag dör, men det är inte så farligt ändå. Jag menar, vem bryr sig om hundra år?"

Men när det gälller min skräck för grodor och paddor, som jag _vet_ är helt irrationell, då går det inte att resonera. Det värsta som skulle kunna hända? Att de slemmar på mig, på något sätt överför sitt ohyggliga äckel på mig. Och jag hör ju själv att det inte borde vara mer skräckinjagande än att dö, men det är det. Så jag känner bara att jag når en återvändsgränd. Hur ska jag tänka då, tycker du?

• Lady o Lufsen
    Bobou skrev 2009-06-16 16:36:29 följande:
    Lady o Lufsen: dina förslag är jättebra, så länge det är en rädsla som inte är helt oresonlig. Exempelvis: jag kan resonera kring ganska rationella rädslor, som att vara nervös inför ett föredrag eller att äta något som troligen inte innehåller nötter (men som jag inte är 100% på). Då kan jag tänka "vad är det värsta som skulle kunna hända?". Jag har inte samma skräck för att dö som du LoL, så jag brukar t.o.m. tänka att "okej, det värsta som händer är att jag dör, men det är inte så farligt ändå. Jag menar, vem bryr sig om hundra år?" Men när det gälller min skräck för grodor och paddor, som jag _vet_ är helt irrationell, då går det inte att resonera. Det värsta som skulle kunna hända? Att de slemmar på mig, på något sätt överför sitt ohyggliga äckel på mig. Och jag hör ju själv att det inte borde vara mer skräckinjagande än att dö, men det är det. Så jag känner bara att jag når en återvändsgränd. Hur ska jag tänka då, tycker du?

Nu är det inte upp till mig hur du ska välja att tänka...men ATT det är värt att tänka på är helt klart...ska nu ta mig en liten vilopaus så återkommer jag
  • Bobou

Jag tänkte bara om du hade något tips... Kunde inte låta bli att dra paralleller mellan ballongfobin och egna rädslor. Ballongfobikerna vet nog att det är irrationellt, så det kanske är svårt att resonera med instinkten. Men det är ett mycket bra knep tror jag för mer verkliga hot som döden och tandläkare.

• Nalle Puh 40

Har inte läst alla inlägg men ska göra det eftersom det kunde varit jag som skrivit inlägget.

Jag är LIVRÄDD för allt som smäller (fyrverkeri, ballonger, pistoler mm) och det påverkar mitt liv på ett negativt sätt.

Är rädd när jag ska på gudsonens barnkalas för där finns det ballonger.

Nyår när de ska smälla raketer.

Marknader för där finns det massa av knallpulverpistoler...

Svar på tråden Ballongfobi