• Monali

Ballongfobi

Hej. jag har ballongfobi som jag försöker bota. jag gillar inte att vara rädd för ballonger. vill kunna ha ballonger hemma och kunna smälla dom själv. men nu är det så att jag är rädd för dom. klarar av att blåsa upp en ballong litegrann men är rädd för att om jag blåser den större så smäller den. önskar jag kunde vara lika tuff som andra och våga att blåsa upp stora ballonger och även blåsa upp dom så dom smäller.

Någon som har något förslag på hur jag ska kunna bli av med min ballongfobi?

massor av förslag uppskattas. alla sätt är bra så bara att svara. kommer att försöka pröva allt som jag får till svar då jag köpt massor av ballonger.

Tack på förhand

Mvh Monali

• Svar på tråden Ballongfobi
  • Tokstolla

Läste inte alla förslag men jag har en fobi och jag har försök bota den i snart 10 år. Jag har kommit långt men rädslan är inte helt borta. Iaf, jag kanske hade:
    1. Inte blåst upp med munnen utan en cykelpump eller ballongpump. Det viktiga är att du fyller luften.
    2. Inte blåst upp till fulla storleken.
    3. Ha hörselskydd så att smällen inte blir så skarp första gångerna.
    4. Kolla om det finns en färg som du tål lite bättre än andra. Färg förstärker intryck och vissa kanske gör dig räddare än andra.
    5. Blåst inte upp ballonger. Fyll istället vattenballonger med just vatten. Dessa smäller inte alls lika läskigt.

Lycka till!

• Monali
    Tokstolla skrev 2009-06-15 20:48:15 följande:
    Läste inte alla förslag men jag har en fobi och jag har försök bota den i snart 10 år. Jag har kommit långt men rädslan är inte helt borta. Iaf, jag kanske hade:1. Inte blåst upp med munnen utan en cykelpump eller ballongpump. Det viktiga är att du fyller luften.2. Inte blåst upp till fulla storleken.3. Ha hörselskydd så att smällen inte blir så skarp första gångerna.4. Kolla om det finns en färg som du tål lite bättre än andra. Färg förstärker intryck och vissa kanske gör dig räddare än andra.5. Blåst inte upp ballonger. Fyll istället vattenballonger med just vatten. Dessa smäller inte alls lika läskigt.Lycka till!
    har vågat att smälla ballonger i dag dom hade legat i en vecka så jag tog en nål så dom smällde bara lite lätt och det va inte så farligt. har du något bra förslag hur jag ska våga smälla en lite större ballong?? vågar blåsa upp dom lite större nu också då folk har förklarat för mej att dom inte smäller förens dom är jätte stora. vet du om det stämmer?
  • Tokstolla

Ja det stämmer att de inte smäller tills de är stora. Man kan säga så här... Så länge de är mjuka (alltså att du kan klämma dem och fingrarna åker in lite) så kommer de med största sannolikhet inte att smälla.

Vad duktig du har varit förresten! Bra jobbat!

• Monali
    Tokstolla skrev 2009-06-16 12:26:44 följande:
    Ja det stämmer att de inte smäller tills de är stora. Man kan säga så här... Så länge de är mjuka (alltså att du kan klämma dem och fingrarna åker in lite) så kommer de med största sannolikhet inte att smälla. Vad duktig du har varit förresten! Bra jobbat!
    jo det är sant jag behöver ju inte blåsa upp dom så dom blir stenhårda. hur funkar det att sitta på ballonger tills dom smäller?
  • Lady o Lufsen

När man känner sig orolig/rädd/nervös för whatever så kan en bra metod vara att alltid fråga sig "VAD är det absolut värsta som kan hända mig OM jag gör det här?"

• Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:04:09 följande:

När man känner sig orolig/rädd/nervös för whatever så kan en bra metod vara att alltid fråga sig "VAD är det absolut värsta som kan hända mig OM jag gör det här?"
    det värsta som kan hända är att en ballong smäller när jag är i närheten av den. måste bota min fobi men har kommit en bit på vägen i alla fall:)
  • Lady o Lufsen
    Monali skrev 2009-06-16 14:06:39 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:04:09 följande:det värsta som kan hända är att en ballong smäller när jag är i närheten av den. måste bota min fobi men har kommit en bit på vägen i alla fall:)
    Jo, det har jag redan förstått Men vad är det som händer med dig?? Kan du dö av smällen? Kan du bli sjuk av smällen? Kan du bli döv? Kan du falla omkull och slå dig fördärvad? Kan du bli blind?
    Förstår du hur jag menar...vad är det värsta som kan hända med just dig när en ballong smäller- för utom att det är ett obehagligt ljud förstås, men det är ju inte farligt i sig.
  • Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:09:47 följande:

Jo, det har jag redan förstått Men vad är det som händer med dig?? Kan du dö av smällen? Kan du bli sjuk av smällen? Kan du bli döv? Kan du falla omkull och slå dig fördärvad? Kan du bli blind?Förstår du hur jag menar...vad är det värsta som kan hända med just dig när en ballong smäller- för utom att det är ett obehagligt ljud förstås, men det är ju inte farligt i sig.
    jag blir alldeles nervös och kallsvettig när jag håller på med ballonger. försöker sätta mej in i dom så bra som de går men de är jätte jätte svårt
  • Lady o Lufsen
    Monali skrev 2009-06-16 14:11:51 följande:
    Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:09:47 följande:jag blir alldeles nervös och kallsvettig när jag håller på med ballonger. försöker sätta mej in i dom så bra som de går men de är jätte jätte svårt
    Jag förstår det- men att kallsvettas och bli nervös är ju inte farligt i sig, obehagligt absolut men farligt är det inte
    ...
    Menar inte att pressa dig utan jag försöker bara påvisa att fobier är väldigt irrationella och det tål att tänkas på VAD man tror ska hända....sen går man vidare steg för steg.
  • Monali

Lady o Lufsen skrev 2009-06-16 14:14:00 följande:

Jag förstår det- men att kallsvettas och bli nervös är ju inte farligt i sig, obehagligt absolut men farligt är det inte...Menar inte att pressa dig utan jag försöker bara påvisa att fobier är väldigt irrationella och det tål att tänkas på VAD man tror ska hända....sen går man vidare steg för steg.
    okej jag hänger med lite i alla fall. vilket sätt tror du är enklast att lära sej smälla ballonger på?
Svar på tråden Ballongfobi