• Monali

Ballongfobi

Hej. jag har ballongfobi som jag försöker bota. jag gillar inte att vara rädd för ballonger. vill kunna ha ballonger hemma och kunna smälla dom själv. men nu är det så att jag är rädd för dom. klarar av att blåsa upp en ballong litegrann men är rädd för att om jag blåser den större så smäller den. önskar jag kunde vara lika tuff som andra och våga att blåsa upp stora ballonger och även blåsa upp dom så dom smäller.

Någon som har något förslag på hur jag ska kunna bli av med min ballongfobi?

massor av förslag uppskattas. alla sätt är bra så bara att svara. kommer att försöka pröva allt som jag får till svar då jag köpt massor av ballonger.

Tack på förhand

Mvh Monali

• Svar på tråden Ballongfobi
  • Monali

T h o w e skrev 2009-06-11 22:36:48 följande:

man kan klippa dem också.. precis vid knorren.. då smäller de inte.. jag lovar! Jag lider också av smälla-ballong-fobi =)
    men det törs jag inte är fortfarande rädd att dom ska smälla. finns det inget sätt som man kan lära sej att smälla ballonger klarar ju inte ens av att blåsa upp dom:(
  • T h o w e

men jag LOVAR att de inte smäller..

Monali skrev 2009-06-11 22:38:42 följande:
    T h o w e skrev 2009-06-11 22:36:48 följande:
    men det törs jag inte är fortfarande rädd att dom ska smälla. finns det inget sätt som man kan lära sej att smälla ballonger klarar ju inte ens av att blåsa upp dom:(
  • Monali

T h o w e skrev 2009-06-11 22:40:00 följande:

men jag LOVAR att de inte smäller..
    det kanske dom inte gör men är rädd för det ändå. du kan ju inte vara så rädd för ballonger om du törs klippa i dom? jag vågar ju inte ens blåsa upp en ballong så den blir helt fylld och fin som den ska vara. jag vill lära mej handskas med dom och kunna smälla dom själv. nått bra förslag?
  • T h o w e

jag vågar inte heller blåsa upp ballonger så de är helt fyllda. Är livrädd för att de ska smälla i ansiktet på mig, tycker det är obehagligt att knyta dem och för att inte tala om när barn leker med ballonger i min närhet.. men jag har lärt mig klippa i dem precis vid knorren, för då smäller de inte.. då pyser luften ut..

Monali skrev 2009-06-11 22:46:59 följande:
    T h o w e skrev 2009-06-11 22:40:00 följande:
    det kanske dom inte gör men är rädd för det ändå. du kan ju inte vara så rädd för ballonger om du törs klippa i dom? jag vågar ju inte ens blåsa upp en ballong så den blir helt fylld och fin som den ska vara. jag vill lära mej handskas med dom och kunna smälla dom själv. nått bra förslag?
  • Monali

T h o w e skrev 2009-06-11 22:50:48 följande:

jag vågar inte heller blåsa upp ballonger så de är helt fyllda. Är livrädd för att de ska smälla i ansiktet på mig, tycker det är obehagligt att knyta dem och för att inte tala om när barn leker med ballonger i min närhet.. men jag har lärt mig klippa i dem precis vid knorren, för då smäller de inte.. då pyser luften ut..
    skulle du inte tycka att det vore trevligt om du lärde dej smälla ballongerna på det vanliga viset. så att dom smäller i stället för att va rädd för dom? så kanske vi kan hjälpas åt att komma över vår rädsla?

MVH Monali
  • T h o w e

jo, det skulle jag..

Monali skrev 2009-06-11 22:53:21 följande:
    T h o w e skrev 2009-06-11 22:50:48 följande:
    skulle du inte tycka att det vore trevligt om du lärde dej smälla ballongerna på det vanliga viset. så att dom smäller i stället för att va rädd för dom? så kanske vi kan hjälpas åt att komma över vår rädsla?MVH Monali
  • Monali

ska vi försöka hjälpas åt med att försöka lära oss smälla ballonger? hur skulle du tro är det bästa sättet?

• Monali

T h o w e skrev 2009-06-11 23:45:11 följande:

jo, det skulle jag..
    skulle ju vara bra om vu kunde lära oss det:)
  • Monali

någon mer som har någon bra idé?

Mvh Monali

• NaemiNose

Oavsett vilken sorts fobi det gäller så är ju KBT ett effektivt sätt att bli av med den. Kolla upp om du kan få remiss till psykolog som hjälper dig. Har själv blivit av med min spindelfobi genom KBT, och det trode jag knappt var möjligt innan jag började...

Svar på tråden Ballongfobi