• ivejus­tseena­face
    Äldre 10 Jun 18:16
    12846 visningar
    10 svar
    10
    12846

    hjälp! las vegas-bröllop snart!

    Hej på er!!

    Försöker en gång till då jag börjar bli desperat :)

    Sambon och jag har planerat att gifta oss i Las Vegas den 27/6. Under hela tiden vi planerat har vi förstått det som att man inte behöver några ytterligare dokument med sig utöver pass. Nu hittar jag olika teorier om vad som behövs, och har panik då vi reser om ca. 2 veckor!

    Min fråga är: behöver man äktenskapscertifikat (engelskt) utfärdat från skatteverket med sig och hur lång tid tar detta i så fall? Eller räcker det helt enkelt med pass?

    Verkar helt omöjligt att få tag i någon som vet, har försökt ringa både amerikanska ambassaden och skattemyndigheterna.

    HJÄLP!!!

  • Svar på tråden hjälp! las vegas-bröllop snart!
  • lillap­uh
    Äldre 10 Jun 18:17
    #1

    Man borde inte behöva ngt alls... Många gifter ju sig där utan att på så sätt ha planerat, dock kan det behövas skrivas om nå papper väl hemma igen, men... Kolla med kapellet i Vegas var ni skall gifta er, de borde ju rimligen veta... Lycka till.. och grattis! :)

  • MissCu­rly
    Äldre 10 Jun 18:21
    #2

    trevlgit, samma dag som vi

    Jag googlade och detta hitta jag:

    Gifta sig i Las Vegas
    Att gifta sig i Las Vegas är inte alls besvärligt. Enligt Lokala Skattemyndigheten är bröllop i utlandet giltiga i Sverige om landets lokala myndigheter har auktoriserat vigselförrättaren.

    Begär en hindersprövning och personbevis hos Skattemyndigheten i god tid innan resan. Tänk på att hindersprövningen måste vara på engelska och kan inte Skattemyndigheten utfärda detta, måste samtliga dokument översättas av auktoriserad översättningsbyrå (se lista på Kammarkollegiets websida).

    Är du skild skall ett "Decree Absolute" också bifogas för att bekräfta att du inte längre är gift. Detsamma gäller om du är änka/änkeman.

    Ett vigselbevis utfärdas också i Las Vegas på "The Marriage License Bureau" och detta skall vid hemkomsten lämnas in till Lokala Skattemyndigheten för registrering. Först då är vigseln giltig även i Sverige.

    Address:
    The Marriage License Bureau,
    Regional Justice Center, 200 Lewis Avenue, third floor, Downtown Las Vegas, 89101.

    The Marriage License Bureau är öppet 7 dagar i veckan. Måndag - Torsdag 8.00 till 24.00.
    Fredag 8.00 till Söndag 24.00, 24-timmars öppet.
    24 timmars öppet gäller även på Nevadas Holidays.

    Licens avgift: $55.00 (kontantbetalning)

    Säg ja framför Elvis som präst
    I Las Vegas utförs fler bröllop än någon annanstans i USA. Anledningen är att det finns hundratals olika sätt fira ett vigsel mellan två personer. Oavsett om det är ett traditionellt kyrkobröllop eller ett litet bröllop i det världskända "Little Chapel of the Flowers" eller ett sk. "drive through wedding".
    Man måste vara 18 år för att gifta sig i Las Vegas och man måste kunna visa ID papper. En bröllopslicens kostar $55. För bröllopslicenser ringer ni Clark County Marriage License Bureau +1-702-671-0600.

  • ivejus­tseena­face
    Äldre 10 Jun 18:31
    #3

    Åh hjärtligt tack för era snabba svar!

    lillapuh: Precis! Så tänker man naturligt, att om det ska kunna ske utan svårigheter någonstans så är det just i Las Vegas - en del av grejen! Har kollat med kapellet och de anger endast pass. Skulle helst vilja ha en bekräftelse från skatteverket eller amerikanska ambassaden då det alltid känns lite osäkert att lita på någon som har ett ekonomiskt intresse i historien :)

    MissCurly: Tack, och trevligt med samma dag! :)

    Har också hittat det där (det kommer från någon bröllopsarrangör eller något reseforum va?), och där verkar det onekligen som att man behöver både personbevis och hindersprövning. Mitt problem är att det är så olika bud vart man än vänder sig, men lyckas inte hitta någon som man garanterat kan lita på! Känns så tråkigt att behöva oroa sig för detta. Har du någon uppfattning av hur lång tid hindersprövningen dröjer när man väl skickat in den?

    Åter igen, tack båda!!

  • bokkei
    Äldre 10 Jun 18:45
    #4

    Jag gifte mig i Vegas den 21a maj, vi hade skaffat hindersprövning och personbevis översatta till engelska innan vi åkte men det var inget vi behövde visa upp.
    Däremot måste man då man är där studsa in på The Marriage License Bureau och där förklarar dom vad man ska göra med pappren sen och vart dom ska skickas :)

    Lycka till! :D

  • MissCu­rly
    Äldre 10 Jun 19:02
    #5
    ivejustseenaface skrev 2009-06-10 18:31:09 följande:
    Åh hjärtligt tack för era snabba svar!lillapuh: Precis! Så tänker man naturligt, att om det ska kunna ske utan svårigheter någonstans så är det just i Las Vegas - en del av grejen! Har kollat med kapellet och de anger endast pass. Skulle helst vilja ha en bekräftelse från skatteverket eller amerikanska ambassaden då det alltid känns lite osäkert att lita på någon som har ett ekonomiskt intresse i historien :)MissCurly: Tack, och trevligt med samma dag! :)Har också hittat det där (det kommer från någon bröllopsarrangör eller något reseforum va?), och där verkar det onekligen som att man behöver både personbevis och hindersprövning. Mitt problem är att det är så olika bud vart man än vänder sig, men lyckas inte hitta någon som man garanterat kan lita på! Känns så tråkigt att behöva oroa sig för detta. Har du någon uppfattning av hur lång tid hindersprövningen dröjer när man väl skickat in den?Åter igen, tack båda!!
    Ja då är det samma sida

    Oj ja det tog nog lite mer än en vecka tror jag.. men som ovan sa, dom behövde inte visa upp nått och man ska väl kunna få en inpuls och gifta sig om andan faller på när man är utomlands.. kommer säkert gå bra
  • ivejus­tseena­face
    Äldre 10 Jun 22:00
    #6

    bokkei: Hoppsan, ställt samma fråga som du just svarade på i en annan tråd! :) Så långsam är jag :) Tack för hjälpen! Hoppas det räcker med pass. Funderar på att försöka ordna det hela (om vi hinner) för att inte riskera något. Jobbigt med orosmoment. Underbart härligt såg ditt bröllop ut! Vi ska också köra Elvis och blev extra peppad av dina bilder! :)

    MissCurly: Åter tack för hjälpen, nu har ni lugnat mig igen! :)

  • ivejus­tseena­face
    Äldre 10 Jun 22:05
    #7

    bokkei: Förresten, hur gick ni tillväga när ni kom hem? Var det några problem med papper och så?

  • bokkei
    Äldre 11 Jun 13:25
    #8

    ivejustseenaface, Ja vi tänkte också att vi skulle ha med allt just in case.
    Att få alla papper gick jättesnabbt, det enda vi hade problem med var våran översättare, vi skickade pappren till henne och sa att vi behöver översättningen senast dagen innan vi åker. Skulle inte vara några problem. Översättningen dyker inte upp. Då min man (hihi jag får säga man nu) mailar och hör vart översättningen är så ringer hon ett tag senare från posten och säger att hon postar det då.
    Det var samma dag som vi satt som datum då vi behövde ha översättningen i våra händer.
    Så min svärmor lyckades hämta upp våran post och skicka det med en som skulle med flyget ner till Stockholm och ge oss pappren där. Som tur var så var vårat flyg till USA ett dygn försenat. Så vi hann få allt.
    Men visade sig ju i slutändan att vi aldrig behövde visa upp några papper..haha...
    Våran Elvis var grym.. haha :)

    Än så länge har det inte varit några problem med några papper, men vi har bara varit hemma i ca två veckor.
    Då man kommer hem så ska det skickas lite hit och dit men dom var jättetydliga både på The Marriage License Bureau och på kapellet och berättade exakt hur man skulle göra så ni lär nog inte ha någar problem :)

  • ivejus­tseena­face
    Äldre 11 Jun 17:55
    #9
    bokkei skrev 2009-06-11 13:25:14 följande:
    ivejustseenaface, Ja vi tänkte också att vi skulle ha med allt just in case. Att få alla papper gick jättesnabbt, det enda vi hade problem med var våran översättare, vi skickade pappren till henne och sa att vi behöver översättningen senast dagen innan vi åker. Skulle inte vara några problem. Översättningen dyker inte upp. Då min man (hihi jag får säga man nu) mailar och hör vart översättningen är så ringer hon ett tag senare från posten och säger att hon postar det då. Det var samma dag som vi satt som datum då vi behövde ha översättningen i våra händer. Så min svärmor lyckades hämta upp våran post och skicka det med en som skulle med flyget ner till Stockholm och ge oss pappren där. Som tur var så var vårat flyg till USA ett dygn försenat. Så vi hann få allt. Men visade sig ju i slutändan att vi aldrig behövde visa upp några papper..haha...Våran Elvis var grym.. haha :)Än så länge har det inte varit några problem med några papper, men vi har bara varit hemma i ca två veckor.Då man kommer hem så ska det skickas lite hit och dit men dom var jättetydliga både på The Marriage License Bureau och på kapellet och berättade exakt hur man skulle göra så ni lär nog inte ha någar problem :)
    Åh, tack tack för lugnande tips och info! Har verkligen stressat upp för det här i alltför sista sekunden :) Vi ska försöka fixa ett äktenskapscertifikat, i detta verkar det ingå hindersprövning också. Säkerligen behövs det inte men jag ser inte fram emot att stå på The Marriage License Bureau och inse att det inte blir någon vigsel :) Jag hoppas på lite skön amerikansk vänlighet och bröllop i riktig Vegas-style!

    Vi tänkte bo på Stratosphere, vad tyckte ni om det? Vilket kapell valde ni och varför? :)
  • bokkei
    Äldre 11 Jun 18:56
    #10

    Vi bodde på Stratosphere de första nätterna, var helt ok, inte det bästa hotellet vi bodde på där borta, men absolut inte dåligt. Det låg som längst ut på the strip så man fick gå en bit för att komma in till det "roliga", men vegas är ju vegas, händer saker överallt :)

    Vi gifte oss på Viva Las Vegas, för dom hade både Elvis och livesänding för våra familjer som satt hemma och ville se. Och så var de trevligast av de vi kontaktade med våra frågor. Finns säkert mycket bättre kapell där också, men vi ville ha så lite lull lull runtomkring som möjligt, känns så onödigt med tårta och grejer då det bara är vi två som åker. Och kändes inte som vi var redo att betala hutlösa summor för tio minuter, vi la hellre pengarna på upplevelser under resan.
    Så sammanfattning; dom var inte så dyra, hade Elvis och livesändning så vi tog dom :)

Svar på tråden hjälp! las vegas-bröllop snart!