• Sundance

    Bröllop 2010 nr7

    Gud vad ni var vackra, ni som gift er. Vilken inspiration! Känner inte alla ni som sitter fast i planeringen och våndas över lokaler och allt, att man liksom får tillbaka känslan över hur underbart det ska bli, när man ser bilderna från våra tråd-kompisars bröllop?

    Ni verkar ha haft en underbar dag! Skönt att man hör att alla de som gift sig och det regnat säger att de inte brytt sig så mycket.

    Vårt ett års datum var i fredags så nu har nedräkningen startat! Vi är fortfarande på fotografjakt, så det är det som gäller i vår planering nu.

    Har haft en sån underbar helg. En barndomskompis till mig var på besök så vi har ätit gott, pratat bröllop (hon ska va tärna), varit vid havet i malmö, festat mm mm.

  • Sundance

    Min plan är att jobba rumpan av mig efter bröllopet så att vi snabbt får ihop pengar till vår bröllopsresa. Men sen ska jag ju erkänna att en hel del av bröllopsplaneringen görs på jobbet så det kommer säkert kännas tomt ändå.

  • Sundance

    Jag vill också ha lite större blomsterarrangemang mitt på våra runda bord. Det blir täta röda rosarrangemang. Grå dukar. Vet dock inte vad för ljus och ljusstakar jag ska ha.

  • Sundance

    Jo, blomsterarrangemang ingår i priset hos oss också men vi fick se arrangemangen de gjort till en 50-årsfest och jag tyckte de var lite små och platta. Rosor på rad på ett lågt fyrkantigt fat bara. Jättefina men jag vill ju ha lite större runda i urnor. Får väl kolla om jag ska lägga på nåt på priset och de fixar det eller om jag ska fixa dem själv.

  • Sundance

    Jag läste för någon vecka sedan, ett reportage i någon av nyhetstidningarna om att vädret i augusti blir bättre och bättre. Att augusti varit väldigt varmt senaste åren och att det verkar vara ett återkommande fenomen. Jag hoppas på det. För jag vill nog inte ändra datumet nu.

  • Sundance
    molnis skrev 2009-08-17 16:35:59 följande:
    Var en av anledningarna till varför vi ej ville ha sommarbröllop, att vi ej ville gå å oroa oss för vädret. Blir lätt att det är strålande sol när man ser allt framför sig i huvudet.Men nu var det så fint i april i år så hoppas ändå lite på ok vårväder men försöker ändå hålla nere förhoppningarna och mer se det som att det blir en bonus om det blir fint. Vi har också blan b för tex brudskålen som man kan ha utanför om det är ok väder.Tror ej man ska oroa sig, se på den här sommaren har ju skiftat varannan vecka. Kommer bli en kanondag även om det regnar och blåser=)Jag skulle nog bli mer frustrerad om jag ändrade datum å det blir kasst väder å det gamla fint än om jag inte ändra...om ni är med
    Det där sista håller jag med om! Shit va grinig jag hade varit!

    Tänkte fråga er här som planerar att bjuda så där en 65 gäster... Hur mycket har ni budgeterat med vad gäller mat och dryck och hur lägger ni upp det? Vad bjuder ni på och var handlar ni och så?
  • Sundance

    Är 3500:- lågt eller högt räknat om man ska hyra frockcoat, byxa, väst, skjorta och plastrong till mannen? Skjortan köper vi kanske iofs...

  • Sundance
    yatzy86 skrev 2009-08-17 17:49:14 följande:
    vi har ca 70 gäster. vi är i en resturanglokal eller vad man säger. De står för mat och alkohol så vi har räknat drycken på ca 20.000 maten går nog på ca 15-17 000 och då ska vi ha buffe. så det skiljer väl rätt mkt om mans edan har en egen lokal och har vanlig catering på priserna kan jag tro.Priset för frockcoaten är nog rätt så bra räknat. Fast här i stan sa det att om man har en kosym sedan innan så kan man använda de byxorna för det finns inga speciella byxor till frockcoaten.Fast nu såg jag vi hade skrivit 2200 för att hyra det men det skiljer sig nog ifrån stad till stad också kanske.
    Vi räknar också på ca 15.000:- för maten. Hoppas att det kan gå ihop, trots att vi planerar att ha 3-rätters och inte buffé. Men jag måste fråga hur er dryck kan landa på 20.000??? Vi budgeterar med 8000 för dryck (tänkte åka till tyskland). Vi är ju i egen lokal så vi fixar dryck själva men nu blir jag orolig att 8000 då bara kommer att räcka till hälften av gästerna.
  • Sundance

    Det där med musiken är riktigt knivigt. För det första ska vi ju ha utomhusvigsel så då behöver vi ju en vettig utomhusanläggning som ger ett bra ljud. Och så någon som sköter musiken. Där inne sedan, på kvällen, lutar det åt en DJ. Förutsatt att vi kan hitta någon som spelar för 3000 fram till 02 i alla fall. Hittar vi ingen så billig blir det nog iPod helt enkelt. Fast jag måste erkänna att det känns lite tråkigare. Har ev lite kontakter för DJ genom de som ska va bartenders. Hoppas att det kan leda till nåt bra. Men återigen är vigseln det svåra. Befarar att det blir rätt dyrt att hyra en anläggning att ha där ute och det blir säkert inte mycket billigare att hyra DJ så länge, om han skulle va med och flytta på alla grejer menar jag.

Svar på tråden Bröllop 2010 nr7