• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Duchess

Om man bläddrar tillbaka några sidor så har jag klippt in texten till psalm 903 i inlägg 249 i den här tråden

Kjell Präst skrev 2009-06-15 04:08:30 följande:

Psalm 903 som heter "Jag tror att Gud är kärleken", som har text av min gamle rektor Sven Hillert och som sjungs på melodin "Den klara sol går åter opp" finns i "Psalmer i 2000-talet" (eller "Det orangea eländet" som en prästkollega surt uttryckte det ) Jag tror att de flesta församlingar (men nu talar jag ur ett storstadsperspektiv) har den boken, så det borde inte vara något problem att få den psalmen på er vigsel.
  • 14e november

Visst kan även brudparet sjunga med i psalmerna under vigseln? Eller blir det konstigt då?

• älskarlivet

Jag sjöng med hur mycket som helst i psalmerna.. Mina föräldrar hörde det enda till första raden.. Skulle kännas konstigt att inte sjunga med!

14e november skrev 2009-06-16 22:08:53 följande:

Visst kan även brudparet sjunga med i psalmerna under vigseln? Eller blir det konstigt då?
  • En till präst

14e november skrev 2009-06-16 22:08:53 följande:

Klart brudparet kan sjunga! Vitsen med psalmsång är ju att ALLA ska sjunga. Någon gång kan något par vara lite för nervöst eller snyftigt för att sjunga loss, men det är ju en annan sak.
  • mammatilltvå

jag bokade kyrka och präst över ett år i förväg. igår, 67 dagar innan vigseln, ringde kantorn och sa att det blivit en dubelbokning och att vi stod utan präst. de skulle göra vad de kunde för att få in någon annan.

jag jobbade och kunde inte prata, men bad min svärmor ringa upp och prata med dem. då visar det sig att "vår" präst bokat in ett par han är bekant med samma dag, fast detta långt efter att vi bokat. han har alltså valt att viga dem istället för oss, fast vi var "först".
    att han inte ens ringde mig själv utan lät kantorn ta det jobbiga samtalet tycker jag var fegt.

när svärmor ringde och fick samma svar sa hon att hon nog skulle ta och ringa prästens chefer och kolla om det verkligen kunde vara rätt att prästen fick välja och vraka och bara ta det han tycker är roligast frågade prästen henne "hotar du mig??" hon sa då nej.

2 timmar senare ringer prästen mig och säger att han viger oss, och att det får lösa sig med det andra paret.

min fråga är alltså, får prästen göra som han gjorde? tycker att det verkar som om han gjort fel, eftersom han tillslut ringer och säger att han viger oss iaf.

• Jeez

Om prästen vill vara ledig eller ha andra arbetsuppgifter än de han är tilldelad en viss dag är det mellan honom och hans arbetsgivare och arbetsledare.

Om man bokar kyrka så är man inte garanterad en viss präst, men man är garanterad präst (om inget annat sagts vid bokningen,meddelats vid bekräftning -detta gäller svenska kyrkans församlingskyrkor) kan man väl kortfattat säga.

Hur och när en präst får meddelande om en viss vigsel varierar dock, på en del ställen får man dem inte (dvs vetskap om dem genom blanketter och bokning) förrän någon månad innan så man kan som präst ha lovat bort sig till vänner och sedan få veta om en vigsel efteråt -det beror på vilka rutiner just den församlingen har. Själv brukar jag alltid se till att få ledigt om jag lovar bort mig "privat" alt. kollar av med bokningen och om man kan stryka just den tiden jag behöver nån annanstans (detta är dodck också något som ska ske i samråd med ens chef).

mammatilltvå skrev 2009-06-17 12:55:49 följande:
    jag bokade kyrka och präst över ett år i förväg. igår, 67 dagar innan vigseln, ringde kantorn och sa att det blivit en dubelbokning och att vi stod utan präst. de skulle göra vad de kunde för att få in någon annan.jag jobbade och kunde inte prata, men bad min svärmor ringa upp och prata med dem. då visar det sig att "vår" präst bokat in ett par han är bekant med samma dag, fast detta långt efter att vi bokat. han har alltså valt att viga dem istället för oss, fast vi var "först". att han inte ens ringde mig själv utan lät kantorn ta det jobbiga samtalet tycker jag var fegt.när svärmor ringde och fick samma svar sa hon att hon nog skulle ta och ringa prästens chefer och kolla om det verkligen kunde vara rätt att prästen fick välja och vraka och bara ta det han tycker är roligast frågade prästen henne "hotar du mig??" hon sa då nej. 2 timmar senare ringer prästen mig och säger att han viger oss, och att det får lösa sig med det andra paret. min fråga är alltså, får prästen göra som han gjorde? tycker att det verkar som om han gjort fel, eftersom han tillslut ringer och säger att han viger oss iaf.
  • Irland

Hej är det någon som vet vad dessa psalmer är på svenska, jag försöker hitta dem i www.bibeln.se men hittar inte......

The Gloria

the Song of Songs 2:8-10.14.16; 8:6-7

A reading from the first letter of St Paul to the Corinthians

A reading from the holy Gospel according to John

tack på förhand

• passionsblomman

Du menar vilka bibelverser det är?

jag skulle tro att den tredje är 1kor:13
    Första korintierbrevet kapitel tretton alltså, kärlekens lov.

"The song of songs" kanske är Höga visan? och så de kapitel och verser som står? Där står ju mkt om kärlek iallafall.

• Irland

Hittade "The Gloria" - Lovsong

Irland skrev 2009-06-17 22:56:04 följande:
    Hej är det någon som vet vad dessa psalmer är på svenska, jag försöker hitta dem i www.bibeln.se men hittar inte......The Gloriathe Song of Songs 2:8-10.14.16; 8:6-7A reading from the first letter of St Paul to the Corinthians A reading from the holy Gospel according to Johntack på förhand
Svar på tråden Fråga prästerna 8