• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst

Personligen tror jag det var denna lilla visa hon läste med sakralt tonfall:

Bä bä svarta get
    var det du som sket?
    Nä, nä, kära kung
    Det var Martin Ljung

• Fjällbruttan

Tack för dagens skratt
    Innebär att jag kommer att leva lite längre!

Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:44:00 följande:

Personligen tror jag det var denna lilla visa hon läste med sakralt tonfall:Bä bä svarta getvar det du som sket?Nä, nä, kära kungDet var Martin Ljung
  • Svanboet

Helt underbart!

Personligen tror jag det var denna lilla visa hon läste med sakralt tonfall:Bä bä svarta getvar det du som sket?Nä, nä, kära kungDet var Martin Ljung
  • Yesh I do

oooh, den kanske man kan översätta till tyska och läsa för släkten från Österrike precis efter att prästen läst en bibeltext på svenska De är redan nu lite purkna över att vi inte vigs i Österrike....

• Fjällbruttan

Då borde de dra på smibanden i alla fall

Yesh I do skrev 2009-06-11 11:23:07 följande:

oooh, den kanske man kan översätta till tyska och läsa för släkten från Österrike precis efter att prästen läst en bibeltext på svenska De är redan nu lite purkna över att vi inte vigs i Österrike....Kjell Präst skrev 2009-06-11 10:44:00 följande:
  • Yesh I do

Hehe det borde ligga nära till hands ja

Fjällbruttan skrev 2009-06-11 11:27:49 följande:
    Då borde de dra på smibanden i alla fall Yesh I do skrev 2009-06-11 11:23:07 följande:
  • xmarsan

Tack för att du livar upp dagen Kjell Präst

• MilaPila

Får man ha fler psalmer än tre, eller blir det för mycket med fyra? Vi ska troligen inte ha någon solosång, och båda släkterna är sångglada.

• Kjell Präst
    MilaPila skrev 2009-06-11 14:58:13 följande:
    Får man ha fler psalmer än tre, eller blir det för mycket med fyra? Vi ska troligen inte ha någon solosång, och båda släkterna är sångglada.
    Visst kan man ha fler psalmer. Präst och organist blir nog glada
Svar på tråden Fråga prästerna 8