• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Nina och Rickard

Tänkte berätta att vi var på vigselsamtal i torsdags och att det gick väldigt bra. Prästen verkade väldigt härlig och var lätt att prata med! Hon var nöjd med vårt val av psalmer också. Så, nu känns det alldeles bra inför vigseln för hon verkar ha koll på allt :) Samtidigt måste jag säga, att där under samtalet så gick det upp för mig en att vi faktiskt SKA GIFTA OSS..det är en verklighet och inte bara nåt vi planerat i teorin! Ja, som prästen sa så har vi valt varandra och det är en väldigt härlig sak!

• passionsblomman

Nuuuuu har jag varit och bevittnat hur Mulle blev Frulle!

Vacker som en dag såklart och jätteroligt att se dem skrida in i kyrkan tillsammans och så rörda och fina!

Jag och Cantaton gjorde vårt bästa när vi sjöng psalmerna Kjell!

• Aleta

Åh vad jag blir avis, synd att man bor så långt bort!

passionsblomman skrev 2009-06-13 23:08:19 följande:
    Nuuuuu har jag varit och bevittnat hur Mulle blev Frulle! Vacker som en dag såklart och jätteroligt att se dem skrida in i kyrkan tillsammans och så rörda och fina! Jag och Cantaton gjorde vårt bästa när vi sjöng psalmerna Kjell!
  • passionsblomman

Ja det är synd! Det hade ju varit superkul att sitta där med dig också!

Och så har jag en massa fina bilder i kameran, men dem kan jag ju inte visa er, det måste ju Frulle få göra själv sedan.
    *sprickfärdig*

Aleta skrev 2009-06-13 23:13:16 följande:
    Åh vad jag blir avis, synd att man bor så långt bort!
  • Kjell Präst
    passionsblomman skrev 2009-06-13 23:08:19 följande:
    Jag och Cantaton gjorde vårt bästa när vi sjöng psalmerna Kjell!
    Det lät säkert både starkt och vackert
  • 20090725

Är förbön och herrens bön samma bön?

eller är det två olika??

• MulleNuh

jaaa jag spricker också och vill se bilder!!

passionsblomman skrev 2009-06-13 23:15:47 följande:
    Ja det är synd! Det hade ju varit superkul att sitta där med dig också! Och så har jag en massa fina bilder i kameran, men dem kan jag ju inte visa er, det måste ju Frulle få göra själv sedan.*sprickfärdig*
  • anski
    20090725 skrev 2009-06-14 16:23:31 följande:
    Är förbön och herrens bön samma bön?eller är det två olika??
    Herrens bön är "Fader vår" och förbön är en bön för er och ert liv tillsammans.
  • Kjell Präst
    20090725 skrev 2009-06-14 16:23:31 följande:
    Är förbön och herrens bön samma bön?eller är det två olika??
    Som anski skriver: Herrens bön är "den bön som jesus lärt oss", som vi säger i kyrkan, dvs "Vår Fader, du som är i himlen" etc.
    Förbönen gäller brudparet och kan läsas eller sjungas.
Svar på tråden Fråga prästerna 8