• rebbe

Maldiverna!

Hej! Vi funderar på Maldiverna i oktober månad som vår honeymoon...Många öar att välja på o rätt stor prisskillnad oxå.Någon som har erfarenhet om var man ska åka o var ni vänt er o bokat er resa?Vill bo lugnt o inte för mycket barn o stök.

• Svar på tråden Maldiverna!
  • sarahkka76

fru Hä skrev 2009-07-13 07:52:39 följande:

Hej!!Jepp. Man betalar 50% inom 10 dagar från bekräftelse och resten på plats. Man får tillnaka alla pengar fram till 30 dagar före ankomst (se deras hemsida, tror inte de tar nån avgift heller) - sjöflyget bokar du också med ön. Fru Hä
    Okej, då gäller det att man har de 50% av pengarna när man bokar med andra ord. Att man får tillbaka alla pengar omman avbokar senast 30 dagar före ankomst låter bra. Skönt att man kan boka flyg med de.
    Ska kolla på deras hemsida igen, hittade inte sist.
  • sarahkka76

Några frågor till... Tar de ngn bokningsavgift på kuredu? Hittar ingenting på deras sida under reservations.
    På deras sida står det att priset är per rum och per natt, men bara för att vara på den säkra sidan, är det per person också?
    Tex O´beach villas AI står 235 EUR, är det alltså två personer per natt. Det måste det väl vara eller?

• fru Hä

Jepp. Det är per rum - alltså för 2 personer. Tror inte de har någon speciell bokningsavgift. Kolla under "Reservations" på deras hemsida. Vill man ligga ute med mindre summa kan man ju boka med Bed&breakfast och köpa till AI när man kommer dit. Fiffigt va? Huvudsaken är ju att rummet är bokat.

Fru Hä

sarahkka76 skrev 2009-07-13 21:00:22 följande:
    Några frågor till... Tar de ngn bokningsavgift på kuredu? Hittar ingenting på deras sida under reservations.På deras sida står det att priset är per rum och per natt, men bara för att vara på den säkra sidan, är det per person också?Tex O´beach villas AI står 235 EUR, är det alltså två personer per natt. Det måste det väl vara eller?
  • Miss Moneypenny

235 EUR låter ju som ett bra pris när AI är inkluderat. Vi betalade nåt liknande för Filitheyo och då var det inte AI. Men som du skriver ovan är väl Filitheyo lite dyrare kanske.

Nu blir man ju sugen på mera Maldiverna ju Kanske får bli Kuredo eller Komandoo nästa gång!

• sarahkka76

fru Hä skrev 2009-07-14 14:54:05 följande:

Jepp. Det är per rum - alltså för 2 personer. Tror inte de har någon speciell bokningsavgift. Kolla under "Reservations" på deras hemsida. Vill man ligga ute med mindre summa kan man ju boka med Bed&breakfast och köpa till AI när man kommer dit. Fiffigt va? Huvudsaken är ju att rummet är bokat.Fru Hä
    Toppen! Då är det bra mkt billigare än att reservera via resebyrån. Ja, så kan man göra, det var fiffigt!Ja, jag var inne på reservations men jag hittar ingenstans där det står. Får fråga de sen då.
  • sarahkka76

Miss moneypenny: ja, det låter bra tycker jag, det är nästan 5000kr mindre än att boka via resebyrån.

• molnis

Funderar lite på de här små planen ut till ön. Mellan vilka tider flyger dem? Läste något om från kl 7? För resan vi kollat upp via vingflex så går vårt plan från Male kl 09.05 när vi ska hem. Hinner man ta ett flyg på morgonen från hotellet eller får man göra det kvällen innan såfall?

Ska ju dubbelkolla när vi bokar sedan men tänkte om ni vet?=)

Jag är ju lite flygrädd å flygsjuk..hur är dessa plan ut till ön??

• fru Hä

Hej!
    Sjöflygplanen flyger bara i dagsljus, så kolla ankomst och avgång. De har inga speciella tider utan flyger allt eftersom det behövs. Mycet välorganiserat. Känn lugnet. En underbar upplevelse!! Se tll att ha med alla kameror. Min mamma, som är rädd ör ALLT tyckte det gickk hur bra som helst. Kan vara lite bullrigt bara, men annar inga problems.

Fru Hä

molnis skrev 2009-07-14 21:15:09 följande:
    Funderar lite på de här små planen ut till ön. Mellan vilka tider flyger dem? Läste något om från kl 7? För resan vi kollat upp via vingflex så går vårt plan från Male kl 09.05 när vi ska hem. Hinner man ta ett flyg på morgonen från hotellet eller får man göra det kvällen innan såfall?Ska ju dubbelkolla när vi bokar sedan men tänkte om ni vet?=)Jag är ju lite flygrädd å flygsjuk..hur är dessa plan ut till ön??
  • Miss Moneypenny

Ja, det var jättehäftigt att flyga över alla små turkosa "kluttar" i vattnet, ser helt overkligt ut. Det kändes väldigt tryggt, men som sagt bullrigt. Vi körde genom ett område med moln och då hoppade det lite och det sög i magen men det kändes ändå säkert och inte farligt.

Vårt sjöflyg hem ville inte åka senare än kl 15 pga blåsigt väder och planet hem gick inte förrän 22.20. Det var ganska segt att vänta så länge så om ni kan försök att inte ta ett plan som går så sent på kvällen.

Vi tog en tur i huvudstan Male men det var inte mycket att se. I alla fall inte i så många timmar.

fru Hä skrev 2009-07-15 11:08:49 följande:

Hej!Sjöflygplanen flyger bara i dagsljus, så kolla ankomst och avgång. De har inga speciella tider utan flyger allt eftersom det behövs. Mycet välorganiserat. Känn lugnet. En underbar upplevelse!! Se tll att ha med alla kameror. Min mamma, som är rädd ör ALLT tyckte det gickk hur bra som helst. Kan vara lite bullrigt bara, men annar inga problems.Fru Hä
  • fru Hä

Jag håller helt med! Qatar har jättebra flygtider; 22.25 från sto - doha, kort mellanlandn sedan - male framme 14.45. Hem 9.30 på morgonen, kort mellis i doha, i sto 19.55 ca. Brukar ha bra priser om man är ute i tid (typ 6 mån innan). Sri Lankan flyger numera direkt från London på lördagar. Bra flight. Swiss Air också, men lite lång mellanlandning i Zurich, sedan direkt - male. UNDVIK att flyga från Male sen kväll, natt. Som Miss Moneypenny sade, inte m att roa sig med.

mvh Fru Hä

Miss Moneypenny skrev 2009-07-15 11:18:54 följande:

Ja, det var jättehäftigt att flyga över alla små turkosa "kluttar" i vattnet, ser helt overkligt ut. Det kändes väldigt tryggt, men som sagt bullrigt. Vi körde genom ett område med moln och då hoppade det lite och det sög i magen men det kändes ändå säkert och inte farligt.Vårt sjöflyg hem ville inte åka senare än kl 15 pga blåsigt väder och planet hem gick inte förrän 22.20. Det var ganska segt att vänta så länge så om ni kan försök att inte ta ett plan som går så sent på kvällen. Vi tog en tur i huvudstan Male men det var inte mycket att se. I alla fall inte i så många timmar.fru Hä skrev 2009-07-15 11:08:49 följande:
  • Fjälbacka 2009

När går sjöflyget hem om man ska med 9.30 planet? Åker då från Komandoo.... Hur säger man till att man ska med eller vet de det från bokningen av MTB?

• fru Hä

De har m bra koll! Planet brukar gå 07.15 vilket betyder att ni är framme ca 7 eftersom KOmandoo är en timme före (känns liiite konstigt!). KOlla om ni måste reconfirm era flygbiljetter, i så fall ordnar de det i receptionen på Komandoo.

När åker ni?

Fru Hä
    Fjälbacka 2009 skrev 2009-07-15 13:28:44 följande:

När går sjöflyget hem om man ska med 9.30 planet? Åker då från Komandoo.... Hur säger man till att man ska med eller vet de det från bokningen av MTB?
  • Fjälbacka 2009

Vi åker 9 november och är 1 vecka på Kuredu och byter sen till 1 vecka på komandoo...
    Aha 1 timmes skillnad ha ha bra att veta :)
    Vi har bokat O villa men det står beach villa på bekräftelsen. Är det samma sak, antar inte. Vilka nummer ska vi ha på Kuredu?

Såg att ni skulle åka igen. Shit va skoj. nionde resan... jag åker till kreta i september först och är glad att det inte är efter Maldiverna då jag kanske inte skulle uppskatta Kreta ha ha

• fru Hä

Gå in på "Book Now" och rulla ner så hittar du info, du kommer även dit via "reservations"-länken på första sidan.
    Fru Hä

sarahkka76 skrev 2009-07-14 16:31:43 följande:
    fru Hä skrev 2009-07-14 14:54:05 följande:
    Toppen! Då är det bra mkt billigare än att reservera via resebyrån. Ja, så kan man göra, det var fiffigt!Ja, jag var inne på reservations men jag hittar ingenstans där det står. Får fråga de sen då.
  • molnis

Har precis bokat och betalt vår bröllopsresa till maldiverna!! Blev lite rädda för ving-flex hade plötsligt höjt med några 1000 men sedan så var dom plötsligt nere på det vi sett innan igen så kanske bara var något strul men vågade inte vela mer så bokade. 43200kr för flyg + 11 nätter i en Beach Villa (tåg t/r sthlm och arlanda express på ca 2000 och transfer t/r till ön tillkommer)i slutet av april.

Hoppas det är ett ok pris, har kikat runt och fått offerter från lite resebolag jag sett här inne och de har vart högre. Kan ju ändras om kronan stärks osv men får strunta i det nu=)

Är fortfarande lite så "har vi valt rätt nu?" men tror det blir kanon! Seychellerna ska vi försöka komma till i framtiden med billigare hotell så då känns detta bäst och säkrast för bröllopsresan!=)

Föresten har läst att solnedgångskryssningen ingått i al innan, det står inte att den gör det nu och det finns ett pris på den. Har den stått med i al tidigare tro? Eller ingår den utan att det står?=)

Vi är inte jätte noga med rums nr men vill ha en o-villa. Ska man vänta tills 3 v innan och maila och önska det?

• molnis

Vi bokade i gårkväll och nu hade dom höjt priset på samma med 2000 + att det stod "på förfrågan" på det boendet vi ville ha så börjar kanske ta slut. Känns skönt att vi bestämde oss=)

Har en liten fråga till. Vi har en låååång (12-01) mellanlandning i Doha. Någon mer som haft det, finns det saker att göra där?

Tack fru Hä för alla svar och tips du gett! Uppskattas jätte mycket! Hjälpt oss massor i valet av resa=)

• fru Hä

Hej!

Ja, det är inte lönt att maila tidigare. Vill ni ha lite bättre strand? Önska 300-333, närmare pool osv? 265-275 ca. (268 bäst av dem). Sunset cruise ingår i AI.

O-villa finast inuti, Koamas Beach Villa har bästa läget, speciellt 201-210.

Ni kommer att ÄLSKA Maldiverna!!! Priset låter jäöttebra. Var nöjda! Vi åker ner (HEM) den 26 mars o stannar 16 nätter i JBV. LOVELY!!!!!!!!!. OM jag får era riktiga namn kan jag lägga ett gott ord för er...vem vet.....

Ang Doha; Kolla om ni inte kan boka deras Oryx Lounge. Kostar inte m men är jättebekvämt m mat, dryck mm Ni blir galna om ni ska lalla runt där i 13 timmar.

Fru Hä

molnis skrev 2009-07-20 11:03:18 följande:
    Har precis bokat och betalt vår bröllopsresa till maldiverna!! Blev lite rädda för ving-flex hade plötsligt höjt med några 1000 men sedan så var dom plötsligt nere på det vi sett innan igen så kanske bara var något strul men vågade inte vela mer så bokade. 43200kr för flyg + 11 nätter i en Beach Villa (tåg t/r sthlm och arlanda express på ca 2000 och transfer t/r till ön tillkommer)i slutet av april.Hoppas det är ett ok pris, har kikat runt och fått offerter från lite resebolag jag sett här inne och de har vart högre. Kan ju ändras om kronan stärks osv men får strunta i det nu=)Är fortfarande lite så "har vi valt rätt nu?" men tror det blir kanon! Seychellerna ska vi försöka komma till i framtiden med billigare hotell så då känns detta bäst och säkrast för bröllopsresan!=)Föresten har läst att solnedgångskryssningen ingått i al innan, det står inte att den gör det nu och det finns ett pris på den. Har den stått med i al tidigare tro? Eller ingår den utan att det står?=)Vi är inte jätte noga med rums nr men vill ha en o-villa. Ska man vänta tills 3 v innan och maila och önska det?
  • molnis

Ok då väntar vi=) Får fundera på hur vi vill bo, tror strand känns viktigare än poolen, att det är rätt lugnt runt villan så kan man hellre ta sig till pool osv när man känner för det.

Är 300 - 333 O-villa?

Vi gillar o-villan bäst eftersom den verkar fin inuti...men de ligger ändå hyffsat ok eller?=) Man kan bada vid dem å så?

Man får inte ta sig in i staden Doha när man är där? Krävs det visum kanske? Annars får det bli lounge med en bra bok!

Du får gärna lägga ett gott ord för oss! Har du någon mailadress så kanske jag kan maila namnen?

Svar på tråden Maldiverna!