• bröllpsplaner

Vad kostar era håruppsättningar?

Har varit och kollat runt lite på vad en håruppsättning ska kosta... Det pris jag fick var ca 2000 kr är det dyrt eller? Vet att en håruppsättning för studentbal kostar 600 kr första timmen sen 300 kr för varje påbörjad timme. Varför denna stora skillnad?

• Svar på tråden Vad kostar era håruppsättningar?
  • Capo

anledningen till att bröllopspriserna stiger är att det ingår en konsultation, det tar mycket längre tid och kräver större skicklighet (då det skall hålla en hel dag). Sedan ser ju priserna olika ut beroende på stad och säsong...men jag (som jobbar inom ämnet) skulle säga att 2000kr låter nästan för billigt för att vara bra. (beroende på var du bor)

• MulleNuh

Fast det där tycker jag är lite bs.
    Inte lägger jag ner mindre tid och engagemang på en vanlig "bal"uppsättning tex än vad jag skulle göra på en bruduppsättning.

Capo skrev 2009-05-16 23:45:10 följande:
    anledningen till att bröllopspriserna stiger är att det ingår en konsultation, det tar mycket längre tid och kräver större skicklighet (då det skall hålla en hel dag). Sedan ser ju priserna olika ut beroende på stad och säsong...men jag (som jobbar inom ämnet) skulle säga att 2000kr låter nästan för billigt för att vara bra. (beroende på var du bor)
  • SagansMamma

Jag betalar 2500 för hår och smink, och då ingår provuppsättning och provsmink. Jag tycker egentligen inte att det är så dyrt om man ser det från deras håll, dra av alla kostnader för material och splitta sen på antal timmar det tog, så blir deras timlön inte speciellt märkvärdig.

• Mailskruttan

På "stan" i småstaden jag bor i så tar de hutlösa 4300 kr för 3 timmars håruppsättning, några hundralappar billigare med enklare frisyr... Hugaligen! Och jag som tänkte släpa dit 3 tärnor också... Obs, ej inkluderat i de 4300 kr! Sminkning ingår ej.

Jag går till min frisör utanför stan som vi alltid gått hos som tar runt 1000 kr, nu har hon höjt så jag vet inte exakt, men då kan man lung ta med småtjejerna utan att bli skinnad. Och hon kommer sminka också.

• MulleNuh

My god!! Ja det var hutlöst det!!!

Mailskruttan skrev 2009-05-17 10:39:37 följande:
    På "stan" i småstaden jag bor i så tar de hutlösa 4300 kr för 3 timmars håruppsättning, några hundralappar billigare med enklare frisyr... Hugaligen! Och jag som tänkte släpa dit 3 tärnor också... Obs, ej inkluderat i de 4300 kr! Sminkning ingår ej.Jag går till min frisör utanför stan som vi alltid gått hos som tar runt 1000 kr, nu har hon höjt så jag vet inte exakt, men då kan man lung ta med småtjejerna utan att bli skinnad. Och hon kommer sminka också.
  • Mizz Zunzhine

De tar ju extra mycket pengar då man säger order brud och bröllop så öka priset markant. Jag var inne hos en frisör och provade en grej, nämnde inte ordet brud eller bröllop och fick priset för en håruppsättning 1100:- Tittade lite försiktigt mot väggen o de tog för bruduppsättning 2300:- och uppåt.

• AIE

Jag kommer betala 2800 kr för min bruduppsättning.
    men jag ska precis som missmijah sätta i extensions + göra slingor och det kommer gå på 5000kr till ...
    Så det blir j-la dyrt men förhoppningsvis värt det!

Lite kul att ha långt hår hela sommaren...

• Vanityfair

Min frisör sa 2600:- vilket jag blev sjukt förvånad över. Hon har ingen lokal som har hög hyra och jag ska inte ha någon avancerad frisyr med varken löshår eller tiaror eller annan smyckning.

Men, men. Det är bäst att det blir bra!

• Lyckan me dig

Jag betalar 1300:- för håruppsättning och 450:- för smink. Då ingår provsminkning och genomgång av frisyren.

• Capo

att mullenuh;

bs är det inte, läs även inlägget från sagans mamma.
    Det ingår konsultation på oftast 1-2 timmar, sedan material (produkter mm), 1,5 timme för uppsättningen på dagen D, hyran för lokalen, plus eventuellt förberedande arbete. Sedan får du även dra bort 60% i olika avgifter. Så vid dagens slut blir det inte så mycket kvar.
    Om jag tar 2300kr för en bruduppsättning så ligger företagets vinst efter alla avgifter och utgifter på ca 400-500kr (om man ej drar bort hyran och timpeng), sedan är det inte hela den summan som betalas ut i lön.. Så vi gör inga hutlösa vinster på er brudar, i alla fall inte jag.

Nu tar jag ju detta ur egen erfarenhet, så hur andra hårstylister och frisörer jobbar får de svara för. :)

• brud27juni

6500 är mitt räknat att kosta, men då är det extentions inräknade. Dock är det inte räknat på tärnans hår eller min mammas..men det lär samanlagr bli en stor post på budgeten. :)

• Geka

Jag betalade 4000:- för oss alla, hela brudföljet när det kom till hår, smink och hjälp med kläder. Samt att dom fixade frukost åt oss innan vi var tvungna att åka.

• MulleNuh

ja jag vet precis... MEN det jag menar är att JAG hade lagt ner lika mycket tid på en "vanlig" uppsättning för tex bal. Den som går på balen vill ju att denna frisyr ska hålla också.
    Sen är det inte sååå vanligt med en konsutlation på 2 timmar.. Men jag tycker det är något det BORDE vara.. Så som du jobbar är ju det ultimata..
    Säger bara vad jag vet om det som sker...

Capo skrev 2009-05-17 18:27:05 följande:
    att mullenuh;bs är det inte, läs även inlägget från sagans mamma.Det ingår konsultation på oftast 1-2 timmar, sedan material (produkter mm), 1,5 timme för uppsättningen på dagen D, hyran för lokalen, plus eventuellt förberedande arbete. Sedan får du även dra bort 60% i olika avgifter. Så vid dagens slut blir det inte så mycket kvar.Om jag tar 2300kr för en bruduppsättning så ligger företagets vinst efter alla avgifter och utgifter på ca 400-500kr (om man ej drar bort hyran och timpeng), sedan är det inte hela den summan som betalas ut i lön.. Så vi gör inga hutlösa vinster på er brudar, i alla fall inte jag.Nu tar jag ju detta ur egen erfarenhet, så hur andra hårstylister och frisörer jobbar får de svara för. :)
Svar på tråden Vad kostar era håruppsättningar?