• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Telis

Tinga, oh det var nåt sånt som jag var så orolig för, jag trodde inte att ni var på semester redan utan att det var nåt annat. Stackars, stackars lilla du! Och stackars lillkillarna som har det så jobbigt med maten.

Man vill ju tro att mat är en sån mänsklig drift att det bara går per automatik, det är otroligt att ni ska behöva kämpa så med något som borde vara så lätt och lustfyllt.

Stoooooor kram och kom tillbaka och klaga precis hur ofta du vill!!! Massive Hug

• Tinga

Ore - nä, näringslösningen är ju tänkt som en kortsiktig hjälp till att boosta viktuppgången. (Vilket den faktiskt gjort, åtminstone för Puff, som gått upp 450 g på tre veckor. Fast det har ju varit medan han fortfarande ätit vettigt med gröt och puré; om de mängderna minskar nu kommer ju viktuppgången inte att bli lika stor framöver.)

• kängu

Tinga, vännen!! *kramar om* Det låter som att du och maken har det otroligt tungt just nu.
    Angående Piff- det finns ingen möjlighet att ni kan få hem någon form av slemsug? (vet inte hur mkt det används men vet att det finns) Det är ju obehagligt för dom när man suger upp slemmet men det kanske ändå är bättre än att vara slemmig hela tiden? Sen tänkte jag också på bärsjal/sele, har ni någon sådan som ni kan bära honom i när han kinkar/slemmar? Ni har säkert redan tänkt på det men tipsar ändå. Är ju lättare för slemmet att komma upp då han är i upprätt ställning.

Puff- en temporär lösning kanske skulle kunna vara att göra "pure" av näringslösningen, dvs förtjocka den med t.ex. Thick 'n' Easy? Så får han näringslösningen som han gillar, men i "fast" form så att säga? Förmodligen är detta en övergående fas, och han kommer inte alltid att föredra näringslösningen men förstår att det känns otroligt frustrerande!!!!

• Tinga

Vad goa ni är som låter mig klaga så mycket jag vill! Jag försöker ju att låta bli att vältra mig alltför mycket i eländet, fast ibland måste man pysa ut lite också.

Telis - risken är överhängande att det inte blir någon semester alls om det fortsätter på det här viset. Ska man lägga tid och pengar på en resa vill man ju ha ut något av den också; inte bara kräk, sömnbrist och gnäll.

Kram till er allihop, som försöker muntra upp mig!

• kängu

Då kan man ju även blanda den förtjockade näringslösningen med t.ex. gröt, eller pure! Så får han lite av varje liksom...

Hur var det förresten med reflux, visst var det nån av pojkarna som har det? Låter onekligen som att de är väldigt lättkräkta båda två, kanske behövs ytterligare en koll eller justering av medicinerna?

Sen vill jag säga att ni är SÅ duktiga du och maken!!! Det måste vara fruktansvärt jobbigt för er! Tänker på er och skickar många, långa styrkekramar!!!!!

• BrudSommar2006

Tinga, stackare, att det aldrig tar slut med eländet för er del! Fast det vänder ju förr eller senare men så synd att det verkar bli senare för er del. Hur gamla är de nu? Hur länge tänkte ni vara hemma med dem? Flera saker som strulade med Iris löste sig nämligen när hon började på dagis.

Lapinette, ja visst är de söta de små trollen men så busiga.

• Tinga

Kängu - tack för dina förslag! Vad gäller slemsug så sögs ju killarna med jämna mellanrum under tiden på neo, men där är man av uppfattningen att risken är att man hamnar i en ond cirkel, med ökad slembildning, om man suger för mycket, så jag vet inte om de är så intresserade av att ordna en slemsug? Har iofs inte frågat (än). Jag tror att vi avvaktar helgen ochhar det inte blivit bättre då får vi be om mer hjälp på måndag (Piff har fått slemlösande medicin sen i tisdags, så det kanske är för kort tid för att den ska ha hunnit verka?)

Vad gäller Puff har vi tänkt tanken att åtminstone göra gröten på närinslösning istället för vatten. Visste inte att man kunde förtjocka näringslösningen i sig till gröt, men det var ju en bra idé. Ska följa upp den nästa vecka när vi ska till neo igen.

Det är Piff som har en del refluxproblem, men han får numera Losec för att lindra det. Å andra sidan kräker han så mycket just nu, så frågan är hur mycket Losec som egentligen blir kvar i magen på honom och hinner ha någon verkan?

• Fru E

Tinga-och jag som trodde att ni var på semester usch vad tungt när de båda strular! Håller med Kängu om att prova att blanda näringslösningen i något annat så att det blir en annan konsistens av det. Det fungerar inte med slemlösande??

Akupunkturen hjälper olika snabbt för olika personer liksom allt annat. Han har sagt att det kan dröja upp till någon månad (tolkar jag som 3-4 kanske) innan det blir något pyre. Men så länge hade jag nog inte tänkt vänta med tiden. Men kanske boka den till september iaf så att vi får två månader till. Vi har ju redan tagit proverna, kollat ÄL och simmare och provat Pergo så det som återstår är väl spolning av äggisarna om de gör det här nere med och sen vet jag inte.

• BrudSommar2006

Tinga, alltså, jag förstår att ni har mycket värre problem än vad vi hade med Iris, det var inte så jag menade!!! Men Iris vägrade äta hemma och drack mest välling men sedan så åt hon på dagis. Hoppas så att kräkningarna slutar så att ni får komma iväg på er efterlängtade semester!

• Tinga

BS - jo, man tror ju hela tiden att nu; nu löser det sig, men icke. Pojkarna är 14 månader (11 korrigerat) och vi ska vara hemma med dem i ett år till. Jag har också hört att dagis är en bra lösning på vissa problem, men t ex känns en ökad infektisonrisk inte som något bra alternativ för våra, redan från början, känsliga barn.

Svar på tråden Livets stora och små frågor