Muffala skrev 2009-04-05 10:20:06 följande:
uff!Nu blir det till att få ur sig lite besvikelse, var på middag i Fredags hos föräldrarna och så kom diskussionen upp om hur man ska gå in i kyrkan.Min blivande man och jag har sagt att vi vill inte ses innan vigseln, utan att min pappa följer mig till altaret, men nu så var det mycke rynk på näsan och "neeh det är ju inte svenskt", sånt gör man ju bara i amerikanska filmer bla bla bla..Fan! blev så himla ledsen, vad har folk med att göra om vad vi vill och tycker..
Innan man blir besviken och så på föräldrar och alla som vill lägga sig i. Har ni pratat med prästen??
Vi ser väldigt mycket med filmer med bröllop i att vi faktiskt inte riktigt kan den svenska traditionen och vad kyrkan står för.
Jag fick fråga min präst om hon tyckte att det var ok att vi pussades. Och det får vi fast efter att hon gett korstecknet. Det är igentligen ingen puss i svensk tradition heller.
Vi sitter här och planerar och planerar, men när vi kommer ut i verkligheten så kanske vi gör andra väldigt ledsna också. Så innan saker bestäms så fråga dem det också berör, de som arbetar med det, de som har tron och våra traditioner i färskt minne.
Ps min mamma blev förvånad att pappa inte skulle leda mig. men vi ska göra allt på det traditionella sättet. Även hålla upp hand i handen i axelhöjd när vi går in.