• Muffala

Besviken

uff!
    Nu blir det till att få ur sig lite besvikelse, var på middag i Fredags hos föräldrarna och så kom diskussionen upp om hur man ska gå in i kyrkan.

Min blivande man och jag har sagt att vi vill inte ses innan vigseln, utan att min pappa följer mig till altaret, men nu så var det mycke rynk på näsan och "neeh det är ju inte svenskt", sånt gör man ju bara i amerikanska filmer bla bla bla..

Fan! blev så himla ledsen, vad har folk med att göra om vad vi vill och tycker..

• Svar på tråden Besviken
  • Hemlig2009

Men väljer man att vigas kyrligt så får man väl också förstå att det inte kan ske på ert sätt?! Så fungerar det väl överallt i samhället?

Vill man utforma sin egen vigsel så får man gifta sig borgerligt helt enkelt.

Milib skrev 2009-04-05 11:53:05 följande:
    tycker det är tragiskt att svenska kyrkan kan neka en och ha sin vigsel exakt som man själv väljer... Jag vill själv att min pappa ska föra mig fram till altaret så jag kan förstå TS att hon är besviken...
  • passionsblomman

HUR kan det vara tragiskt att en kyrka har en ritual de föler och som de inte ändrar på hur som helst?

Jag tycker det tragiska är att så många verkar tro att vigseln är något helt privat personligt som man regisserar och bestämmer själv.
    Gör en egen ritual då och gift er som det passar just er, men gå inte till ett trossamfund då och säg "dumma er som inte vill viga efter våra idéer"

Vad gäller ts så är det ju alltid en besvikelse om man sett något framför sig som fint och så delar inte andra den uppfattningen. Det lär hända fler gånger. Men ibland kanske det är en tankeställare, att andra faktiskt inte håller med?
    Det är väl bra att era föräldrar står för vad de tycker?

Milib skrev 2009-04-05 11:53:05 följande:
    tycker det är tragiskt att svenska kyrkan kan neka en och ha sin vigsel exakt som man själv väljer... Jag vill själv att min pappa ska föra mig fram till altaret så jag kan förstå TS att hon är besviken...
  • Milib

Okej tragiskt var kanske en starkt ord och jag är medveten om att när man gifter sig i kyrkan följer man en viss ceremoni som man inte kan ändra på... Och det är okej
    Det jag tyckte var konstigt är att man väljer ju idag att gifta sig och då tycker oxå jag att man själv ska ha rätt att välja hur man går in i kyrkan vare sig det är tillsammans med sin blivande make eller med sin pappa...

• Milib

för ska jag vara helt ärlig så visste jag faktiskt inte att det var en kontroversiell fråga ens... då alla i min släkt och familj har gift sig på det viset

• passionsblomman

Okej, ja då står du inför att få ny vetskap knan jag ju säga...

Det är nämligen så att många ser det som väldigt fint att just svenska kyrkan verkligen värnat om att visa att brud och brudgum går in tillsammans och med lika värde, istället för alla de ritualer runt om i hela världen där det ofta är emr symbolik runt artt bruden smyckas och lämnas över från sin familj till en ny, utan mycket mer uppgift den dagen än att se ut och framstå som ett riktigt bra kap.

Därför är det många som tycker det är bedrövligt att det kommit någon slags nyromantikskt skimmer runt att bruden ska ledas och överlämnas av sin pappa.

Frågan brukar leda till långa och bitvis rätt upprörda trådar här på bt.

Milib skrev 2009-04-05 12:16:02 följande:
    för ska jag vara helt ärlig så visste jag faktiskt inte att det var en kontroversiell fråga ens... då alla i min släkt och familj har gift sig på det viset
  • Milib

okej man ska ju lära sig nått nytt varje dag... Men som jag skrev tidigare så gör man ju själv ett aktivt val idag när man väljer att gifta sig och även om det kan ses som gammalmodigt så vill jag ändå att min pappa ska föra mig fram till altaret jag får helt enkelt leta en kyrka/präst som tycker att det är okej för alla kan väll inte tycka att det är helt förlegat eller?

• Celeste97

Muffala skrev 2009-04-05 10:20:06 följande:

Fan! blev så himla ledsen, vad har folk med att göra om vad vi vill och tycker..
    Om ni tänker involvera din pappa i en annorlunda vigselakt så tycker jag nog att han har rätt att tycka till om det. Det kan ju inte kännas bra heller för er om han känner sig tvingad till en handling han inte trivs med, inte sant? Lyckligtvis finns det ju flera smarta alternativ, ta en titt på Aletas tips ovan t.ex!
  • passionsblomman

Nej det tycker jag ärligt talat inte att du ska! Jag tycker du ska ta dig en fundeerare på att svenska kyrkan ALDRIG ens historiskt gjort på det sättet och att man från kyrkans håll faktiskt uppmanar /rekommenderar präster att neka överlämning. Sedan är regelverket sådant i kyrkanatt det är väldigt få saker som är uttalade förbud för prästerna, men det är inte samma sak som att det är okej från kyrkans håll.

Jag tycker det bästa är att visa respekt för det samfund man gifter sig i och anamma de ritualer som gäller där.
    Det är inte en gammalmodighet du vill genomföra, utan en i sverige högst nymodig ritual.

Milib skrev 2009-04-05 12:32:54 följande:
    okej man ska ju lära sig nått nytt varje dag... Men som jag skrev tidigare så gör man ju själv ett aktivt val idag när man väljer att gifta sig och även om det kan ses som gammalmodigt så vill jag ändå att min pappa ska föra mig fram till altaret jag får helt enkelt leta en kyrka/präst som tycker att det är okej för alla kan väll inte tycka att det är helt förlegat eller?
  • MammaMiaa

Jag  och mina brudnäbbar ska gå in själv. Min M2B kommer att stå framme vid altaret med sin bestman och vänta på oss tjejer. Men jag tycker att bli över lämnad av en nära manlig person är underbar sed.

• Fru PB

när vi gifte oss och denna frågan kom upp sade jag: Aldrig i mitt liv! Ingen äger mig. JAg ska gå in med min blivande man!

MEN!!! JAg accepterar och kränker inte dom som vill gå in med sin far. Dom ser kanske inte på det sättet som vi andra gör. Utan mer att jag vill ha min pappa brevid mig som ett stöd eller bara för att få ha sin pappa där så att han med får vara med på en hörna av bröllopet. Annars så är det mest mammorna som är med om man säger så.

Jag hjälper min vän att planera hennes bröllop. Hon vill bli inledd av sin pappa och hon frågade prästen och det var inga problem. Därefter sin pappa och han blev jätte glad.

Nu får hon sitt bröllop precis som hon har drömt om.

Sen om ens pappa tänker annorlunda och inte gillar iden så får man ju acceptera det.

Svar på tråden Besviken