• Muffala

Besviken

uff!
    Nu blir det till att få ur sig lite besvikelse, var på middag i Fredags hos föräldrarna och så kom diskussionen upp om hur man ska gå in i kyrkan.

Min blivande man och jag har sagt att vi vill inte ses innan vigseln, utan att min pappa följer mig till altaret, men nu så var det mycke rynk på näsan och "neeh det är ju inte svenskt", sånt gör man ju bara i amerikanska filmer bla bla bla..

Fan! blev så himla ledsen, vad har folk med att göra om vad vi vill och tycker..

• Svar på tråden Besviken
  • Hemlig2009

Varför inte en nära kvinnlig släkting i så fall?

Hur kommer det sig att alla helt plötsligt står närmare sin pappa än sin mamma? Förstår att det är olika i varje familj men på BT verkar varje brud som ska ha överlämning just stå sin pappa närmast, lite märkligt måste jag säga, he he...

MammaMiaa skrev 2009-04-05 12:48:35 följande:
    Jag  och mina brudnäbbar ska gå in själv. Min M2B kommer att stå framme vid altaret med sin bestman och vänta på oss tjejer. Men jag tycker att bli över lämnad av en nära manlig person är underbar sed.
  • Kajsalisan

Men är det inte väldigt klassiskt att fäder och döttrar har ett speciellt band, lika så mödrar och söner? Så det är väl inte så himla konstigt? Tycker man märker det, speciellt om man har bröder. Att de har lättare att linda mamma runt lillfingret och döttrar sina fäder. HUR det kommer sig har jag ingen aning om.. Men det är ju dock ingen ovanligt.

Och som någon sa, mödrarna är ju oftast ganska involverade i bröllopet tillskillnad från fäderna. Jag ska också bli överlämnad. Dock gifter jag mig inte inom Svenska kyrkan eftersom jag har full respekt för att de inte gör så.

Men har man en idé om att bli överlämnad måste ju den som skall lämna över, oavsett om det är mamma, syster, bror eller pappa vara med på det hela. Annars får man gilla läget och tänka om

• Besservvisser

Gah.

Lite Bridezillavarning här....

Bara för att DU vill ha det på ett visst sätt betyder inte alls att alla MÅSTE rätta sig efter dina fasoner, bara för att det är DIN dag och DU bestämmer.

• Ore

Fast, om din pappa ska vara delaktig så är det väl lämpligt att kolla om han vill vara det, innan du bestämmer att han ska vara det...?

• SecretOne

Jag har varit på flera bröllop i svenska kyrkan där fadern överlämnar bruden och brudgummen står vid altaret. Men det är väl egentligen inte det som ditt inlägg handlar om utan att föräldrarna inte gillade idén?
    Det blir kanske svårt att få din pappa att överlämna dig om han inte tycker det är en god idé. Låt det mogna hos honomm och ta upp diskussionen igen om ett tag, då kanske han tänker annorlunda.

• Cesium
    Kajsalisan skrev 2009-04-05 14:17:43 följande:
    Men är det inte väldigt klassiskt att fäder och döttrar har ett speciellt band, lika så mödrar och söner?
    Vet inte om jag riktigt håller med, men ändå, då kan man fråga sin varför det är långt många fler fäder som leder sina döttrar än mödrar som leder sina söner. Traditionen är ju att fader leder dotter och det har ett ganska tydligt ursprung. Som man kan tycka olika om hur man ska ställa sig till idag.

TS: Jag hoppas att du och din blivande make kan hitta ett sätt att gå in i kyrkan ni båda blir nöjda med. Som tidigare föreslagits kan ni ses först till vigseln hur som helst, bara det att alla gäster inte kan dela detta med er, men ni kan samtidigt istället få en minnesvärd stund tillsammans innan vigseln.
  • Cesium

Kajsalisan: Jag vill bara säga att jag läst hela ditt inlägg och att du i resten av det tar upp både varför man vill ta in just pappan i ceremonin och att man kan gå in i olika konstellationer. Jag var egentligen inte ute efter att dra upp något just du sa, utan att problematisera det här med att det alltid är far och dotter. Kunde inte låta bli fastän jag inte borde, för det finns andra trådar att göra det i.

• tonårsmorsa

I många kyrkor finns sidoingångar där du och din man kan komma in var för sig från varsitt håll. Då behöver ni ju inte ses innan utan möts i mitten av kyrkan iför allas blickar. Sen kan ni gå tillsammans fram till altaret och visa just det som svenska kyrkan står för: att vigseln ingås frivilligt och att du inte överlämnas från en förmyndare till en annan.

• Suss o Jonas

Att jg vill att min pappa följer med mig fram för alltaret har inget med åhon överlämning att göra överhuvudtaget.
    Jag vill vandra upp för alltargången för min M2B att beskåda mig i min vackraste skepnad.
    Men jag kommer vara enormt nervös och kommer vilja att pappa är där för att stödja mig.
    Vi funderar även på att just låta min M2B:s mamma vandra in tillsammans med honom när han går in i kyrkan.

• Luucie

Jag tänker lägga mig i lite såklart...Det brukar ju vara samma personer som diskuterar denna fråga fram och tillbaka ..och så dyker det upp nån ny stjärna som missat alla tidigare 228 trådar. Men jag tröttnar aldrig på att framföra min åsikt om det hela

Jag tycker att vi ska kämpa för att den gamla tråkiga betydelsen av brudöverlämning hamnar i graven!

Om man har lyckats med det i USA så borde vi kunna lyckas med det här?! Eller?! (USA tar jag som exempel för att det är så väldigt mycket större än Sverige..ifall nu någon tänkt börja skrika protester om att vi minsann inte är USA!)

Det pratas mest om den negativa innebörden att man "leds" fram eller "ges" bort. Att man byter förmyndare..så tråkigt.

I USA är bruöverlämning en symbol för familjens välsignelse av äktenskapet.
    Och varför just fadern lämnar över och inte mamma, moster, kusin etc...det är för att visa sitt accepterande av brudgummen som nu kommer att vara den viktigaste manliga personen i dotterns liv.
    Ja och så är det väl? I allafall i mitt liv är min man den viktigaste mannen i mitt liv.

Det behöver inte vara så dåligt och fult som vi försöker få det att fortsätta vara, i lilla Sverige...

Svar på tråden Besviken