• emelieochlinus

    efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?

    jag behöver lite hjälp!

    Vi kommer byta efternamn i samband med bröllopet,
    och planerar att åka på honeymoon direkt (närmaste dagarna) efter bröllopet. Är det någon som vet hur man då fixar med pass med det nya namnet med så kort varsel?
    Kan man beställa det i förväg, innan bröllop och genomfört namnbyte, så att man kan få ut det och ta med sig det på resan?

    Någon som vet??

  • Svar på tråden efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?
  • Flisa80
    nni skrev 2009-03-17 21:30:45 följande:
    Flisa80 och Red Scarlet; Okej, vi skriver alla namn iaf, har redan fyllt i. Ska skicka pappren imorgon. Har 5 namn sedan ist för 4...
    Oj, vad många namn!
  • Westmans

    Res i ditt nuvarande namn!
    Gör inte som vi gjorde och bokade resan i nya namnet, på en resa till USA!
    Som tur var så kunde flygbolaget göra en kommentar om att jag just gift mig i deras datasystem.
    Funkar inte bra med ett namn på biljetten och ett i passet.

  • MissieA

    Ursäkta om jag lånar tråden lite, men vi gifter oss 9 maj och åker på bröllopsresa den 24 juni. Vi har redan bokat biljetten på mitt "nya namn", tror ni att jag kommer hinna få mitt nya pass?

  • Flisa80

    Är det bara jag som behöver skriva på namnändringsblanketten? Inte min blivande?? Jag tycker det ser ut som om bara jag behöver skriva på...

  • Flisa80
    Jämtlandstaus skrev 2009-03-16 22:27:46 följande:
    hindersprövningen måste ju skickas in innan bröllopet. byter nån av er till den andres efternamn så måste detta så klart göra efteråt.jag bytte efternamn innan jag gifte mig till ett släktnamn, så då gäller det att hindersprövningen har samma namn som det man själv har.
    Det står ju på blanketten om namnändring att den ska skickas senast i samband med vigseln. Hur menar du när du säger att det ska skickas in efter??

    Jag blir bara mer och mer förvirrad av detta.
  • Toblerone

    Hur länge tar det innan efternamnsbytet går igenom?
    Får man hem papper på att det är gjort?

  • propp
    Toblerone skrev 2009-03-22 14:16:42 följande:
    Hur länge tar det innan efternamnsbytet går igenom? Får man hem papper på att det är gjort?
    För mig tog det exakt 2 veckor innan namnändringen gick igenom och då får man ett registerutdrag hemskickat från Skattemyndigheten. Nya papper för körkort kom samtidigt... Det mesta andra fick jag fixa med själv...förutom Lindexkortet...det kom ett nytt hem i brevlådan efter bara några dagar!
  • Flisa80
    propp skrev 2009-03-22 14:32:53 följande:
    För mig tog det exakt 2 veckor innan namnändringen gick igenom och då får man ett registerutdrag hemskickat från Skattemyndigheten. Nya papper för körkort kom samtidigt... Det mesta andra fick jag fixa med själv...förutom Lindexkortet...det kom ett nytt hem i brevlådan efter bara några dagar!
    Menar du två veckor efter vigseln eller två veckor efter att du hade skickat in blanketten?
  • propp
    Flisa80 skrev 2009-03-22 15:00:30 följande:
    Menar du två veckor efter vigseln eller två veckor efter att du hade skickat in blanketten?
    Två veckor efter vigseln...vet inte när vår vigselförrättare skickade in papprena...men säkert bara någon dag efter vigseln.
  • Camilla Lewin

    Jag har samma problem som "emelieochlinus"

    Jag pratade med skatteverket och de sa att om jag vill åka på resan i mitt "nya" efternamn måste resa, pass, biljetter och allt ha mitt nya efternamn. Vid vanligt sätt så skickar vigselförättaren in bevis på vigsel och sen får man ordna med sitt nya namn. Gick tydligen INTE att ordna med i förväg. Däremot så kan man vända sig till patentverket och registrera nytt efternamn innan och då kostar det 1500:-, väntar man är det gratis. Då funkar det!! Lycka till

  • Flisa80
    propp skrev 2009-03-22 15:17:37 följande:
    Två veckor efter vigseln...vet inte när vår vigselförrättare skickade in papprena...men säkert bara någon dag efter vigseln.
    Tack.
  • anne på grönkulla

    problemet med den lösningen är väl att det inte alls är säkert att man har rätt att registrera sig i makens namn innan man är gift. Alltså är det inte säkert att det går ändå.

    Och självklart kan man inte få idhandlingar i ett namn man inte heter än. Det finns massor med kriminella som skulle vilja dra nytta av ett sånt kryphål om det fanns!

    Camilla Lewin skrev 2009-03-22 16:34:12 följande:


    Jag har samma problem som "emelieochlinus"Jag pratade med skatteverket och de sa att om jag vill åka på resan i mitt "nya" efternamn måste resa, pass, biljetter och allt ha mitt nya efternamn. Vid vanligt sätt så skickar vigselförättaren in bevis på vigsel och sen får man ordna med sitt nya namn. Gick tydligen INTE att ordna med i förväg. Däremot så kan man vända sig till patentverket och registrera nytt efternamn innan och då kostar det 1500:-, väntar man är det gratis. Då funkar det!! Lycka till
  • Ore
    Flisa80 skrev 2009-03-22 14:14:37 följande:
    Det står ju på blanketten om namnändring att den ska skickas senast i samband med vigseln. Hur menar du när du säger att det ska skickas in efter??Jag blir bara mer och mer förvirrad av detta.
    Man kan mycket väl skicka in blanketten om namnändring samtidigt som man skickar in blanketten om hindersprövnin. Då registreras det att man ska byta namn i samband med en vigsel, senare. Och när vigselintyget sedan skickas in så byts namnet direkt...

    Det går dock lika bra att skicka in blanketten efter att man är gift, men då tar det ju litet längre tid...
  • Flisa80

    Vi har nu pratat med skatteverket och de sa att vi skulle vänta med att skicka in namnändringsblanketten tills efter vi kommit hem från Baliresan (som vi åker på onsdagen efter bröllopet). Inte innan, för att undvika trassel under resans gång.

  • emelieochlinus

    tack för alla tips. Det verkar smidigast att åka i sina gamla namn om jag förstår er rätt.

  • foma09

    Vi har ansökt om namnändring och skatteverket sa att namnändringen inte går igenom förrän prästen skickat in vigselbevis och det kan ju vara en lite lång process där så om man åker på bröllopsresa snabbt efter bröllopet ska det inte bli några problem...

Svar på tråden efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?