• emelieochlinus

efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?

jag behöver lite hjälp!

Vi kommer byta efternamn i samband med bröllopet,
    och planerar att åka på honeymoon direkt (närmaste dagarna) efter bröllopet. Är det någon som vet hur man då fixar med pass med det nya namnet med så kort varsel?
    Kan man beställa det i förväg, innan bröllop och genomfört namnbyte, så att man kan få ut det och ta med sig det på resan?

Någon som vet??

• Svar på tråden efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?
  • Happyasahippo

Man ansoker om namnandring i samband med hindersprovningen (och man kan andra sitt namn oavsett om man ar gift eller skiljd eller vad som helst).

For ca 7 ar sen funkade det sa att man kunde ansoka om nytt pass i det nya namnet innan man gifte sig och sen hamta ut det med kopia pa vigselbeviset. Detta var viktigt for mig da eftersom jag bodde utomlands och behovde det nya passet direkt. Funkade jattebra! Kan vara vart att ringa Polisen och fraga om det ar viktigt.

• Hubba

Namnändringen går inte igenom förrän prästen har skickat in vigselbeviset... förutsatt att du ska ta din makes namn...

• Happyasahippo

Man far vigselbeviset i orginal och det kan man ta med sig for att bevisa att man gift sig till de som "maste veta" sa att saga. Namnandringen anger man ju att den sker i samband med brollopet sa det ar ens eget val. Men som sagt tidigare var det i alla fall inget problem att fa ut ett nytt pass 2 dagar efter brollopet...

• Flisa80
    Hubba skrev 2009-03-16 22:37:39 följande:
    Namnändringen går inte igenom förrän prästen har skickat in vigselbeviset... förutsatt att du ska ta din makes namn...
    DÄR kom det avgörande. Nu har jag fattat allt. Jag bugar och bockar. Eller niger egentligen om man ska vara korrekt! Tack!
  • anne på grönkulla

Det går inte numer att ansöka i förväg - passen görs mot en databas där rätt namn inte kommer upp förrän det ändrats i folkbokföringen. Det tar 5 arbetsdagar att få det nya passet, från ansökningsdagen.

Happyasahippo skrev 2009-03-16 22:41:03 följande:
    Man far vigselbeviset i orginal och det kan man ta med sig for att bevisa att man gift sig till de som "maste veta" sa att saga. Namnandringen anger man ju att den sker i samband med brollopet sa det ar ens eget val. Men som sagt tidigare var det i alla fall inget problem att fa ut ett nytt pass 2 dagar efter brollopet...
  • Happyasahippo

När ändrades det Anne? Vore jättebra att veta! Tidigare skiljde det sig fran kommun till kommun ocksa..

• Red Scarlet

Fritidsresor sa till mig att så länge det står samma sak på PASSET som på flygbiljetten spelade det ingen roll, vi kunde vara borta 4veckor utan att det hade betydelse. Det är passet och flygbiljetten som ska stämma överens, det är ingen som kollar att det stämmer överens med svenska skatteverket när man är borta på semester precis under/efter namnbytet.

Själv byter jag både förnamn och efternamn efter vigseln, jag kommer att få det sjukt struligt..men det får jag ta itu med när jag kommer hem från min bröllopsresa ;)

• Red Scarlet
    Hubba skrev 2009-03-16 22:32:40 följande:
    Hindersprövningen måste du skicka in innan bröllopet för annars får du inte lov att gifta dig... skicka den i god tid... den gäller i 4 månader...
    Eh en fråga bara: ger man inte hindersprövningen till prästen så att denne skickar in den tillsammans med vigselbeviset efter vigseln? Eller har jag missuppfattat allt?
  • Hubba

Red Scarlet: Hindersprövningen skall skickas in innan och sedan får du en bekräftelse som ska tas med till vigselförättaren.

Svar på tråden efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?