• emelieochlinus

efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?

jag behöver lite hjälp!

Vi kommer byta efternamn i samband med bröllopet,
    och planerar att åka på honeymoon direkt (närmaste dagarna) efter bröllopet. Är det någon som vet hur man då fixar med pass med det nya namnet med så kort varsel?
    Kan man beställa det i förväg, innan bröllop och genomfört namnbyte, så att man kan få ut det och ta med sig det på resan?

Någon som vet??

• Svar på tråden efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?
  • nni

En fråga jag "vet" svaret på men vill förtydliga mig själv! Ni som skickat in hindersprövning visst ska man skriva sitt förnamn och efternamn som fullständigt NUVARANDE namn. Inte nuvarande mellannamn där också? Utan bara för och efternamn.

• nni

alltså det står under nuvarande fullständigt namn förresten! Hjälp!

• nni

Jo fullständigt namn e alla namn såklart! Var inget, hehe

• Flisa80

Ja nog borde ju fullständigt namn innebära både för- mellan- och efternamn...

• emelieochlinus

vad synd... då får vi åka som ms och mr istället för mrs och mr som jag hade velat

anne på grönkulla skrev 2009-03-17 14:56:11 följande:

Det går inte numer att ansöka i förväg - passen görs mot en databas där rätt namn inte kommer upp förrän det ändrats i folkbokföringen. Det tar 5 arbetsdagar att få det nya passet, från ansökningsdagen.
  • Red Scarlet
    Hubba skrev 2009-03-17 17:24:20 följande:
    Red Scarlet: Hindersprövningen skall skickas in innan och sedan får du en bekräftelse som ska tas med till vigselförättaren.
    Aah ja bekräftelsen har jag redan.. blev lite svettig där ett tag ;)
  • Red Scarlet
    nni skrev 2009-03-17 18:17:36 följande:
    Jo fullständigt namn e alla namn såklart! Var inget, hehe
    Jag skrev bara våra för- och efternamn och vi fick en godkänd bekräftelse ändå :7
  • hujjedamejj

Vi åker 5 dagar efter bröllopet, resan är redan bokad. Jag var in till polisen och frågade just om detta, vilket namn jag skulle resa i, och jag skulle inte hinna få mitt nya pass med mitt nya efternamn. Så därför skulle jag resa i mitt "fröken" namn. Sen hade jag upp till ett halvår på mig och fixa nytt pass! Jag tyckte också att det var surt, ville gärna åka i mitt nya namn... som mr och mrs =)

• nni

Flisa80 och Red Scarlet; Okej, vi skriver alla namn iaf, har redan fyllt i. Ska skicka pappren imorgon. Har 5 namn sedan ist för 4...

Svar på tråden efternamnsbyte och bröllopsresa direkt efter bröllopet. Hur göra med pass?