• Plummis83

Gemensam ekonomi eller inte....

Har funderat länge på varför man blir lite dumförklarad för att man inte har gemensam ekonomi!

Vi har bestämt oss för att inte ha gemensam ekonomi pga många saker men ändå så håller folk på att tycka att det är världens dummaste grej för man har ju tänkt leva ihop osv... Ja, kan man inte leva ihop resten av livet fast man inte har gemensam ekonomi?

Vi har gjort så att vi har ett gemensam konto där vi sätter in lika mkt varje månad och vi har varsitt kort kopplat till det konto! Sen har vi ett gemensamt sparkonto som vi även sätter in lika mkt på!!
    Vi delar på allting som har med hushållet att göra och hundarna!

Resten är våra egna pengar!
    Vi har båda varsitt tidskrävande fritidsintresse som även kostar, så varför ska han sitta å betala för min häst eller jag för hans stora intresse? Varför skulle han behöva betala för jag vill träna på gym men inte han? Vi har även varsin bil som vi själva betalar allting på!

Så alla ni som har gemensam ekonomi, varför är det en självklarhet att ha gemensam ekonomi för att man tänkt leva ihop resten av livet??

• Svar på tråden Gemensam ekonomi eller inte....
  • Sesamy

Vi bidrar oxå lika mycket till de gemensamma utgifterna och det gemensamma sparandet. Vi använder oss inte av millimeterrättvisa... Ibland bjuder han på restaurang, ibland jag osv. Det jämnar ut sig.
    När jag haft extremt dåligt med pengar stod han för mer.
    Men jag skulle tycka det var jobbigt att ha helt gemensam ekonomi. Jag vill inte betala när han kommer på att han behöver en ny dator - fast vi har två fungerande - eftersom det är hans stora intresse. Precis som han antagligen inte vill stå för att jag ska träna på gym, eller köpa nya skor fast jag egentligen inte behöver några.

Kan förövrigt säga att mina föräldrar har betalt allt gemensamt och haft gemensamma lån och allting - men egna pengar sen. Det har varit jätteviktigt för min mamma - eftersom hon är en sparare medan min far varit en slösare. Hon mådde bättre av att kunna spara pengar på egen hand...
    O jag har aldrig upplevt några konflikter kring pengar hos mina föräldrar... Fast det inte alltid varit fett.
    Nu har vi barn flyttat och de har det okej ställt... Men behåller sitt system, för de mår bättre av det.

Inget måste väl vara rätt eller fel? Huvudsaken är väl att man gör som man mår bra av själv?
    Eller?

• Plummis83

Är ju det jag oxå tycker!! Jag är mest irriterad över att det enligt många måste vara en självklarhet att ha gemensam ekonomi bara för man tänkt leva ihop och ska gifta sig! Visst, det kanske funkar för de, men inte för alla och det verkar inte folk förstå!!

Sesamy skrev 2009-03-03 10:13:55 följande:
    Vi bidrar oxå lika mycket till de gemensamma utgifterna och det gemensamma sparandet. Vi använder oss inte av millimeterrättvisa... Ibland bjuder han på restaurang, ibland jag osv. Det jämnar ut sig. När jag haft extremt dåligt med pengar stod han för mer. Men jag skulle tycka det var jobbigt att ha helt gemensam ekonomi. Jag vill inte betala när han kommer på att han behöver en ny dator - fast vi har två fungerande - eftersom det är hans stora intresse. Precis som han antagligen inte vill stå för att jag ska träna på gym, eller köpa nya skor fast jag egentligen inte behöver några. Kan förövrigt säga att mina föräldrar har betalt allt gemensamt och haft gemensamma lån och allting - men egna pengar sen. Det har varit jätteviktigt för min mamma - eftersom hon är en sparare medan min far varit en slösare. Hon mådde bättre av att kunna spara pengar på egen hand... O jag har aldrig upplevt några konflikter kring pengar hos mina föräldrar... Fast det inte alltid varit fett. Nu har vi barn flyttat och de har det okej ställt... Men behåller sitt system, för de mår bättre av det. Inget måste väl vara rätt eller fel? Huvudsaken är väl att man gör som man mår bra av själv? Eller?
  • didis

Varför lägga en värdering i folks undringar? Jag tycker förståss att vårt system är det smidigaste men lägger ingen värdering i hur andra gör, är bara nyfiken på hur det fungerar.

Jag hoppas du inte tycker jag dumförklarar dig för det är inte min mening - att folk gör annorlunda än vad jag själv gör innebär ju inte automatiskt att de är dumma. Men jag kan vara nyfiken på deras val och lösningar.

• Plummis83

Ja, alla har sina lösningar och val i varje förhållande och det är ok! Men sen verkar det finnas de som tycker att alla måste ha gemensam ekonomi bara för man ska gifta sig, varför?
    Jag tyckte oxå det var roligt att höra hur andra gör men inte att det ska vara en självklarhet bara för att man gifter sig och att de inte förstår hur andra inte kan göra så osv...

didis skrev 2009-03-03 10:47:00 följande:
    Varför lägga en värdering i folks undringar? Jag tycker förståss att vårt system är det smidigaste men lägger ingen värdering i hur andra gör, är bara nyfiken på hur det fungerar. Jag hoppas du inte tycker jag dumförklarar dig för det är inte min mening - att folk gör annorlunda än vad jag själv gör innebär ju inte automatiskt att de är dumma. Men jag kan vara nyfiken på deras val och lösningar.
  • Hedebris

vi har ett konto där alla pengarna kommer in.

vi betalar alla räkningar från det kontot. Vi har en budget på allt som ska betalas. och kommer överrens om vad vi ska göra för pengarna som blir över

• Duchess

En anledning till att de flesta väljer att ha gemensam ekonomi är ju att gifta makar enligt lagen ska ha samma levnadsstandard. Om en av parterna tjänar mycket mer än den andre, och man har separat ekonomi, så kan det bli knepigt att ha samma levnadsstandard.

Men att någon lösning skulle vara rätt för alla, det tror jag inte på. Alla är olika.

• Pärlan2009

Jag tycker det viktigaste är att man har pratat igenom det här ordentligt med sin partner. Kommer man överens och båda två tycker att det känns rättvist finns det ju inga problem.

Skaffar man barn/har barn kan det vara ett tillfälle att stämma av ytterligare hur man tänker kring pengar. Det är också viktigt att man diskuterar försäkringar för att se till att saker och ting fungerar även om det allra värsta skulle hända och ngn skulle bli sjuk eller dö. Jaa, jag vet! Ingen vill tänka på det men snälla gör det medan ni är kära och lyckliga!

Se gärna över pensionssparande också. Särskilt om ngn av er ska vara föräldraledig under längre period, då kan det vara bra att komplettera upp den personens pensionssparande.

Kram till alla blivande fruar/män.

• anja1661

jag blev gravid efter 2månaders dejting och då började vi leta lägenhet. ca 3månader innan dottern föddes flyttade vi ihop på riktigt och från och med den dagen har vi haft gemensam ekonomi. det funkar bäst för oss...nu har vi 2barn, 2 katter och 1 hund. vi betalar det som ska betalas och alla e nöjda!!!

• Ore
    Duchess skrev 2009-03-03 13:40:35 följande:
    En anledning till att de flesta väljer att ha gemensam ekonomi är ju att gifta makar enligt lagen ska ha samma levnadsstandard. Om en av parterna tjänar mycket mer än den andre, och man har separat ekonomi, så kan det bli knepigt att ha samma levnadsstandard.
    Inte alls svårt att lösa, den som tjänar mest betalar mer av de gemensamma kostnaderna helt enkelt. I vårt fall skulle det betyda att den som tjänar mest för över mer pengar till det kontot som används för gemensamma räkningar och inköp.
  • Betty Boop augusti2009

Ser att flera som har delad ekonomi säger att det dels är pga att ni vill lägga pengarna på olika saker. Kanske en förklaring är att ni är väldigt olika och inte kompromissar.
    Jag och min m2b köper givetvis också olika saker men det är inte så att vi frågar varandra om lov. Hittar jag ngt snyggt köper jag det men jag överdriver inte. Hitta han ngt han vill ha köper han det.
    Det är inte så att vi varje månad köper jättedyra saker som kan irritera den andre i slutänden, ja om man håller på sådär år efter år. Det är väl inte så vanligt heller.
    Så en anledning kanske helt enkelt är att vi kompromissar och är ganska lika.

• Duchess

Det funkar såklart att göra så. För vår del är det bättre att ha gemensamt lönekonto och separata konton för fickpengar. Då slipper maken gå in och föra över olika summor till mig varje månad. Han är dessutom på resande fot vissa perioder, så det är inte alltid han har internettillgång när räkningarna ska betalas.

Ore skrev 2009-03-03 14:10:16 följande:
    Inte alls svårt att lösa, den som tjänar mest betalar mer av de gemensamma kostnaderna helt enkelt. I vårt fall skulle det betyda att den som tjänar mest för över mer pengar till det kontot som används för gemensamma räkningar och inköp.
  • didis

Gemensamt konto vet jag itne om jag vill ha...

Ibland när folk skall betala hos mig säger de - "oj frugan/maken har visst varit o handlat o tömt kontot!"

Själv har jag inte heller sådan järnkoll att jag alltid vet hur mycket jag har på kontot. Pinsamt nog så tänker jag, är det slut där så tar jag nästa kort.

• Ore
    Duchess skrev 2009-03-03 14:25:20 följande:
    Det funkar såklart att göra så. För vår del är det bättre att ha gemensamt lönekonto och separata konton för fickpengar. Då slipper maken gå in och föra över olika summor till mig varje månad. Han är dessutom på resande fot vissa perioder, så det är inte alltid han har internettillgång när räkningarna ska betalas.
    Vi har alltså ett gemensamt konto, och från våra lönekonton har vi automatisk överföring på en viss summa varje månad. I vårt fall 5000 kr/månad och person. Räknar vi med att det kommer gå åt mer så för vi över ytterligare pengar dit, men detta täcker de vanliga kostnaderna. Vi har varsitt kort kopplat till det kontot. Plus varsitt eget kort till våra lönekonton, alltså. Vi skulle kunna ha varsin dosa till det gemensamma kontot, men tycker det räcker med en... Den av oss som brukar betala räkningarna har en dosa alltså.
  • tempest

Om jag får säga min mening så tycker jag att delad ekonomi, känns som ditt och mitt väldigt mkt(iaf de jag har erfarenhet av)

• Ore
    tempest skrev 2009-03-04 10:21:12 följande:
    Om jag får säga min mening så tycker jag att delad ekonomi, känns som ditt och mitt väldigt mkt(iaf de jag har erfarenhet av)
    Vad är delad ekonomi för dig? För mig är det att man tar gemensamt ansvar för utgifterna. Hur man ordnar det med konton hit och dit är ju av mindre betydelse, egentligen.

Och är det ett problem med ditt och mitt? Mycket av det man spenderar pengar på blir ju uppdelat i "ditt" och "mitt" ändå. Skor, kläder och annat.

Det är sådana grejer som ändå bara används av en person, som vi betalar från våra separata konton.
  • tempest

Problemet med ditt och mitt är att jag ansser det som ett fel sätt och att det lätt uppstår tjaffs, från jag gör vad jag vill med mina pengar m.m

Är man långt gånget i ett förhållandet så tycker jag att de ska finnas vårt och inte mitt och ditt.

Om du köper ett par skor och han betalar det och du sedan betalar något annat så blir det endå +-0

• Ore
    tempest skrev 2009-03-04 10:46:22 följande:
    Problemet med ditt och mitt är att jag ansser det som ett fel sätt och att det lätt uppstår tjaffs, från jag gör vad jag vill med mina pengar m.mÄr man långt gånget i ett förhållandet så tycker jag att de ska finnas vårt och inte mitt och ditt. Om du köper ett par skor och han betalar det och du sedan betalar något annat så blir det endå +-0
    Vi har inget som helst tjafs, men ändå tycker du att du kan avgöra att vårt sätt är fel, och att vi borde göra på ett annat sätt?
  • tempest

Nej det sa jag inte jag det är bara vad jag anser, inga invändningar emot ert sätt. Alla är vi olika, detta är bara vad jag tycker om det hela.

Absolut inte menat som ett påhopp alls.

Jag har kanske dåliga erfarenheter utav det, vilket gör att jag ser det på ett annat sätt. Så länge man är överrens med den man bor ihop med så är allt bra.

• Hedebris

delad ekonomi för mig är_ Du betalar för ditt, jag betalar för mitt. Detta är mina pengar, detta är dina pengar.

gemensam ekonomi är som det låter. Då man har hand om pengarna och utgifterna tillsammans

Svar på tråden Gemensam ekonomi eller inte....