• Plummis83

Gemensam ekonomi eller inte....

Har funderat länge på varför man blir lite dumförklarad för att man inte har gemensam ekonomi!

Vi har bestämt oss för att inte ha gemensam ekonomi pga många saker men ändå så håller folk på att tycka att det är världens dummaste grej för man har ju tänkt leva ihop osv... Ja, kan man inte leva ihop resten av livet fast man inte har gemensam ekonomi?

Vi har gjort så att vi har ett gemensam konto där vi sätter in lika mkt varje månad och vi har varsitt kort kopplat till det konto! Sen har vi ett gemensamt sparkonto som vi även sätter in lika mkt på!!
    Vi delar på allting som har med hushållet att göra och hundarna!

Resten är våra egna pengar!
    Vi har båda varsitt tidskrävande fritidsintresse som även kostar, så varför ska han sitta å betala för min häst eller jag för hans stora intresse? Varför skulle han behöva betala för jag vill träna på gym men inte han? Vi har även varsin bil som vi själva betalar allting på!

Så alla ni som har gemensam ekonomi, varför är det en självklarhet att ha gemensam ekonomi för att man tänkt leva ihop resten av livet??

• Svar på tråden Gemensam ekonomi eller inte....
  • didis

Om din man blir arbetslös eller byter till ett betydligt sämre avlönat jobb då? Hur mycket skall ha behöva "dra ner" på sina kostnader innan du säljer hästarna?

Jag antar att din man vill att du behåller dina hästar och är beredd att göra uppoffringar för att du skall behålla dem trots dålig ekonomi. På samma sätt antar jag att du inte vill att din man skall leva på nudlar bara för att du skall behålla hästarna och betala dem med dina pengar. Alltså - till syvende o sist spelar det förhoppningsvis ingen roll hur ekonomin är fördelad. Den man älskar hoppas jag alla unnar ett minst lika gott liv som man själv har.

Plummis83 skrev 2009-03-02 18:42:32 följande:
    En sak är då säkert, jag kommer aldrig sluta med hästar och sälja min häst!! Har jag lyckas hittills så ska det inte vara några problem nu när vi är 2 som delar på hushållet och jag dessutom jobbar nästan heltid!! Är ju just därför vi har delad ekonomi utöver hushållet å hundarna. Den ena hunden är dessutom egentligen min men min m2b ser den hunden som även hans nu när vi har en hund gemensamt oxå. Innan vi skaffade den andra hunden betalade jag allting själv på den första hunden!
  • Rebellen75

Jag tror att det går bra att ha delad ekonomi så länge man inte har barn. Sedan blir det naturlig att ha gemensam för det går aldrig att dela allt rättvist. ( framför allt när man är föräldrarledig, då är man inte rik ) Vi bor i hus, en bil och tre barn. Vi har alla pengar gemensamt.

Har en bekant som har delad ekonomi fast de är gifta och har barn men jag tycker de överdriver med mina och dina pengar. När de går på restaurang t ex betalar de var för sig vill han ha vin tar han det och hon får köpa det hon vill ha. sen får hon låna av honom när pengarna är slut.

Mina jobbarkompisar som har delad ekonomi tyckte jag kunde köpa en EGEN bil för mina pengar. Vadå mina pengar??? Vi får ju ändå sämre ekonomi tillsammans. ( pratade om att vi behövde en till men inte hade råd )

Alla får göra som de vill bara det känns rätt

• Plummis83

Först å främst så har jag bara 1 häst!!

För det andra så har min m2b ett jobb som han knappast blir av med å skulle han bli det så har han kontakter å kan ordna nytt jobb men det skulle då betyda flytt!!

För det tredje så har jag en underbar familj som stöttar mig å ställer upp om det nu skulle krisa med hästen, plus att jag är omtyckt i stallet att jag skulle få betala stallhyran när jag har råd!!

• Plummis83

men om vi nu vill leva på detta sätt, varför är det så himla fel i allas ögon???

Pratade med en arbetskamrat och hon å hennes man lever exakt som vi gör och då har hon 3 barn så det funkar visst!!

• Plummis83

Men vi är inte så att det blir rättvis å orättvis!! Ibland betalar han restaurangbesök och ibland gör jag det, är inte något sånt där nu har jag betalat si och så mkt så får du betala så mkt nästa gång osv... Det kan jag förstå om folk hänger upp sig på men vi gör inte det. Den som kan betala gör det osv. Ibland är det han och ibland är det jag!!

Rebellen75 skrev 2009-03-02 19:35:14 följande:
    Jag tror att det går bra att ha delad ekonomi så länge man inte har barn. Sedan blir det naturlig att ha gemensam för det går aldrig att dela allt rättvist. ( framför allt när man är föräldrarledig, då är man inte rik ) Vi bor i hus, en bil och tre barn. Vi har alla pengar gemensamt. Har en bekant som har delad ekonomi fast de är gifta och har barn men jag tycker de överdriver med mina och dina pengar. När de går på restaurang t ex betalar de var för sig vill han ha vin tar han det och hon får köpa det hon vill ha. sen får hon låna av honom när pengarna är slut.Mina jobbarkompisar som har delad ekonomi tyckte jag kunde köpa en EGEN bil för mina pengar. Vadå mina pengar??? Vi får ju ändå sämre ekonomi tillsammans. ( pratade om att vi behövde en till men inte hade råd )Alla får göra som de vill bara det känns rätt
  • ElinPierre

Vi gör som du TS- delar upp alla gemensamma räkningar, sätter in lika mycket pengar på sparkontot och gör sen vad vi vill med resten av pengarna. Detta sätt började vi med först efter ett tag. P gillar att shoppa prylar och jag gillar att spara, det går inte riktigt i hop i en gemensam ekonomi och innebär bråk, iallafall för oss!

Vi skulle säkert kunna göra det på annorlunda sätt, men egna pengar är ett måste för att undvika bråk!

• allehanda
    ElinPierre skrev 2009-03-02 20:39:20 följande:
    , men egna pengar är ett måste för att undvika bråk!
    varför,varför skall man bråka om pengarna?Vi har haft gemensam ekonomi i snart 20 år,och vi har tagit oss genom arbetslöshet,barnledigheter,sjukdomar,bra dagar och sämre dagar.Det går utmärkt men det är klart,tjocktv-n har vi kvar utlandsresorna har varit obefintliga men vi är överens om vart pengarna skall gå.Nämligen till oss och våra barn nu,idag,här.
  • ElinPierre

Hos oss handlar det om just det- att vi inte är överrens om det. Och än så länge har vi inte barn, då kanske vi känner det annorlunda!

Pierre vill ha sina prylar, när vi hade allt gemensamt blev jag tjatig som inte tyckte att vi skulle köpa det han ville, och han fick dåligt samvete.

Funkar perfekt, och detta är ju vårt sätt att INTE bråka..

allehanda skrev 2009-03-02 22:16:07 följande:
    varför,varför skall man bråka om pengarna?Vi har haft gemensam ekonomi i snart 20 år,och vi har tagit oss genom arbetslöshet,barnledigheter,sjukdomar,bra dagar och sämre dagar.Det går utmärkt men det är klart,tjocktv-n har vi kvar utlandsresorna har varit obefintliga men vi är överens om vart pengarna skall gå.Nämligen till oss och våra barn nu,idag,här.
  • Plummis83

Är ju lite samma här!! Min m2b älskar att gå på auktioner å såna saker medans jag inte alls är intresserad utav sånt! Jag köper hellre saker till mig lr djuren! Fast stora saker pratar vi igenom och sånt! Vi har en del möbler som han köpt på auktion men det har han gjort efter samtycke ifrån mig!

ElinPierre skrev 2009-03-02 22:19:17 följande:
    Hos oss handlar det om just det- att vi inte är överrens om det. Och än så länge har vi inte barn, då kanske vi känner det annorlunda!Pierre vill ha sina prylar, när vi hade allt gemensamt blev jag tjatig som inte tyckte att vi skulle köpa det han ville, och han fick dåligt samvete.Funkar perfekt, och detta är ju vårt sätt att INTE bråka..
  • Ore

Jag och maken kanske skulle kunna vara överens om vad vi ska köpa, om vi hade haft helt gemensam ekonomi, och att "nu behöver jag vinterjacka och har hittat en som kostar så mycket", och "nu köper vi en ny dator". Men lika naturligt som det verkar vara för vissa, lika krångligt verkar det vara för mig. Jag har hellre mina egna pengar, och väljer själv om jag har råd att köpa det ena eller det andra just då.

Sedan har vi inte haft några som helst problem med ojämna inkomster av ena eller andra anledningen. Det som händer är ju att den som tjänar mest lägger in mer till det gemensamma kontot, och vi båda har mindre mängd "egenpengar".

Svar på tråden Gemensam ekonomi eller inte....