• Plummis83

Gemensam ekonomi eller inte....

Har funderat länge på varför man blir lite dumförklarad för att man inte har gemensam ekonomi!

Vi har bestämt oss för att inte ha gemensam ekonomi pga många saker men ändå så håller folk på att tycka att det är världens dummaste grej för man har ju tänkt leva ihop osv... Ja, kan man inte leva ihop resten av livet fast man inte har gemensam ekonomi?

Vi har gjort så att vi har ett gemensam konto där vi sätter in lika mkt varje månad och vi har varsitt kort kopplat till det konto! Sen har vi ett gemensamt sparkonto som vi även sätter in lika mkt på!!
    Vi delar på allting som har med hushållet att göra och hundarna!

Resten är våra egna pengar!
    Vi har båda varsitt tidskrävande fritidsintresse som även kostar, så varför ska han sitta å betala för min häst eller jag för hans stora intresse? Varför skulle han behöva betala för jag vill träna på gym men inte han? Vi har även varsin bil som vi själva betalar allting på!

Så alla ni som har gemensam ekonomi, varför är det en självklarhet att ha gemensam ekonomi för att man tänkt leva ihop resten av livet??

• Svar på tråden Gemensam ekonomi eller inte....
  • Plummis83

Det skulle jag oxå vara skepiskt till!! Om vi åker nånstans tillsammans så tar vi förstås en bil men inte kräver den andra bensinpengar utav en för det. Åker vi till mina hemtrakter (70 mil enkel resa) så brukar vi dela på det men inte precis jämnt upp, tankar varannan gång typ!

Men vi har ju delad ekonomin pga våra stora fritidsintressen.

Shortvalleywoman skrev 2009-03-02 05:09:01 följande:
    För oss är det självklart att alla pengar är våra pengar. Men det betyder ju inte att det är fel att göra på nåt annat sätt. Min sambo är dock skeptisk till vissa av sina arbetskamrater som har delad ekonomi med sina sambor. Speciellt en kille som tycker att hans sambo blir skyldig honom bensinpengar för att han gett henne skjuts. (Hon har bara flyttat 45 mil för att bo ihop med honom, har inte körkort och hittar inte överallt...)
  • didis

Bara man är överens sinsemellan spelar det väl ingen roll hur man gör?

Jag tycker mest det verkar krångligt att ha "mina" pengar och "dina" men det är jag det.

Man är skyldig att leva på samma ekonomiska nivå när man är gifta och hur man llöser det kan variera, det ena är inte mer rätt än det andra.

När det gäller hobbies resonerar jag såhär; antingen har familjen råd med det och då betalar vi det solidariskt eller så har vi itne råd med det och då är det bara att sluta. Vissa perioder har jag större utgifter än maken och vissa perioder är det tvärtom. Räknar man med ett långt liv tillsammans jämnar det nog ut sig såsmåningom!

• Ore
    Plummis83 skrev 2009-03-01 16:21:13 följande:
    Har funderat länge på varför man blir lite dumförklarad för att man inte har gemensam ekonomi!Vi har bestämt oss för att inte ha gemensam ekonomi pga många saker men ändå så håller folk på att tycka att det är världens dummaste grej för man har ju tänkt leva ihop osv... Ja, kan man inte leva ihop resten av livet fast man inte har gemensam ekonomi?Vi har gjort så att vi har ett gemensam konto där vi sätter in lika mkt varje månad och vi har varsitt kort kopplat till det konto! Sen har vi ett gemensamt sparkonto som vi även sätter in lika mkt på!!Vi delar på allting som har med hushållet att göra och hundarna!Resten är våra egna pengar!Vi har båda varsitt tidskrävande fritidsintresse som även kostar, så varför ska han sitta å betala för min häst eller jag för hans stora intresse? Varför skulle han behöva betala för jag vill träna på gym men inte han? Vi har även varsin bil som vi själva betalar allting på!Så alla ni som har gemensam ekonomi, varför är det en självklarhet att ha gemensam ekonomi för att man tänkt leva ihop resten av livet??
    Vi har exakt samma system. Funkar kanonbra för oss. När vi under en period hade ojämna inkomster så satte vi in olika mycket på det gemensamma kontot, så att det jämnade ut sig ändå. Och även om jag absolut inte missunnar min man saker som han vill ha, och vice versa, så är det ganska skönt att veta vilka pengar jag har att röra mig med, och planera för vad jag vill göra med mina pengar...
  • chokladflingan

TS det du beskriver skulle jag nog kalla gemensam ekonomi. Även om man har vissa pengar som man kallar sina egna. jag och min man har inte riktigt gemensam ekonomi än, vi tar det lite bit för bit, men målet är att ha det så som ni har det.

• Plummis83

Inte enligt många andra och inte av oss heller då vi bara delar på hushållet å hundarna!! vi sätter in lika mkt på sparkontot som går till gemensamma saker som bröllopet å senare resor!!

chokladflingan skrev 2009-03-02 10:47:16 följande:
    TS det du beskriver skulle jag nog kalla gemensam ekonomi. Även om man har vissa pengar som man kallar sina egna. jag och min man har inte riktigt gemensam ekonomi än, vi tar det lite bit för bit, men målet är att ha det så som ni har det.
  • Plummis83

En sak är då säkert, jag kommer aldrig sluta med hästar och sälja min häst!! Har jag lyckas hittills så ska det inte vara några problem nu när vi är 2 som delar på hushållet och jag dessutom jobbar nästan heltid!! Är ju just därför vi har delad ekonomi utöver hushållet å hundarna. Den ena hunden är dessutom egentligen min men min m2b ser den hunden som även hans nu när vi har en hund gemensamt oxå. Innan vi skaffade den andra hunden betalade jag allting själv på den första hunden!

didis skrev 2009-03-02 08:20:40 följande:
    Bara man är överens sinsemellan spelar det väl ingen roll hur man gör?Jag tycker mest det verkar krångligt att ha "mina" pengar och "dina" men det är jag det.Man är skyldig att leva på samma ekonomiska nivå när man är gifta och hur man llöser det kan variera, det ena är inte mer rätt än det andra.När det gäller hobbies resonerar jag såhär; antingen har familjen råd med det och då betalar vi det solidariskt eller så har vi itne råd med det och då är det bara att sluta. Vissa perioder har jag större utgifter än maken och vissa perioder är det tvärtom. Räknar man med ett långt liv tillsammans jämnar det nog ut sig såsmåningom!
  • Betty Boop augusti2009

Plummis83: Om dina pengar tar slut och du vill ha ngt eller ni ska göra ngt hur blir det då? Lånar han dig pengar? Säg t ex att din man föreslår att ni ska ut och äta....dina pengar är slut...vad händer?

• Betty Boop augusti2009

Min man tjänar mycket mer än jag, ska han då kunna göra mycket mer än jag? Resa mer, köpa finare kläder.....

• nni

Vi har haft gemensam ekonomi under flera år sedan vi blev sambos och fortsätter självklart så efter vi gift oss. Känner att vi är rättvisa mot varandra så funkar bäst och är lättast såhär.
    Lån seperata eller gemensamma hjälps vi åt med, för drar ju båda nytta av det vi lånat båda två.
    T ex CSN lån; jobb i framtiden, bra för båda.
    Ett annat ex; om nu en av oss ska lägga flera tusen på en personlig sak, är det nästa gång den andres tur...eller så får det vara ett undantag och den det gäller sparar. Det säger ju sig själv. Som tur e har vi samma principer.

• allehanda

Hur gör ni,som har delad ekonomi, när tonåringarna ramlar in i era liv?Mina kostar just nu skjortan och det funkar inte med dina och mina pengar här inte.Alla pengar är våra och ungdomarna är duktiga på att äta,växa så det knakar och roa sig.

Svar på tråden Gemensam ekonomi eller inte....