• lottis77

Regler för gästernas klädsel vid bröllop

Hej!
    Vi sitter nu och formulerar texten på inbjudan. Vi är nu lite förvirrade angående gärsternas klädsel. Hr läst någonstans att det är bröllopsföljet som anger tonen för hur uppklädda gästerna ska vara. Jag kommer att ha en klänning med släp, min blivande man frack, bestman kommer att ha uniform och tärnorna knälånga finklänningar med tyll längst ner. Ska vi skriva klädsel: kavaj eller mörk kostym? Kan man skriva klädsel: kavj/mörk kostym för att det ska bli ett mellanting? Hmmmm, tycker det här blev svårt...

• Svar på tråden Regler för gästernas klädsel vid bröllop
  • Blina

Klädkoden "kostym" står ju t.o.m. med här på BT klädkodssida. Då gäller samma klädsel som om man skriver "kavaj". Jag vill inte att nån ska komma i jeans och kavaj-jacka (varit med om det på ett bröllopp med "kavaj-kod")men ljus kostym går bra eftersom det är sommarbröllop. Så jag skrev "kostym". Folk får väl fråga...

• lottis77
    marriage09 skrev 2009-02-26 09:27:46 följande:
    TS, förlåt att jag lånar din tråd lite men jag har ett liknande problem fast tvärtom =) Min m2b skall ha kavajbyxor, skjorta med uppkavlade ärmar , hängseln, slips och hatt på sig (han är ursnygg i det) och jag skall ha en "fräck" bröllopsklänning, sydd i thaisiden med en massa tyll, vit i botten men med färginslag också. Vi gifter oss utomhus på sommaren och jag funderar faktikst på att vara barfota eller ha ett par väldigt nedtonade sandaler på mig. Hur som helst, vi vill att våra gäster skall vara finklädda och har funderat på texten "herrar kavaj/kostym valfri färg och damer klänning valdfri sort". Vi skulle helst vilja att herrarna kom i kostym fast utan jackan(dvs byxor, skjorta, slips) men hur skriver vi det. Eller funkar det att gästerna är klädda i kostym fast inte min m2b är det?? Vill verkligen att det skall vara fint och lite uppklätt på vårt bröllop men inte för uppklätt/stelt... Förvirrad....Fortsätt nu svara på TS:s frågor också självklart!
    Vi kan dela tråd! På ett bröllop jag var på hade de skrivit finklädsel som klädsel. Skulle man kanske kunna skriva så?
    Vi skickade iväg inbjudningsbeställningen igår och det blev kostym/kavaj. Eftersom vi hittade den benämningen här:
    www.brudobrollop.se/festen/kladsel.htm
    Tack red scarlet!!
    Våra vänner och familj får höra av sig om de blir alltför förvirrade. Tack för alla tips och råd, visste väl att man kan lita på er!Kram
  • tågjäntan

Vi skrev något i stil med Kavaj och citerade vad som nyligen hade stått i Metro om detta. SEdan sa vi att det viktigaste är att de är snyggt klädda (eller hur vi uttryckte det) eftersom det är bröllop och fest.
    För någon som aldrig klär upp sig är det kanske stort att ha en skjorta och ett par snygga jeans. För andra som gillar att klä upp sig så tar de gärna på sig något finare.

• Snäckan08

Kanske för att "kostym" inte är en klädkod . Följande klädkoder finns:

Kavaj
    Mörk Kostym (vilket innebär kort klänning)
    Högtidsdräkt (vilket innebär långklänning)

Allt annat är folk som själva hittar på och blandar. Man kan absolut inte blanda de olika koderna, som t ex kavaj/mörkkostym. Det är förvirrande för gästerna som varken för klä sig finare eller mindre fint än vad som anges i klädkoden.

Det är dock ok att t ex brudgummen har frack, medan klädkoden är mörk kostym

Red Scarlet skrev 2009-02-25 18:26:42 följande:

Kostym är ingen egen klädkod, vart har du fått det ifrån?
  • Snäckan08

Kavaj-kod är inte kostym. Det är kavaj med udda byxa.
    t ex en mörk kavaj med beiga byxor.

ClaraH skrev 2009-02-26 09:38:54 följande:
    Jag tror ni bör skriva mörk kostym eller kavaj. Kavaj var ju förr mörk kostym men har väl med tiden ändrats till att innebära kostym. Eller tror ni att kavaj skulle uppfattas som kavaj med udda byxor av gästerna?
  • Hemlig2009

Jo, traditionellt sett är just Kavaj klädkoden för kostym. Numera är det "okej" med udda byxa men ursprungligen var det det inte.

Snäckan08 skrev 2009-02-26 15:03:39 följande:
    Kavaj-kod är inte kostym. Det är kavaj med udda byxa.t ex en mörk kavaj med beiga byxor.
  • Snäckan08

Nej, men om man skriver så i en inbjudna är det så det kommer uppfattas. Så vill man ha kostym ska man skriva mörk kostym

• Hemlig2009

Håller inte med, kan man inte klädkoderna som gäst så hoppas jag att man tar reda på det.

Det är väl av denna anledning man ofta ser en förklaring i infobladen när man blir bjuden till bröllop. Det är väl bra tycker jag, då kan ju alla till nästa bröllop eller fest.

• Snäckan08

Jag menade att det kanske inte är så många som vet att kavaj förr betydde kostym, idag betyder det just kavaj och byxa

jag tycker också att folk bör veta vad en klädkod innebär, annars får man kolla upp det. man ska inte behöva förklara sin klädkod i inbjudan.

• Hemlig2009

Det här hittade jag på nätet:

"Vid bröllop är fortfarande Kavaj mörk kostym."

• Red Scarlet

Men det står ju olika saker överallt på nätet uppenbarligen, då är det väl isåfall bättre att man har något som man faktiskt hör på NAMNET vad det är. Alltså KOSTYM. Haha. Jag håller stenhårt fast vid det. Och om BT säger att Kostym är en klädkod varför skulle det inte vara det?

• Hemlig2009

Jag litar då hellre till flera olika, och alla sidor jag öppnade skrev att Kavaj fortfarande betyder kostym, dock inte mörk som förr!

Mörk kostym

Mörk kostym innebär att mannen har en kostym som är svart, mörkt blå eller mörkgrå. Till detta bärs en vit skjorta och slips eller fluga i valfri färg (utom svart eller vit, men gärna mönstrad).

Kvinnan bär en festfin klänning, kjol eller dress. Undvik axelbar klädsel och kjol som är golvlång.

Kavaj enligt gammal klädkod

Kavaj innebär enligt den gamla klädkoden att mannen bär en mörk kostym. Mörk kostym innebar förr smoking, men den betydelsen är mindre vanlig idag. Numera har dock både kungen och riksdagens talman "mörk kostym" som klädkod på sina bjudningskort när det faktiskt är mörk kostym som gäller.

Kavaj enligt aktuell kod

Om kavaj påbjuds idag betyder det att mannen bär en kostym, men den måste inte vara mörk. I informella sammanhang kan byxorna vara udda, men skjorta och slips ska bäras.

Damen har en klänning, kjol eller dress som ska vara elegantare än det som normalt används i vardagen.

MÖRK KOSTYM
    På plats nummer tre hamnar mörk kostym. Vi pratar fortfarande strikt festligt!
    * För henne: Klänning gärna i typiskt aftontyg, exempelvis siden eller sammet, får inte
    gå ner till golvet eller vara bar över axlarna. Det fungerar även med en byxdress med
    kjol och jacka.
    * För honom: kostym i mörkt grått eller blått samt svart. Vit skjorta med sidenslips. Vill
    du använda fluga, se till att den inte är vit eller svart.

KAVAJ
    Att skriva ut kavaj innebär fortfarande att du ska vara fint klädd, men kavajtiteln tilldelas ändå plats nummer fyra i graden av uppkläddhet. Beroende på typ av fest är valfriheten ganska stor för både henne och honom.
    * För henne: en inte alltför flott klänning, kjol eller dräkt.
    * För honom: kostym med skjorta och slips eller fluga. Nu behöver kostymen inte längre vara mörk!

• Blina

Jag vill helst att gästerna ska ha kostym, inte kavaj-jacka och tex jeans. Däremot behöver inte kostymen vara mörk. Så jag skrev helt enkelt "kostym".

• ClaraH

Jag menade inte att kavaj förr betydde kostym, utan att det faktiskt betydde MÖRK kostym och att det är det som har ändrats. Kavaj betyder ju numera kort och gott kostym (ljus t.ex. på sommaren)men det betyder ju aldrig kavaj med udda byxor om man kollar upp vad som är vedertaget.

Snäckan08 skrev 2009-02-26 16:26:12 följande:
    Jag menade att det kanske inte är så många som vet att kavaj förr betydde kostym, idag betyder det just kavaj och byxajag tycker också att folk bör veta vad en klädkod innebär, annars får man kolla upp det. man ska inte behöva förklara sin klädkod i inbjudan.
  • ClaraH

Såg just att Hemlig 2009 förklarat detta alldeles utmärkt.

• Hemlig2009

Japp, vi är överens.

ClaraH skrev 2009-02-27 09:38:37 följande:
    Såg just att Hemlig 2009 förklarat detta alldeles utmärkt.
Svar på tråden Regler för gästernas klädsel vid bröllop