• lottis77

Regler för gästernas klädsel vid bröllop

Hej!
    Vi sitter nu och formulerar texten på inbjudan. Vi är nu lite förvirrade angående gärsternas klädsel. Hr läst någonstans att det är bröllopsföljet som anger tonen för hur uppklädda gästerna ska vara. Jag kommer att ha en klänning med släp, min blivande man frack, bestman kommer att ha uniform och tärnorna knälånga finklänningar med tyll längst ner. Ska vi skriva klädsel: kavaj eller mörk kostym? Kan man skriva klädsel: kavj/mörk kostym för att det ska bli ett mellanting? Hmmmm, tycker det här blev svårt...

• Svar på tråden Regler för gästernas klädsel vid bröllop
  • shakynose

Ett mellanting gör ingenting lättare för någon! Om brudföljet följer klädkod:frack (som ni gör) så ska gästerna också ha frack egentligen. Men om ni inte vill tvinga era gäster att skaffa frack så är det väl enklast att bestämma EN annan klädkod för gästerna? Annars blir det ju jätteförvirrat.

• Emelieca

Om din man bär frack skulle jag nog skriva mörk kostym, skriver du kavaj kan han lätt känna sig överklädd.

Skriver du kavaj så är en enkel bomullsklänning ok för kvinnliga gäster och skriver du mörk kostym så bör de välja ett finare klänningstyg.

• Red Scarlet

EGENTLIGEN enligt stränga etikettregler ska alla ha samma kläder som den blivande maken (men han ska ha lite finare snitt och corsage), just för att det inte ska bli någon utklädningsmaskerad av det hela men det är accepterat att själva brudparet har lite finare kläder än resten av gästerna.

Jag tycker att ni kan skriva klädsel: KOSTYM.

Mörk kostym= Mörkblå eller svart kostym för herrarna, hellånga/ankellånga klänningar för damerna.

Kostym= Kostym i valfri färg för herrarna, knälånga cocktailklänningar för damerna.

Vi tog Kostym, min fästman ska ha frack och jag en gigantisk lång brudklänning men det är sommarbröllop och jag tycker att de kvinnliga gästerna kan ha knälång klänning/dress, mycket lättare att hitta (och kunna använda igen) än hellång. Dessutom är det fint med ljusa kostymer på sommaren :)

Men ni gör som ni vill, kavaj är en väldigt ledig klädsel och jag tycker nog inte att den passar om din fästman ska ha frack.

• didis

Tycker nog att mörk kostym passar bäst om inte alla gäster skall ha frack (vilket vore det mest korrekta etikettsmässigt).

Klädkoden är ju för att ingen skall känna sig obekväm och komma antingen mycket finare eller mer vardagligt klädd än övriga gäster.

Mörk kostym är ändå rätt rejält mycket finare än kavaj och om din man står ut lite klädmässigt tycker jag inte gör något.

• Trulsa79

Skriv mörk kostym. Var på ett bröllop i höstas då det var mörk kostym som klädkod och ändå kom folk i bomullsklänningar.

• lottis77

Att baraskriva kostym tycker jag låter bra! Då bli det ju det mellanting vi vill ha. Förstår gästerna det om vi skriver det då?

• lottis77

Eller mörk kostym... Ni låter så kloka när jag läser vad ni skriver.

• Trulsa79
    Trulsa79 skrev 2009-02-25 18:15:20 följande:
    Skriv mörk kostym. Var på ett bröllop i höstas då det var mörk kostym som klädkod och ändå kom folk i bomullsklänningar.
    Tom brudgummens mor hade bomullsklänning. Så trist när jag hade lagt över 1000kr på en ny klänning när det visade sig att jag inte alls hade behövt det.
  • Red Scarlet

Haha men har ni ingen bröllopshemsida eller dylikt där ni kan skriva specifikationer av klädkod? Det gjorde vi, och så fick vi förklara för alla som undrade också. Men när man skriver kostym så KAN man ju ha mörk kostym också, så det är nog mest de kvinnliga gästerna som kan bli förvirrade. Om ni får plats i inbjudan eller i något infoblad som ni kan skicka med kan ni ju skriva i det efteråt.. men sådant brukar ju lösa sig.

Kostym tycker jag är en jättebra formulering, precis så formellt som det behövs ;)

• Hemlig2009

Nej nej, "Kostym" är ingen klädkod!

Antingen skriver ni Kavaj eller Mörk kostym, krångla inte till det med egna klädkoder.

lottis77 skrev 2009-02-25 18:16:34 följande:
    Att baraskriva kostym tycker jag låter bra! Då bli det ju det mellanting vi vill ha. Förstår gästerna det om vi skriver det då?
Svar på tråden Regler för gästernas klädsel vid bröllop